Guldskornas vara eller icke vara!

Sv: Guldskornas vara eller icke vara!

axel skrev:
Om vägarna bara är hårda- utan is så blir greppet för stort med 4 eller- ve o fasa 6 broddar.
Jag broddar ur om jag ska rida på frusen barmark. det går att undvika ev. isfläckar.
Lat o flathet bara- stick i stäv med hästens välbefinnande.

Om man har 2 brodd kan man ha låga.

Jag riskerar inte att mina bryter benen av sig för att de halkar på en isfläck när vi är ute och tränar. Hur kan man vara så dum att man inte har brodd när det är fruset? Här där jag bor är det så gott som alltid ishinna på marken när det är fruset. Det är ju ändå halt och du vet inte vart. Rider du i snigelfart då eller hur gör du för att undvika isfläckar?

Jag håller inte alls med dig. Det är inte bara när man rider/kör eller vad man nu gör, det är i hagen också. Mina hästar flyger och far en del i hagen ibland, tror du då att de kollar efter isfläckar?

Senast ändrad:

Jag anpassar farten efter underlaget.
Är det is är övrig väg frusen- eller hur?
Fruset/ stenhårt- endast skritt.

Åker iväg för att träna såna dagar, annars blir det skrittpass.

Brodd i hagen är annat- gräsmark där brodden sjunker ner- i gräset. Jord blir heller sällan så hård som grusvägar.

Visst blir det 0 halkrisk med 4 eller fler brodd, men hur nyttigt är det- i längden.

Har bara 4 brodd vid ren isgata eller snö- där brodden inte fyller ngn direkt funktion

Senast ändrad:

Kom att tänka på en stallkamrat som hade argumentet- alltid tänka på glidmomentet. Hon ville inte brodda alls trots is o mkt kuperad terräng.

Det blev en heltokig diskussion- om Bambi:grin:
Att glida några cm är en sak men att åka kana flera meter:eek:

För mer 20 år sen hamnade jag i en situation där jag övervägde att på ngt sätt lämna hästen o gå hem o hämta broddredskap:cool:

Hur menar du att brodden inte fyller någon funktion vid ren isgata?

Sen ang nyttigt/onyttigt så jag har haft en rad hästar som gått fyrbroddade 24/7 från oktober till mars (dvs då det varit vad bilförare benämner vinterväglag). Utan minsta problem.

Sen finns det hästar som inte gillar fyrbroddat, de får man givetvis lyssna på.

Jag anpassar farten efter underlaget.
Är det is är övrig väg frusen- eller hur?
Fruset/ stenhårt- endast skritt.

Åker iväg för att träna såna dagar, annars blir det skrittpass.

Brodd i hagen är annat- gräsmark där brodden sjunker ner- i gräset. Jord blir heller sällan så hård som grusvägar.

Visst blir det 0 halkrisk med 4 eller fler brodd, men hur nyttigt är det- i längden.

Har bara 4 brodd vid ren isgata eller snö- där brodden inte fyller ngn direkt funktion

Ja jag anpassar också farten efter underlaget men jag travar på is.

Hur nyttigt är det utan brodd i längden? Att hästen går och spänner sig så fort den tar ett steg för att den inte känner att den har tillräckligt fäste?

Eller hur nyttigt är det med enbart traktbrodd i längden?

Ett exempel: Har haft mitt sto i snart 6 år, hon har alltid gått med 4 broddar i varje sko vintertid (nov-mar ungefär). Utan några som helst problem. Hon hade 6 brodd i varje sko när hon var i träning. Utan några problem.

Ett år i mitten av okt hade hon inga broddhål i skorna, skulle skos nån vecka senare. Det kom massa snö och is och hon fick muskelspänningar på den veckan vi väntade på hovis.

Det är vad jag har upplevt.

Senast ändrad:

Vem pratar om att vara utan brodd vid halka?
Inte jag iallafall.

Att rida på en isbelagd sjö- ger svikt. Men is på en hård yta= 0 svikt.
Om man kör blir det kanske ngt mindre slitage- beroende av farten.

Inte jag iallafall.

Fast barmark med ishinna = halka t ex. Packad snö = halka. Osv. Mycket av det du tycker du inte anser man ska ha brodd på är ju halt?

Is på hård yta = svikt sålänge istäcket är tjockare än brodden. Dvs om brodden slår igenom isen och tar i underlaget är det kasst med svikt. Men om isen är tjockare än brodden är isen inte alls så 'hårt', även om det aldrig blir svikt som på sjö, där vattnet under gör att isen 'gungar'

Jag både travar och galopperar på is om istäcket är tjockare än brodden. Favoritunderlaget vintertid är packad snö dock, ganska utrotningshotat nuförtiden dock.

Frusen barmark eller så tunt is eller snötäcke att brodden slår igenom, så skrittar jag bara. Även om de gör lite diverse i hagen..

Nu får du läsa igen.
Vem har skrivit ngt om ej brodd på ishinna= halkigt underlag.
ej heller packad snö.

Tror du att 1 cm is på frusen mark ger svikt?
Tja- om den går sönder.

Orkar inte mer här.:crazy:
Gott Nytt År på er

Inte jag iallafall.

Du skriver att du bara har brodd vid snö eller ren isgata vilket jag anser vara idiotiskt..

Är det is har jag brodd och bryr mig inte om ifall det sviktar eller inte!

Du svarade inte alls på det jag skrev i mitt inlägg, läste du det ens?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar