Sv: Guldskornas vara eller icke vara!
Jag har mätt glidspåren på is med fyra vs två brodd, och finns ingen mätbar skillnad. Däremot tar de ut steget bättre med fyra brodd, så rent teoretiskt borde det vara längre glidspår då, men för mig blir det lite pest eller kolera. Häst som spänner sig och kortar steget, eller häst som vågar slappna av och ta ut steget? Beror antagligen en del på individ, men de flesta av mina har på is/halka fått ett markant sämre rörelsemönster med två brodd. (Undantaget en, den var likadan med två som med fyra)
Om de går med fyra brodd/sko på frusen barmark med ishinna, så har de dessutom längre glidmoment än på så tjock is att brodden går igenom, så där borde risken vara ännu mindre? Där biter ju brodden generellt ganska dåligt, utan glider mycket ovanpå om det blir snabbare än skritt (i hagen, jag rider inte snabbare än skritt på dylikt underlag, mitt absoluta hatunderlag med frusen barmark oavsett halka eller ej)
Däremot på barmark som är ofrusen t ex, där märks ju ordentlig skillnad på 2 vs 4 brodd, där 4 brodd verkligen 'hugger' i och stoppar upp tvärt. Men på isunderlag där de inte sjunker (dvs sämsta jävla underlag som finns i min mening), där ser jag inte hur man är betjänt av två brodd, iom att tån då slinter när de ska skjuta ifrån, och de på minussidan hela tiden är högre i trakten.
(Vilket inte nödvändigtvis behöver vara negativt, men det är en av de saker jag tycker illa om. Tycker lika illa om det om det beror på styltor med dock ska tilläggas)