Gummimatta i box

vilse

Trådstartare
Erfarenheter? Vad tycker ni om det?

Vi har ett par boxar i stallet med matta, med olika kvalite. De med lite bättre kvalite tycker jag verkar super!
Man använder mindre strö, de trampar inte ner massa halv/hö i bädden, alltid torrt, lättmockat och man man sparar in pengarna för mattan hyffsat fort.

Sv: Gummimatta i box

Jag har jobbat i ett stall med mattor. Det var bra. Det blev lägre ljudnivå i stallet. Fölen halkade inte lika lätt. Det gick åt mindre strö och var mer lättmockat.

Men,

Man måste ta ut mattorna och göra rent under ofta (varannan vecka gjorde vi) och det måste finnas tillräckligt emd strö för hästen att ligga i, annars får de liggsår/skrapsår.

varanna vecka :eek: När man läser runt så står det 1-2 gånger år...

Tror de som mest tar ut och tvättar undertill här under sommaren....

Vi har gummimattor i boxarna i stallet. De är utskurna för att passa varje box precis, så det blir inga kanter eller liknande som försvårar mockningen. Jag tycker det funkar helt suveränt! Det går mindre spån, blir väldigt lättmockat, man slipper skrapljud :angel:... Angående rengöring av mattorna så tar vi ut dem då stallet storstädas 1 gång per år. Vi kalkar inte under, men det håller sig rätt torrt och luktfritt ändå.

Så konstigt. Hos oss luktade det mycket. Vi hade bra ventilation och vanliga gjutna golv under mattorna. Hur kan det vara sådan skillnad? Märkligt.

Ja jag vet inte... Kanske jag som har dåligt luktsinne :p Nämen alltså det luktar mest ladugård i stallet eftersom det varit får där för inte så länge sedan. Men när man tar ut mattorna har det bara kommit in lite spån i "flikarna" och där luktar det kanske. Men under resten är det torrt och fint. Kanske att mattorna ligger så precist?

Ja, så kanske det är. Hos oss låg det ganska mycket urin under mattorna. Och stallet var som ett dansgolv i övrigt så det luktade knappt häst ens. :D

Okej, tja urin hamnar inte under mattorna som tur är. Men till trådskaparen kan jag varmt rekommendera gummimattor om de skärs ut och tillpassas på sätt sätt. då blir det kanon! :)

Satte matta i boxen för att få hästen att sluta skrapa med hovarna, vilket fungerat bra. Inte lika kul att skrapa när det inte låter ;) Hästen står på torvbädd och det luktar inte det minsta. Mattan rengörs 1-2 gånger årligen.

Vi har också lagt in gummimattor i alla (tre) boxar. Har halverat mängden spån och det är otroligt lättmockat. Min häst hade problem med liggsår förut så jag var tvungen att ha jättemycket spån i boxen jämt, det blev både dyrt och svårmockat. Nu har han inga problem längre även fast han ibland ligger direkt på mattan.
Det känns faktiskt varmare i stallet också.
Vi gör rent under våra mattor två gånger per år. Har aldrig haft problem med lukt trots att det är ett litet stall med ganska dålig luftcirkulation.

Vi har mattor i "tavlings stallet" i Canada. Det ar gjort for att ha mattor och golvet under ar enbart sk stonedust (Ar som sand men hardare) Mittgangen ar betong.

Tycker det funkar suverant, lattmockat, inget skrap, sparar fotterna, mindre halkrisk m.m.
Vi anvander halm (ganska rikligt) och detta laggs mot en vagg och mattorna sopas varje dag innan det sprids igen.
Tycker inte vi har nagra problem med lukt men da har vi ocksa dorrarna oppna 24/7 och stallet ar helt tomt 6 manader om aret (vinter).
Vi tar aldrig ut mattorna (fyra ar sedan stallet byggdes och mattorna lades in)

MVH Kajsa - saknar mitt canadensiska lyxstall

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 018
Senast: corzette
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 314
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 533
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
2 029
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V