Gummiband om bakbenen

Min finska sjukgymnast använde elastiska lindor runt rumpan på hästar i markarbetet för att få en bättre buk-ryggmuskelaktivitet. I Finland är det ofta specialutbildade 'människosjukgymnaster' som behandlar hästar, inte equiterapeuter som i Sverige. De här lindorna satte han på vid avsuttet arbete över upphöjda markbommar. Jag tycker det är en bra övning och gör den ibland med mina hästar.

Jag tycker det räcker med bommarna för att få igång buken, baken och ryggen. Gärna böjda spår också.

Efter att ha sett Ådi's återuppbyggnad med linda/gummiband om rumpan samt tejp och resultat på människor (jobbar som ssk tight med bla sjukgymnaster) utöver det man läst om andras positiva resultat så tror jag på den sjukgymnastiska förmågan och hade absolut kunnat rekommendera det till hästar under återuppbyggnad/rehabilitering/i behov av att få bättre kontroll över kroppen, i samarbete med personer utbildade inom ämnet.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: soom
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar