gummisnodd, shysst eller elakt?

Ponsse

Trådstartare
Hej!
Jag har en haflingerponny på 10 år, genomsnäll kille på alla sätt och vis, men väldigt envis och han har inte alla musklerna på plats än.

Jag klarar av att rida honom i form under kortare perioder i padocken, men eftersom han är så omusklad orkar han inte stanna i formen och blir gärna springig istället. Tycker också att han går på bogarna ganska mycket, felbelastar sig.

Jag har tänkt att kanske använda gummisnodd på honom, då eftersom han tvingas att sätta under sig och på så sätt bygga muskler och även undvika att han går på bogarna.

Nu till min fråga, tycker ni att det är rättvist att ha gummisnodd på hästen eller är det elakt? Känns elakt att sätta på den eftersom hästen tvingas arbeta, men samtidigt är det ju elakt att han felbelastar benen. Erfarenhet någon?

Mvh Ponsse

Sv: gummisnodd, shysst eller elakt?

Vet man vad man gör hur man ska spänna in hästen sà är det inte elakt, inte mer elakt án att rida hästen.

fast jag tycker att det är bra att ta hjálp av en tränare för att du ska lära dig rida hásten bättre, men ibland kan även hásten behöva en tránare som kan Lära hästen att arbeta ordentligt.

Hej!
Jag har en haflingerponny på 10 år, genomsnäll kille på alla sätt och vis, men väldigt envis och han har inte alla musklerna på plats än.

Jag klarar av att rida honom i form under kortare perioder i padocken, men eftersom han är så omusklad orkar han inte stanna i formen och blir gärna springig istället. Tycker också att han går på bogarna ganska mycket, felbelastar sig.

Jag har tänkt att kanske använda gummisnodd på honom, då eftersom han tvingas att sätta under sig och på så sätt bygga muskler och även undvika att han går på bogarna.

Nu till min fråga, tycker ni att det är rättvist att ha gummisnodd på hästen eller är det elakt? Känns elakt att sätta på den eftersom hästen tvingas arbeta, men samtidigt är det ju elakt att han felbelastar benen. Erfarenhet någon?

Mvh Ponsse

En snodd gör inte att han kommer upp med fram och in med bak under kroppen. Den snarare gör att han lägger sig ännu mer på bogarna. Lär dig tömköra istället.
Att hästen går i form börjar du med ökad energi i bakdelen hur skulle en manipulation av huvudets placering göra att hästen jobbar effektivare med bakdelen?
Att man får en välvning av halsen som en konsekvens av att bakbenen jobbar in under kroppen och överlinjen sträcks är ett fysiologiskt faktum men du får inte en välvning av överlinjen för att du manipulerar med huvudets placering.

Hästen kommer inte automatiskt att lyfta sina bogar och vinkla sitt kors på ett sätt att den placerar tyngdpunkten bättre för att du får ner huvudet på den, många gånger blir det istället tvärt om. Mitt tips för att få hästen i en bättre form är att ta det från rätt håll. Sidvärtsrörelser, halter, igångsättningar, öka och minska tempot för skänkeln. När du och hästen blir mer synkade och hästen tar din skänkel rätt kommer den att gå och forma precis hur som helst. Det är då man får den där härliga elastiska känslan man gärna vill ha, men som kräver en del ansträngning att få. Skrittarbete is the shit.

Just rörleserna i sidled är superbra, träna, träna träna tills det sitter, i början känns det trögt och svårt, men sedan släpper det. Då kommer hästen trampa in under magen med sina bakben och få de muskler som krävs. Galoppfattningar från både skritt och trav är också superbra och bygger ryggen och får igång bakbenen. När de kommer igång kommer halsen också välvas av sig själv och hästen går i en ärlig form. Trav på lina eller med tömmar över bommar också.

Risken om du sätter fast huvudet är ju att hästen måste gå så mycket mycket längre än den orkar och därmed kommer den att tynga fel kroppsdelar ännu mer med risk att få till exempel inflammationer fram. Man luras lätt av att huvudet är där att tro att den orkar och musklar sig när den i själva verket bara lär sig att hålla huvudet på ett visst sätt. Är man riktigt duktig kan man få den att gå rätt oavsett vad man tar på, men då försvinner ju också behovet av att klä på sånt. Jag är också bra sugen på att använda hjälptyglar ibland, men efter att ha ridit lite grammanhästar är jag inte så sugen längre.

:bow::bow::bow::bow:
Bra skrivet!

Ts;
Min egna erfarenhet av snodd är att hästen bara går och trycker in nosen med snodd, inte går ordentligt i form..

Vet nu inte om gummisnodd är snällt eller elakt, det beror säkert på vem och hur men.

Om rent hypotetiskt sett gummisnodden faktiskt skulle göra att han går i form, samtidigt som:
är så omusklad orkar han inte stanna i formen
Så låter det inte så givande. Om han inte orkar stanna i formen så orkar han väl inte, gummisnodd eller ej. Det verkar kontraproduktivt att orsaka en form som hästen inte orkar gå i.

Kanske mindre kontraproduktivt att använda den till en häst som är för stressad för att gå i en form som den definitivt orkar (men jag gillar inte snodd erkänner jag, utan bevisbar orsak).

Folk här brukar prata om att ge sig ut i skogen och klättra för att bygga muskler.

Sedan har jag läst en trevlig författare som sa att man kunde variera formen. En kort stund i samlad form, vila, sträck ut, en kort stund i samlad form, vila, sträck ut.

Med gummisnodd tvingas hästen böja på nacken, inte sätta under sig. Sätta under sig gör dom när ryttaren rider rätt.

Det är just med gummisnodden dom allra flesta hamnar på bogarna.

*kl*

Jag använder gummisnodd på min arabtös (på rek. från en duktig tränare).. Hon har väldigt lätt för att bli jätte hög i formen och "krulla" ihop sig, så den används väldigt lite inspänd och mellan frambenen på henne, för att hon ska ta stöd neråt och frammåt istället för uppåt och bakåt..

Någon som fattar vad jag menar och kanske kan förtydliga lite?

Jag har snodden så pass spänd att hon inte "kommer upp så högt" och "krulligt", men endå så lös att den inte tvingar in henne i en krökt nacke, när snodden släpper så har hon mulen i höjd med bogspetsen, men med avslappnad nacke och en utsläppt överlinje. stöd tar hon bra i den formen och nosen är något framför lod. Bakbensverksamheten finns där, och hon har styrka nog att gå i denna formen ett pass på 20-30min exkl. upp- och avskrittning. jag använder denna ca 1-2ggr i veckan. att jag ens övervägde denna var för att hon som sagt blir så hög, jag kommer inte åt henne i den positionen och hon släpper stödet i handen och bara ångar på. Lägger jag på mer ben i det läget så kryper hon ihop ännu mer och bara taktar och trippar som en tok, tar jag i handen för att få ett sug och stöd så "dör" hon. Kombinerar jag detta resulterar det i en häst som är seg och låst i formen med en hög nacke och sänkt rygg.

Vill bara inflika att hon är grundligt kontrollerad i både min och rygg, bäcken mm av veterinär och equiteraput, och vi är inne i behandling just nu med equi som har ordinerat ridning för muskelbyggning.

men jag kan tycka att gummisnodd kan vara en bra TILLFÄLLIG lösning när något sånthär tex. händer. Men den är inget att få en häst att gå i form med. Formen kommer med bakbensaktivitet och styrka. Huvudets position har ingenting med formen att göra på en häst, det är vinklingen på haser och ryggens sätt att arbeta som styr det hela.. Jobba vidare med att bygga muskler och styrka på hästen ett tag till och ta hjälp av en tränare, rekommenderar din tränare dig att använda snodd, gör det på dennes lektioner tills du förstår den och dess verkliga användningsområde..

Som andra redan påpekat påverkar snodden inte hästens rygg och bakdel till bättre aktivitet, utan har endast inverkan på huvudets och halsens form och placering (egentligen det minst intressanta i sammanhanget).

För att komma till den form jag antar att du egentligen eftersträvar så är det viktigt att hästen får bygga upp och utveckla sin kondition och muskulatur i den takt det tar. Det innebär att han inte ska gå i form några längre stunder åt gången i nuläget. Samla istället upp hästen kortare stunder åt gången (som successivt utökas i takt med att hästen klarar av det) och varva med korta pausar på lång tygel och låt hästen sträcka ut sig och röra sig fritt mellan varven. Då tränar du långsiktigt och medvetet utan att bränna ut hästen fysiskt.

Lycka till!

Ts;
Min egna erfarenhet av snodd är att hästen bara går och trycker in nosen med snodd, inte går ordentligt i form..

Ja om ryttaren inte kräver mer än så, blir det givetvis även resultatet. Bara för att man sätter på en gummisnodd betyder det inte att det inte krävs lika mycket jobb från ryttarens sida för att få hästen att gå i form ;).

Gummisnodd är ju bara till för att visa vart man vill att hästen ska hålla huvudet, formarbetet kommer fortfarande från ryttaren.

Svarar till alla

Tack för alla svar. Ska tänka på det ni sagt och inte använda mig av gummisnodd, utan istället tänka på riktig uppvärmning och träna honom efter hans förmåga.

En gummisnodd ger segdrag i munnen, hästen knäcker nacken pga att den inte orkar bära sig och släpper ryggen. Blir inte alert i munnen eller skänkeln. Pressar upp gummisnodden med underhalsen och i värsta fall slår med huvudet när du släpper bort snodden.

Lägg pengarna på en lektion än att köpa en urkass hjälptygel.

du säger att din ponny ofta hänger sig på bogarna, då behöver du ju sätta den mer på bakbenen och att den ska bli lättare ifram. sätter du på en gummisnodd kommer den bara att bli lägre i formen och lägga sig mer på bogarna. gummisnodd, är en halsförlängare, till hästar som är heta och höga i formen, för att hjälpa en häst som har svårt att sträcka ut halsen att kunna sträcka ut och bli lägre i formen, :D

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 937
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 951
Senast: Crossline
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 335
Senast: Mineur
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama