Guldskornas vara eller icke vara!

Sv: Guldskornas vara eller icke vara!

OK jag förstår hur du menar.
Men det är ju som vanligt snarare ett hästhanteringsfel än ett "materialfel".

Håller fullständigt med dig om att det handlar om handhavandefel snarare än fel på materialet, men som sagt, icke desto mindre så blir det ju i praktiken skon som är "boven" i dramat i just nämnda fall.

Hmm...när man är 190cm lång så är stalljack ett aber...den är ju så låg...Jag har faktiskt en, men använder nästan aldrig.

Du är väl smed!:devil: Använd svetsen och förläng trefoten.

Guldskor är jättebra och slitstarka. Men jag har vanliga skor, dels behöver min pålle det, för att balansera steget, det vill säja, han behöver lite tyngre skor bak, för att få rätt balans och överrullning. Guldskorna är för lätta för det. Isåfall skulle man behöva sätta på tyngder på skorna, och det är lättare att sätta på en vanlig remontsko, istället för att hovis skall behöva ställa sej o skruva fast en massa tyngder på pålles fötter alternativt svetsa fast på skorna. Men för de som går ok med lättare skor, så är guldskor ett bra hållbart alternativ.

Hur kan två brodd vara bätte än fyra?
Hur kan hästen få en mer naturlig rörelsemekanik med bara traktbrodd?
Det blir ojämnt när den står på hårt underlag.

Om du bara har brodd i trakten får hästen sämre fäste än om du har fyra brodd i skon, det säger ju sig självt.

Senast ändrad:

Hur kan två brodd vara bätte än fyra?
Hur kan hästen få en mer naturlig rörelsemekanik med bara traktbrodd?
Det blir ojämnt när den står på hårt underlag.

Om du bara har brodd i trakten får hästen sämre fäste än om du har fyra brodd i skon, det säger ju sig självt.

Glidmoment! En stum isättning är sämre än lite försämrat grepp. Av 2 onda ting och det inte är isgata väljer jag 2 brodd. Vad gäller den förändring av hovvinkel är den helt försumbar eftersom hsten i princip aldrig står på ett sådant underlag att det har någon påverkan.

Är det isgata är absolut 4brodd att föredra annars är risken alldeles för stor för halk-skador och liknande, men i djupsnö och annan liknande underlag är det bättre med 2.

vdb förklarade det bra. Jag rider aldrig på asfalt, och allt annat underlag jag rider på sjunker de två brodden ned igenom och gör att hovvinkeln blir mer naturlig än vad jag tror den hade blivit om hästen hade haft 4 brodd.

Det är alltid en nackdel om man broddar för mycket eftersom det sliter på lederna. Dels blir det mindre glidmoment när hästen sätter ned hoven i marken, dels kan den lättare vricka leden om benet vrids runt (och hoven sitter fast i marken). Guldskor är dessutom för tunna för att ha på stora tunga halvblodshästar (som mina på 1.70). Sedan är det större risk för hagkamraterna iom att det sitter broddar i tån som oftast är den del som träffar om de sparkar en annan häst.

Det finns mao inget enkelt svar på om det är bra eller dåligt med många broddar, man får använda lite sunt förnuft och anpassa sig efter situationen.

Han tycker att dom är onödigt dyra för hästägarna och just för att man inte kan brodda av vid transport.

Jag broddar aldrig av, skulle bli ett jäkla ombroddande på travarna till & från träning.. Jag lindar dem r.o & tar på "tofflor" /boots. Aldrig haft några skador, varken som amatör el som anställd hästskötare.

varför skulle guldskor vara bättre?? Har aldrig hört om att det används ens :confused:

Jag håller HELT med dig. Det handlar ju om tycke och smak också, och helt klart är det smidigt för hästägaren att slippa brodda ur skorna (med ett bra skäl- det går inte).

Om du läser hela tråden kommer du få läsa många agrument, både för och emot ;)

Jag har guldskor för att jag vill vara säker på att hästen får grepp när det är halt ute. Tänker mig dock för vilket underlag jag rider på eftersom det inte är normalt för en häst med sånt grepp och det kan slita på benen, glidmomentet försvinner ju helt på vissa underlag. Men det är ett helt klart bättre alternativ än att riskera att hästen fläker sig enligt mig. Risken för broddtramp, sparkskador osv bekymrar mig inte så mycket, för min del har det aldrig blivit några fula skador av sådant.

Glidmoment! En stum isättning är sämre än lite försämrat grepp. Av 2 onda ting och det inte är isgata väljer jag 2 brodd. Vad gäller den förändring av hovvinkel är den helt försumbar eftersom hsten i princip aldrig står på ett sådant underlag att det har någon påverkan.

Är det isgata är absolut 4brodd att föredra annars är risken alldeles för stor för halk-skador och liknande, men i djupsnö och annan liknande underlag är det bättre med 2.

Fast jag tar inte den risken att mina halkar. De ska inte gå och spänna sig och känna att de inte har fäste. Även om det inte är is överallt så kan det finnas isfläckar. I djupsnö spelar det väl ingen roll hur mkt brodd man har? De sjunker ju ner iaf.

vdb förklarade det bra. Jag rider aldrig på asfalt, och allt annat underlag jag rider på sjunker de två brodden ned igenom och gör att hovvinkeln blir mer naturlig än vad jag tror den hade blivit om hästen hade haft 4 brodd.

Men va? Gör två brodd i trakten att hovvinkeln blir mer naturlig? Förutsatt att hästen är rätt skodd är ju hovvinkeln rätt/naturlig utan broddar, då förändrar du den om du bara har i traktbrodd. Om den ändå sjunker ner så spelar det ingen roll? Jag fattar inte ditt resonemang.

Här blir grusvägarna stenhårda. Jag kör ofta där och skulle jag ha i två brodd skulle hästarna gå skitskumt, på tå. Men dina ridvägar fryser aldrig? Lyx.

Ni som har guldskor på era hästar nu på vintern: Varför har ni valt att ha det? Har ni blivit rekommenderade av er hovslagare, eller hur ställer sig de till dessa skor?

Ni som inte har guldskor, hur resonerar ni?

Jag vet många som anvädner dessa skor, men min hovslagare avråder bestämt från dessa dojor. Är sugen på att se hur ni tänker kring deras för- och nackdelar.
Har guldskor på min travare. Dom broddade fast bara dom med fyra broddar.
Har dom dels för broddarna samt attdom är hållbara.

Men va? Gör två brodd i trakten att hovvinkeln blir mer naturlig? Förutsatt att hästen är rätt skodd är ju hovvinkeln rätt/naturlig utan broddar, då förändrar du den om du bara har i traktbrodd. Om den ändå sjunker ner så spelar det ingen roll? Jag fattar inte ditt resonemang.

Här blir grusvägarna stenhårda. Jag kör ofta där och skulle jag ha i två brodd skulle hästarna gå skitskumt, på tå. Men dina ridvägar fryser aldrig? Lyx.

Jag bor i södra Sverige, och de dagar det inte är snö, men fruset, är lätt räknade. Oftast är det ju bara lerigt såhär års. Och i snö sjunker de ned. Jag har fått förklarat för mig att hästarna trampar ned "mest" (eller om det var först) med trakten, att det är där de belastar mest. När då de två broddarna fäster i is/snö får hästen samma hovvinkel som utan brodd, eftersom broddarna sjunker ned. Mina hästar har bra fäste (för ridning) med två brodd, och det är också en anledning till att jag inte vill ha fler.

När jag kör kommer jag dock vilja ha fyra brodd, eftersom hästarna då skjuter ifrån med tårna på ett annat sätt än vid ridning.

Har haft guldskor på en av mina en vinter. (En skoperiod) Visst är de bra... Men min erfarenhet är att de är lite för bra... I alla fall för de vintrar jag har här i Växjötrakten.

Min häst blev ovillig att gå fram... Speciellt tydlig var detta på asfaltsvägen jag måste rida på en bit för att komma till grusvägar. Fick hon välja fritt gick hon hellre i diket än uppe på vägen. Jag upplevde att hon blev stum och kort i steget. Inte halt men ändå inte helt fräsch....
Hon rörde sig betydligt mindre i hagen. Tog inga tokgalopper som hon brukade utan det var mest skritt och lite trav på sin höjd.

Satte på dessa guldskor i början av dec och hade dem en skoningsperiod. När det var dags att sko om så åkte de vanliga skorna på och endast med traktbrodd. Då blev hon sitt vanliga pigga, storklivande jag igen...

Tror absout att guldskor fyller en funktion. Men där vintrarna mest består av barmark... där anser jag att de är "overkill"

Nu ligger de på hyllan i stallet. Fullt användbara ett par perioder till. Men de får ligga där till den dagen jag verkligen får en vargavinter med rejält med halka och drivis.. :D

Jag bor i södra Sverige, och de dagar det inte är snö, men fruset, är lätt räknade. Oftast är det ju bara lerigt såhär års. Och i snö sjunker de ned. Jag har fått förklarat för mig att hästarna trampar ned "mest" (eller om det var först) med trakten, att det är där de belastar mest. När då de två broddarna fäster i is/snö får hästen samma hovvinkel som utan brodd, eftersom broddarna sjunker ned. Mina hästar har bra fäste (för ridning) med två brodd, och det är också en anledning till att jag inte vill ha fler.

När jag kör kommer jag dock vilja ha fyra brodd, eftersom hästarna då skjuter ifrån med tårna på ett annat sätt än vid ridning.

Ok, men om du skulle ha fyra brodd skulle de fortfarande sjunka ner i lera/snö, så där förstår jag inte riktigt skillnaden.

Vem var det som förklarade det? När hästen går på is så sjunker inte broddarna ner, de "fäster" eller hur man ska säga, då blir tån tippad framåt om du har två brodd i, så långt ifrån naturlig hovvinkel man kan komma.
Jag skulle aldrig vilja att min häst gick på det sättet. Ställ din häst på stallgången med traktbrodden i..

Jag tycker det är helt fel att bara ha två brodd i, men det är ju bra att det funkar för dig. Mina kan inte ha så. Stoet fick ha det förra vintern ett tag när hon hade skor med två broddhål i och väntade på hovis. Hon kunde inte ta sig uppför en backe ens.

Hur menar du att hästen skjuter ifrån med tårna på ett annat sätt vid körning?

Om vägarna bara är hårda- utan is så blir greppet för stort med 4 eller- ve o fasa 6 broddar.:eek:
Jag broddar ur om jag ska rida på frusen barmark. det går att undvika ev. isfläckar.
Lat o flathet bara- stick i stäv med hästens välbefinnande.

Om man har 2 brodd kan man ha låga.

I övrig kan jag bara hålla med VDB

Ser många många som broddar som man gjorde förr- när det VAR rikitiga vintrar- har 4 brodd i- oavsett:mad:
Lat o flathet- stick i stäv mot hästens välbefinnande.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar