Jag skulle aldrig palla att gå med blöta fötter ofta (och regnar gör det ju som bekant en del i Göteborg
) så jag väljer skor som i regel inte blir genomblöta. Gummistövlar är ju bara att spola av om de är skitiga, och låta torka på skohyllan. Står de mörkt så kanske man behöver smörja dem ett par gånger om året, och det tar inte ens en minut? Det tar ju betydligt mer tid att hänga upp blöta kläder...
Mina läderskor klarar också normalt bruk i regn, men då får man ju ta hand om dem. Skorna jag föredrar att ha på fötterna kostar i snitt 2000:- så jag ser inte så mycket annat val än att se till att de får maximal livslängd. (Det är först nu jag hittat skor som verkligen passar mina fötter och därmed får kosta därefter. Dock hade jag ju inte råd att köpa skor oftare förr heller, så jag har helt enkelt fått se till att ta hand om grejer istället för att odla slit och släng-mentaliteten.)
Vill man inte ha gummistövlar funkar det ju bra med vettiga textilskor med membran också, så länge det inte är för typ stallbruk. Och tja, vill man hellre slita ut dem i förtid genom att värmetorka istället för att ha mer än ett par, då har man ju gjort det valet. I min ekonomi verkar det åtminstone löna sig rätt rejält att ha mer än ett par och ta hand om de jag har, med tanke på hur otroligt sällan jag behöver köpa nya skor.