Gummistövlar som går sönder?

MissFideli

Trådstartare
Jag har i några år nu köpt gummistövlar. Först billiga som inte höll länge, vilket jag väl i princip väntat mig. Men nu senast köpte jag relativt dyra (Nokian) och hade väntat mig bättre hållbarhet. Och dom går liksom sönder mitt i gummit, inte i nån limning eller så. Varför? Känns ju dumt att köpa gummistövlar för 1000 spänn om dom ändå bara håller typ 6 månader om ens det.

Sv: Gummistövlar som går sönder?

För tre år sedan köpte jag Toggi gummistövlar - och de har inte spruckit. Jag har ändå haft dem liggande i bilen, ömsom stekhett och ömsom iskallt. De kostade över tusen kronor då, men jag såg att en nätfirma rear dem för halva priset nu.

ett par äkta gummistövlar, med neopren-foder. Och så förvarar man dem mörkt + smörjer in dem, då torkar de inte sönder utan håller sig mjuka o fina

Jag smörjer in mina. Hade samma problem som dig tidigare!
Vad ska man smörja in dom med?

*KL*
Sen undrar jag om inte de flesta gummistövlar idag är av plast?
Någon som vet? Och vad är bäst? Föreställer mig att de ska skötas olika.
Och går det verkligen att rädda billiga gummistövlar genom att sköta dem?

Man smörjer med någon silikonprodukt. Tex, silikonspray, silikonstift etc så håller de längre.
Vissa smörjer in med grönsåpa och tycker det fungerar.
Läste någonstans att stövlarna blivit sämre med åren då man inte längre får använda någon slags olja i dem för den var cancerframkallande.
Därav sämre hållbarhet på gummit. Smällar man kan ta känner jag :)

edit: Alltså att de håller sämre. Inte cancer...

Man smörjer med någon silikonprodukt. Tex, silikonspray, silikonstift etc så håller de längre.
Vissa smörjer in med grönsåpa och tycker det fungerar.
Läste någonstans att stövlarna blivit sämre med åren då man inte längre får använda någon slags olja i dem för den var cancerframkallande.
Därav sämre hållbarhet på gummit. Smällar man kan ta känner jag :)

edit: Alltså att de håller sämre. Inte cancer...

billig variant köp en tub listgummiskydd som du kan köpa på macken.

Smörj in listerna samtidigt som stövlarna..så fryser inte listerna i bilen sönder och stövlarna håller bättre

Jag har ett par tretorn, kostade väl 300:- för nästan tio år sen. De är som nya trots idogt användande och noll skötsel.

Var rädd om dom då för nu håller Tretorn inte en säsong ens. Är så irriterande. Ok för att dom tar bort något farligt men kan vi skicka folk till månen så borde det väl finnas gummistövlar som håller 7 månader.

Jag har ett par tretorn, kostade väl 300:- för nästan tio år sen. De är som nya trots idogt användande och noll skötsel.
Samma här! Älskar dom!!!

Usch vad tråkigt om dom har blivit så dåliga. Då finns det heller ingen anledning att köpa dyra utan man kan lika gärna köpa för 89 kr på stormarknaden och sen kasta efter ett halvår.

Jag köpte faktiskt Tretorn idag, får väl se hur dom håller nu. Ska bara hitta nått att smörja dom med också

Följdfråga: Jag använder mina i stallet och dom blir ju förstås jätteskitiga! Vad ska man tvätta med?

Vanliga gummistövlar pallar inte urin och mockning, ska du använda dem i stallet rekommenderar jag att du köper ett par avsedda för den miljön.

Mina nuvarande träffar inte stallmiljö så ofta. Jag brukar i vilket fall som inte göra annat än skölja av dem i ljummet vatten. Tvättar med mjuka svampar om det behövs.

De jag hade i stallet förr hade ett "hästjobb" (fniss) men de tålde det. Varade i evigheter. Detta var dock på barna Hedenhös-tiden.

Nej, det är materialet. Känt fenomen. Därför finns det särskilda farmer-gummistövlar som tål urin.

Mina bor i stallet, dock mockar jag inte med dem.
Brukar spola av dem i spolspiltan när de är för dana.

Jag har samma erfarenhet. Även Tretorn och andra märken som förr håll går sönder på ungefär ett halvår nu. Nu sist köpte jag ett par Dunlop i en lantbruksaffär. Fula som satan, men de har hållit!

Aha! Kollat nu, hittar bara ett märke om man googlar på urinbeständig gummistövel. Men dom kostade 500-600 kr, inte så dyrt. Däremot vill man ju gärna prova.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Kläder & Bli fin Hur länge håller era skor? Jag tycker mina går sönder alldeles för fort. Börjar känna mig gaslightad av skoindustrin. Är det mina fötter...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 962
Senast: Trasten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama