Guldskornas vara eller icke vara!

Sv: Guldskornas vara eller icke vara!

KL
Vintertid så föredrar jag guldskor på mina som har skor. Bättre fäste och mindre broddar, mindre skador vid spark. Broddar ej ur när vi kör transport. Med guldskor så slipper jag dessutom slemmiga snösulor.

Jag tycker också guldskorna är fantastiska. Det är ju sex brodd och blir jämnare fördelning .Visst, all brodd stoppar ju upp hovens glidmoment, men det måste ställas mot att halka. Tycker också att brodden slits mindre än vanlig plus att den ju är lägre. Dvs jag upplever det också som mindre skador på varandra och sig själva i hagen. Det är ju också en mycket slitstark sko och passar också ofta hästar som sliter mycket skor. Den finns även utan brodd.
Jag har det på de av mina som kan ha det. Den finns ju inte i sk "roller" och det måste mitt ena sto ha. Så hon har rollers fram och guldskor bak. Mitt andra sto har guldskor fram, men inte bak. Vågar inte riktigt då hon är en elak rackare. Shettisen har för liten storlek och stora valacken (fyror) har guldskor runt om.
Nackdelen är ju att den är ordentligt mycket dyrare och av någon anlednigen så försvinner alltid just guldskon djupast i lervällingen vid tappskor.. Jag har dock gummiboots fram till de med guldskor och det hindrar tappskor ganska bra.

Fast vissa hästar sliter ner dom väldigt snabbt. Det beror mycket på vilket underlag man rider på, hästens rörelsemönster och hur pass tung hästen är.

Jag hade nog använt mig av guldskorna om det inte var så att jag är tvungen att sko i alla fall var 5-6v istället för var 7-8. Vissa kan ju ha dom en skoperiod till men min sliter som sagt ner brodden för mycket. Hade det gått att skruva i ny brodd så hade det varit en annan sak.

Mvh

Tora

Guldskor, förstår inte hur jag klarade mig utan dem förut!
Hovis älskar dem lika mycket som jag.
.

Hur fungerar det för din hovis när han ska rikta skon? Riktar han förresten skorna? Min hovis tyckte nämligen att det är svårt att få skorna helt plana när han riktar guldskor, eftersom "de är fulla med brodd".

Vet att en hovslagare pratade om att det inte vad bra för hästens rörelsemönster eftersom de stoppade upp FÖR bra. Att det blev tvärnit direkt vid hovnedsättning och att de egentligen ska glida lite normalt sätt.
Har ingen teori om det själv, men det är det enda negativa jag hört om dem iaf.
Det här argumentet använder min hovslagare. Att hästen får så bra fäste att det sliter på benen som stoppas upp onaturligt mycket när hoven sätts i marken. Han liknade det med innebandy- och fotbollspelare som har för bra skor/brodd, de får grymt mycket knäskador pga. att de får för bra fäste, och då rör sig istället benet/knät och får mycket stryk.

Vi har guldskor året runt på våra hästar, har haft det i många år och tycker att det är perfekt.
Det är hovis som har rekomederat det, vintertid har dom ett bra grepp på is och sommartid så är det bra när dom brallar runt i gräshagen.
Dessutom är dom väldigt hållbara.
.
Har ni brodd även på sommaren? :eek:

Jag kör med guldskor på rek av min hovslagare. Fick information om att de med 6 broddar var att föredra eftersom rullningen på hoven blev mera hälsosam för hästen.
Prövar du dom så är du nog fast.
Varför skulle det avra mer hälsosamt med 6 brodd än emd färre? Ju fler, desto mindre glidmoment, eller?

Jag är inte intresserad av att prova. Jag tycker det är jätteviktigt att hästarna får röra sig så naturligt som möjligt så stor del av tiden som möjligt, och därför ser jag det som en självklarhet att brodda ur så fort det inte är halka/snö. Övrig tid har jag två brodd i trakten, och det räcker dels för att ge bra fäste samtidigt som jag tror de främjar en naturligare rörelsemekanik än fler brodd.

En anledning brukar vara att man förstör verktygen när man riktar guldskor.
Jag skor en hel del med både sommar och vinter guld.
Koromanten sliter på både städ och slägga.

instämmer föregående talare. Förstör verktygen, betydligt svårare att rikta osv. Jag tar extrabetalt om jag ska sko med dessa skor.

Tycker du att jobbet blir sämre utfört, pga. att det är svårare att rikta skon? Kan det finnas en risk att hovslagare riktar hoven mer efter skon, än de gjort med vanliga skor?

Mina pållar går barfota hela bunten.. =) Skulle gärna ha ett par guldskor eller liknande på min pojk. Men han busar för mycket så de andra hästarna skulle se förskräckliga ut då... Så han får gå barfota istället.
Hade guldskor på min ponny förut... tyckte att det var kanonbra. Guldskor och sula, sen kunde man ta sig fram vart man ville.
Fördelen är ju att de slipper gå och halka i hagen, man varken behöver eller kan ta bort broddarna.
Me like guldskor, men kan tyvärr inte ha dem. Sen är de väl något dyrare med?

Guldskor finns både med och utan broddar, för sommaren är det skor med en hårdmetallkant som gör att skorna håller mycket längre + att de inte blir lika hala som en vanlig blanksliten skor blir.

Personen du ifrågasätter kanske i och för sig använder de broddade skorna året runt!

Här kan Ni läsa mer om guldskor LÄNK

I debatten om glidmomentet tror jag att ett hämmat glidmoment är mindre farligt för hästen än ett dåligt fäste i frånskjutet ur skadesynpunkt!

Fast vad och hur har ni broddat när ni får dåligt fäste?

Jag har ingen erf av guldskor men vet många prisar dem, men har helt enkelt aldrig varit aktuellt, fungerar bra med vanliga skor med lösa broddar (fbl har ju dessutom ringskor fram). Men har sålänge det är fyrbroddat aldrig haft minsta greppproblem, ens på våt, slipad blankis?

Tycker du att jobbet blir sämre utfört, pga. att det är svårare att rikta skon?

Utan tvekan JA! Jag har inte sett någon rikta skon ordentligt eftersom det i praktiken är omöjligt utan att förstöra sina egna verktyg.

Tänk på att ett vettigt städ kostar ca 5000:-(plus moms) och en vettig slägga kostar ca 1000-1500:- Det räcker med ETT slag för att förstöra både städ och slägga.

Enda fördelen är att man slipper tappbrodd, å andra sidan. Om en enda brodd nötts ner så måste hela skon bytas ut.

Senast ändrad:

KL
Vintertid så föredrar jag guldskor på mina som har skor. Bättre fäste och mindre broddar, mindre skador vid spark. Broddar ej ur när vi kör transport. Med guldskor så slipper jag dessutom slemmiga snösulor.

Hur menar du nu? Guldskorna står för betydligt mer skador än andra skor. Och hur menar du att guldskorna skulle vara bättre vad gäller snöklamp? Det stämmer inte.

Utan tvekan JA! Jag har inte sett någon rikta skon ordentligt eftersom det i praktiken är omöjligt utan att förstöra sina egna verktyg.

Tänk på att ett vettigt städ kostar ca 5000:-(plus moms) och en vettig slägga kostar ca 1000-1500:- Det räcker med ETT slag för att förstöra både städ och slägga.
.

Intresant.
*kl hur tänker ni som använder guldskor om detta? Gör era hovslagare ett bra lika bra jobb när de skor med guldskor? Hur riktar de skorna?

Jag hann tänka tanken på att prova guldskor men eftersom de inte fanns i min häst storlek så kunde jag lägga ner tankarna igen :p men jag har inte saknat dem heller.

instämmer föregående talare. Förstör verktygen, betydligt svårare att rikta osv. Jag tar extrabetalt om jag ska sko med dessa skor.

Jag har en separat stalljack och en gammal sliten slägga att rikta med.
Jag använder ett mellanlägg med hål i när jag måste rikta direkt på brodd, för att undvika att "skjuten" av flis från släggan. Det är lite pyssel men mest en vanesak.

För de som oroade sig för fäste osv. så finns guldskon i en massa olika varianter med allt från väldigt milt till superskarpt fäste.

Hur menar du nu? Guldskorna står för betydligt mer skador än andra skor. Och hur menar du att guldskorna skulle vara bättre vad gäller snöklamp? Det stämmer inte.

Nu blev jag lite nyfiken.
Hur menar du med mer skador?

Ang. snöklamp så håller jag med.

Nu blev jag lite nyfiken.
Hur menar du med mer skador?

Ang. snöklamp så håller jag med.

Jo, jag menade eftersom brodden är fasta så chansar många hästägare när de ska släppa ihop nya hästar och istället för att skruva ur brodden som de alltd gör med vanliga skor så tänker de äh va fan....och så chansar de och lämnar skorna på(med de fasta brodden).
Håller du med? I övrigt så är ju inte den skon mer eller mindre "skadlig" än vilken broddad sko som helst.

Jo, jag menade eftersom brodden är fasta så chansar många hästägare när de ska släppa ihop nya hästar och istället för att skruva ur brodden som de alltd gör med vanliga skor så tänker de äh va fan....och så chansar de och lämnar skorna på(med de fasta brodden).
Håller du med? I övrigt så är ju inte den skon mer eller mindre "skadlig" än vilken broddad sko som helst.

OK jag förstår hur du menar.
Men det är ju som vanligt snarare ett hästhanteringsfel än ett "materialfel".

( jag fick hem en allvarligt broddskadad nyinköpt ettåring förra tisdagen så jag förstår i övrigt precis hur du menar)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30