Gult klet i skapet som luktar illa.

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Upptäckte att vår hingst har en gul sörja i skapet som han inte haft innan. Det luktar även illa. Han stod inne mer än vanligt igår och undrar om de kan påverka skapets skick? Vad tvättar man lämpligast rent med? Fungerar vatten och babyolja?

Vatten absolut. Försöker tvätta min vallack därmed jämna mellanrum så han ska slippa få problem 😒 Babyolja borde också fungera!

Den gula "sörjan" är sannolikt samma gula "sörja", dvs bakterier, som vi människor får varje dag i könsorganen. Tvätta rent på samma sätt som du tvättar dig själv där nere. Olja o dylikt skal inte användas, vare sig på människa eller djur, endast mild tvål och tillräckligt med rent vatten som sköljer bort tvålen.

Den gula "sörjan" är sannolikt samma gula "sörja", dvs bakterier, som vi människor får varje dag i könsorganen. Tvätta rent på samma sätt som du tvättar dig själv där nere. Olja o dylikt skal inte användas, vare sig på människa eller djur, endast mild tvål och tillräckligt med rent vatten som sköljer bort tvålen.

Varför inte olja? Oljan luckrar upp och löser den feta smutsen utan att ta bort det skyddande fettlagret som finns där naturligt, till skillnad från tvål som rubbar balansen och tvättar bort det skyddande fettet. Apoteket säljer olja just som intimrengöring och det finns en anledning till det.

Själv använder jag oftast bara olja för att mjuka upp och pilla bort klumpar och gammal smegma i skapet. Använder Lactacyl intimtvål om jag verkligen måste tvätta men återfettar direkt med olja.

Varför inte olja? Oljan luckrar upp och löser den feta smutsen utan att ta bort det skyddande fettlagret som finns där naturligt, till skillnad från tvål som rubbar balansen och tvättar bort det skyddande fettet. Apoteket säljer olja just som intimrengöring och det finns en anledning till det.

Själv använder jag oftast bara olja för att mjuka upp och pilla bort klumpar och gammal smegma i skapet. Använder Lactacyl intimtvål om jag verkligen måste tvätta men återfettar direkt med olja.

Av samma orsak som att gynekologen avråder från dylikt, om de då inte är sponsrade av Lactacyd eller dylika märken.

Av samma orsak som att gynekologen avråder från dylikt, om de då inte är sponsrade av Lactacyd eller dylika märken.

Vilken gynekolog? Det är ju rätt många gynekologer som rekommenderar att man ger sjutton i att tvätta fiffi och låter den sköta sig själv. Och att personer med känsliga slemhinnor bör tvätta med olja eftersom tvål förstör balansen och tvättar bort fettet som skyddar fiffi.

Smegmat i skapet är fett och finns där av en anledning, men ibland behöver hästen hjälp att få bort gammalt överskott.

Tack för att du överhuvudtaget svarade på min fråga. Jag undrar fortfarande varför du nämner just Lactacyd?

Eftersom det är de som marknadsför sig hårdast på "intim vårds" marknaden, kommer inte ens på något annat märke, förutom ACO (fast där är det väl appotekskjedjan som säljer märket som är boven), som är lika aggressiva i sin marknadsföring på tv och övriga kanaler.

Då har du nog hört fel.

Precis som när jag hör och läser fel om att klimatet under Vikinga tiden låg i snitt 4-5 grader högre än idag, finnes ju liksom en förklaring till att Grönland kallades GRÖNland och att de bosättningar som varit försvunna i dryga 1100 år nu mera kan utforskas efter inlandsisens tillbakadragande, och att det numera i VINland (aka New Foundland) åter går att odla vindruvor.

Eftersom det är de som marknadsför sig hårdast på "intim vårds" marknaden, kommer inte ens på något annat märke, förutom ACO (fast där är det väl appotekskjedjan som säljer märket som är boven), som är lika aggressiva i sin marknadsföring på tv och övriga kanaler.
Men vad har det med saken att göra. Lactacyd tillverkar TVÅL varför skulle de sponsra någon som gör reklam för olja?
I övrigt märks det tydligt att du saknar en fiffi. Det är rätt få som anser att tvål är en bra rengöring där. Olja skulle i mina ögon vara betydligt smartare liksom det är i ett valack skap. Att torka ut det området är direkt idiotiskt. Hur du kan höra om det rådet på P1 begriper jag inte. Jag har inte hört en enda gynekolog/allmänläkare rekommendera tvål i de regionerna. Det vanliga rådet är vatten. Det enda program jag kan tänka mig att det rådet skulle kunna komma i är "Ring P1"

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 041
Senast: cf234k
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Fritid Jag har märkt att ibland luktar min tvätt illa - efter att jag har tvättat den. Speciellt när jag kör på kortprogram (som egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 095
Senast: tanten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
799
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama