Guldskornas vara eller icke vara!

Sv: Guldskornas vara eller icke vara!

Ser många många som broddar som man gjorde förr- när det VAR rikitiga vintrar- har 4 brodd i- oavsett:mad:

HÄR är de RIKTIGA vintrar. Skulle aldrig ens komma på tanken att bara ha två brodd. Brodd går ej genom isen och hovvinkeln blir kraftigt förändrad med bara två brodd.

Men här i trakterna är det mest grönt o blött o just nu fruset- utan is.

Man ser i Juli!!! i hovis bil full av gamla skor- att folk ej ens då brytt sig om att skruva ur brodden...

Det låter som en mycket bra sko. Kan guldskon vara bra när man rider mycket på asfalt tro (den sorten utan brådd då i mitt fall)? Där jag bor har jag inte hört talas om guldskon och hovslagarna varmskor i största utsträckning. Går guldskon att varmsko?

Man ser i Juli!!! i hovis bil full av gamla skor- att folk ej ens då brytt sig om att skruva ur brodden...

Patetiskt! Man blir ledsen å hästarnas vägnar.

Förövrigt träffade jag (när jag bodde i Uppsala) på en häst som transporterats från Skåne som var skodd med skor med två broddhål. Hästen hade dock tappat en brodd så han hade stått och balanserat på sin enda brodd hela vägen......:cry::mad:

Ser många många som broddar som man gjorde förr- när det VAR rikitiga vintrar- har 4 brodd i- oavsett:mad:
Lat o flathet- stick i stäv mot hästens välbefinnande.

På vilket sätt är två brodd bättre i underlag där brodden inte sjunker?

Jag har 4 brodd i oavsett vad när det är broddunderlag. För broddunderlag här är is i 99% av fallen, och packad snö resten. Packad snö går bra med två brodd, men är ingen nackdel med fyra. På is slinter de med bara traktbrodd.

Geggamoja och de broddas ur. Påfruset med ishinna har de fyra brodd för att stå/gå jämt iaf, och inte i 'högklackat', och för att inte slinta i tån, det är dock det underlag jag hatar mest. Hårdheten gör att de borde gå obroddat, ishinnan gör att de borde ha brodd. Då skulle jag dock helst vilja ha PGskobrodd typ ;)

Just nu går fbl med fyra brodd runt om, och tvåårsponnyn med 4 brodd fram (oskodd bak). Har en otäck blandning av snö, ren blankis och så snöfri, påfrusen mark.. *suck*

På vilket sätt är två brodd bättre i underlag där brodden inte sjunker?

*
Citerar VDB ...igen

Glidmoment! En stum isättning är sämre än lite försämrat grepp. Av 2 onda ting och det inte är isgata väljer jag 2 brodd. Vad gäller den förändring av hovvinkel är den helt försumbar eftersom hsten i princip aldrig står på ett sådant underlag att det har någon påverkan.

Är det isgata är absolut 4brodd att föredra annars är risken alldeles för stor för halk-skador och liknande, men i djupsnö och annan liknande underlag är det bättre med 2.
Man behöver ej heller ha normalhöga brodd, utan låga.

Jag har mätt glidspåren på is med fyra vs två brodd, och finns ingen mätbar skillnad. Däremot tar de ut steget bättre med fyra brodd, så rent teoretiskt borde det vara längre glidspår då, men för mig blir det lite pest eller kolera. Häst som spänner sig och kortar steget, eller häst som vågar slappna av och ta ut steget? Beror antagligen en del på individ, men de flesta av mina har på is/halka fått ett markant sämre rörelsemönster med två brodd. (Undantaget en, den var likadan med två som med fyra)

Om de går med fyra brodd/sko på frusen barmark med ishinna, så har de dessutom längre glidmoment än på så tjock is att brodden går igenom, så där borde risken vara ännu mindre? Där biter ju brodden generellt ganska dåligt, utan glider mycket ovanpå om det blir snabbare än skritt (i hagen, jag rider inte snabbare än skritt på dylikt underlag, mitt absoluta hatunderlag med frusen barmark oavsett halka eller ej)

Däremot på barmark som är ofrusen t ex, där märks ju ordentlig skillnad på 2 vs 4 brodd, där 4 brodd verkligen 'hugger' i och stoppar upp tvärt. Men på isunderlag där de inte sjunker (dvs sämsta jävla underlag som finns i min mening), där ser jag inte hur man är betjänt av två brodd, iom att tån då slinter när de ska skjuta ifrån, och de på minussidan hela tiden är högre i trakten.

(Vilket inte nödvändigtvis behöver vara negativt, men det är en av de saker jag tycker illa om. Tycker lika illa om det om det beror på styltor med dock ska tilläggas)

Det handlade om ej isbelagd frusen yta!
Då man inte bör rida med brodd alls.

Är det ej isbelagd frusen yta ser jag ännu mindre anledning till att ha två brodd, då borde dem klara sig utan. Bör man inte rida med brodd så greppar jag inte varöfr man ska ha det i hagen där de faktiskt kan välja hur de sätter fötterna på ett annat sätt än när man sitter på dem.

Mitt mantra (totalt färgat av mina vinterförhållanden:p) " ska man ha brodd bör man ha fyra, annars bättre att vara utan alt. sko av hästen för bättre grepp"

Jag utgår ifrån att man tänker sig en ritt då man ej vet om det är helt isfritt:confused:. det finns ingen anledning att brodda med 4 brodd för en 2 M. isfläck på en runda av ett par mil.

Ni som har guldskor på era hästar nu på vintern: Varför har ni valt att ha det? Har ni blivit rekommenderade av er hovslagare, eller hur ställer sig de till dessa skor?

Ni som inte har guldskor, hur resonerar ni?

Jag vet många som anvädner dessa skor, men min hovslagare avråder bestämt från dessa dojor. Är sugen på att se hur ni tänker kring deras för- och nackdelar.

Det beror ju alldeles på hur hästen brukas. Rider man ut mycket på snötäckta/isiga skogsvägar (grusvägar) så är guldskor ett måste. Med sina sex fasta brodd så är de guld värda :p Alltså dagligen och flera ggr i veckan tränar hästen på detta sätt i alla gångarter, inför t.ex. en distanstävlingsstart tidigt i vår. Går hästen också mycket ute och härjar i hagen, så är ju dessa också bra. Givetvis i kombination med snösulor, för att slippa styltor. På detta sätt med en häst som skall röra sig mycket ute i vinterväder, så är ju guldskorna att föredra framför mesigare broddning. Att slippa en häst som fläkt sig är ju inte fel.

Rider man däremot ut ibland och ridhus lika ofta, så är det kanske bättre att ha vanliga skor med fyra broddhål. Brodda av när inte alla behövs. En häst som är mer uppstallad än den är ut och när den är ute så får den nöja sig med någon liten fyrkant har ju inte heller så stort behov av broddning. Det som är negativt med guldskorna är ju att hoven när den väl sätts ner i backen har svårt att vrida sig och låses fast i underlaget. Vilket i sig kan leda till vrickningar. De flesta guldskor är dessutom också av travsko modell, tunnare, dessa behövs kollas upp oftare och när de är vekare så kan de också lättare förlora sin form om hästen trampar fel. Då är det bättre med ridskomodell av guldskor.

Vädret där jag bor i Närke, är också nu så nyckfullt att sex brodd inte känns så motiverat, inte heller snösulor som ju inte är bra när det är lersörja istället för snö. Skorna ramlar ju lättare av då.

Hälsning Maja

Jag använder mig inte av guldskor för att man inte kan sätta i nya brodd. Min häst sliter ut brodden snabbare än vad en skoperiod är.

Mvh

Tora

Det är skillnad på brodd och brodd. Slitstyrkan på löstagbara brodd är det oerhört stor skillnad på. De brodd jag köper kan användas genom flera skoningar. I guldskorna sitter det fantastiskt slitstarka brodd som håller sig genom flera skoningar, även på hästar som tränar många mil på grusvägar varje vecka för t.ex. distansträning.

Hälsning Maja

Då är jag helt med. Men då broddar jag inte heller, även om det är lite knepigt när det är morgonfrost/tunt is eller snötäcke. Här kommer det nästan alltid ihop med frusen barmark liksom. Men de brukar kunna justera det själva, obroddat.

Men man hör ofta antiargument mot två brodd överlag, med samma motivering, och jag får inte ihop den.

*KL*

Man får ju tänka också på att vi har otroligt stor skillnad på underlag och klimat också i Sverige.
Det som är rätt för någon i tex Skåne kan vara helt galet i Norrland.

Har själv guldskor och är helnöjd med dom. Men här rider jag ju också mycket på hårt packad snö, eller isbelagda vägar. Snösulor är också ett måste, för att slippa styltor som man annars får väldigt fort.

Jo, men anti-fyrbroddargumenten brukar gälla på allt utom ren is, dvs påverkar hela Sverige under stor del av säsongen.

Pekade inte på någon just i den här tråden, men genom åren har ju antalet brodd debatterats gång på gång både på forum och ute i stallarna. Och varje gång någon anser att det ska vara två och absolut inte fyra, så är det samma argument som kommer upp:

Fyra brodd ger för bra grepp på allt utom ren is (tänk dig en frusen sjö typ), och fyra brodd förkortar glidmomentet för mycket, stoppar för hårt och ger en mycket högre påfrestning generellt bara att 'stå och gå på' än 2 brodd.

Och när det gäller barmark som inte är frusen är jag helt med, men inte på underlag som är halkiga, är får jag inte ihop det. Inte heller varför brodd i underlag där brodden sjunker igenom skulle påverka åt ena eller andra håller beroende på om det är 2 eller fyra brodd de står på, de borde stå lika jämnt ändå. På hårt underlag blir ju 2-broddat högklackat more or less hur man än vänder sig emot.

T ex (det här är ur tråden) allt annat underlag jag rider på sjunker de två brodden ned igenom och gör att hovvinkeln blir mer naturlig än vad jag tror den hade blivit om hästen hade haft 4 brodd.

Där begriper jag inte alls hur 2 brodd skulle ge mer naturlig hovvinkel te x.

KL
Min 5 åringa ponny blev skodd första gången förra vintern och har bara gått med guldskor, främst för att de var lätta och att brodden var kortare/ mindre kändes som det skulle vara mindre risk för trampskador. Hon skoddes om med samma skor 4 gånger innan de var utslitna.
Provade även att sko 9 åringen med guldskor förra året, men på henne funkade det inte alls. Hon är inåttåad och sliter enormt på tårnas utsidor, så guldskon sprack i framkant precis vid en brodd. Hon går sen dess med järnskor med 4 brodd.
Tittade på dem imorse när jag tog ut dem järnskorna glider lite mer och när vi red halkade hon lite på riktigt isigt underlag.
Guldskorna får bättre fäste och ser mer stumma ut, men de känns säkrare på unghästen som är lite vildare och kan kasta sig åt sidan i 190.
Hade även guldskor på henne i somras med småbrodd, då jag har mycket asfalt runtikring, var rädd att hon skulle slå ikull sig på den hala asfalten.
Men det känns som pest eller kolera med somarens asfalt, hon ömmade i gaffelbandsfästet vf så jag drog av skorna och hon fick vila hela sommaren.
Vet tyckte jag kunde rida på men unvika mjukt underlag/ böjda spår.

Lustigt vad den här tråden väckte känslor! I själva verket handlar det väl ändå om att var och en av oss försöker att sko våra hästar på det sätt som är bäst för just den individen. Kanske inte passar någon annan som läser tråden alls och är heller inte säkert att det är bästa metoden.
Har fem hästar hemma och ingen är likadant skodd som den andra.. Dvs jag har INGEN häst som har "vanliga" ridskor runt om. Det är olika beslag och olika antal brodd beroende på hästen, hur den rör sig, temperament o användningsområde.

Allmänt *KL*

Rent generellt kan man ju säga att hästen sliter in sina skor beroende på rörelsemönster och extriör, den gör det även barfota fast då fortare under samma förutsättningar.

En onormalt stor (eller felaktig förslitning) tyder ofelbart på att den enskilda individen har en fysiologisk onormal slitning. Kan vara orsakat av felaktig hovvård, likväl ryttarrelaterat men oftas att individen har en primär skada som uppvisat i det secundära slitaget på diagonalen.

Är det då att gå rätt tillväga när man börjar med att finna ett beslag som hämmar slitaget vilket i 100% fall slutligen leder till ett ännu mindre fritt/bekvämt slitage i stället för att börja med att analysera om det finns en dold skada som påverkar detta onormala slitage??

En "normal" häst som är fysioligiskt skodd sätter alltid i trakten strax före tån, likväl är det sista som lämnar marken i överrullningsfasen just tån. Ju högre och främst vassare brodd man har ju mer stumt blir glidmomentet,ju mindre grepp hoven får i tådelen vid överrullningen (själva framåtdrivande rörelsen) ju mer spänd blir den.

Lär er ett par saker.

Tillåt hästen att slita sina hovar/beslag så som den finner sig bekväm med.
Tillåt hästen att ha ett väl balancerat glidmoment i isättningsfasen.
Tillåt hästen att ha ett väl balancerat tågrepp i överrullningsfasen.
Tillåt hästen att ryttaren inte påverkar dessa faktorer i negativ riktning utan rider med huvudet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar