gummiskor/ strumpor vid betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare danilo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 893

danilo

Trådstartare
Jag har hört talas om att det finns vissa gummiskor eller strumpor som man kan trä på hingsten vid betäckning, för att göra så lite skada som möjligt vid uppstigningen. Stämmer det? I sådana fall, var kan man få tag på sådana?

Sv: gummiskor/ strumpor vid betäckning?

Har aldrig hört talas om, men det är väl enkelt att lösa genom att linda hingstens framben och/eller framhovar om man tror att det är något problem? Antar att det är skaderisk gentemot stoet (inte på hingsten själv) du är oroad över, fast jag tror det är minimal risk för "åverkan" genom hingstens framben. Om hingsten är skodd är det viktigt att du kollar att nitarna i hovväggen är ordentligt inknackade, de kan rispa eller snitta i stoets hud om de sticker ut, brukar vara vassa.

Annars har jag sett (på bild i bok) så kallade "bedroom slippers" att sätta på stoets bakhovar. Som ett par filtboots, spänns runt karleden, och täcker även hoven undertill. Skulle stoet slå bakut mot hingsten blir sparken dämpad. Har tyvärr ingen aning om var man får tag i "bedroom slippers", utomlands antagligen, eller tillverkar själv av kraftig filt typ heltäckningsmatta (nålfilt).

Jag vet de som sätter transportskydd på hingsten. Det är i första hand för att skydda hingsten....han är ju den som är mest utsatt.

När vi betäckt med egen hingst så var han lindad med extra tjocka paddor och tjocka fleecelindor (paddorna gick ända nerifrån marken och upp över knäet, lindorna endast normalt, han måste ju kunna röra sig också) dock gjorde vi det för att skydda hingstens framben för att dämpa eventuella sparkar från stoet. Vår hingst var skodd och vi drog några varv silvertejp runt hovarna just för att hindra att sko/söm skulle riva på sidorna på stoet. På vårt ena sto som normalt är ganska sparkglad satte vi på rejäla höga transportskydd för att dessa klart påverkade hennes rörlighet vad gällde sparkar. I efterhand så kom vi på att det faktiskt inte är så dumt även ur synpunkten om hingsten skulle råka trampa stoet på ballarna, så blir det fler gånger så kommer vi att använda det igen men då som ett skydd för stoet. För övrigt så oroade vi oss i onödan de skötte enkelt och galant vad de skulle utan minsta tankar på annat, men så var vi också mkt noga att teasa ordentligt före så att vi verkligen viste att båda var helt på G.

(svarar till allihopa nu)

Det låter ju som det kan vara en bra idé det här med transportskydd och att tejpa sömmen på skorna! Jag ska komma ihåg det till nästa gång :)

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 288
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Fick idag tid för operation, för jag behöver ta bort min gallblåsa. Tiden är om två veckor, och i brevet var det med papper där det står...
Svar
7
· Visningar
768
Senast: bollen__
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 560
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10