Guldskor???

charmant

Trådstartare
Är det någon som har eller haft det på sin/sina häster på vintern?Har haft funderingar i många år nu på dom och äntligen hittat en hovslagare som skor med dom.Jag vill ha både för och nackdelar med dom.Vore så skönt att slippa brodda på och av,rensa broddhål mm i 20 minus grader i vinterTacksam för svar. :)

Jag hade det förra vintern, ridhäst skorna med 4 brodd per sko och fals (heter det det?? Ränna på dom iallafall för sömmen)

Jag praktiskt taget :love: mina! Dom höll kalasbra, ska använda dom i början av den här vintern oxå. Här finns inte ridhäst modellen längre av ngn anledning så jag kommer få använda dom andra sedan när jag slitit ut dom här.
Skönt att veta att hästen alltid har brodden kvar.

Nackdel.. Ja nån gång kanske jag uppfattade dom som lite "slöare" än vanliga brodd, men det är nog bara inbillning.
Men annars kan jag inte komma på någon nackdel.

Vill man kunna brodda av så är det förstås en nackdel. Men jag har alltid brodd på, vid transportering och annars. Skulle det vara så att dom MÅSTE av så får jag ta av hela skorna. Inte värre än så.

Näe jag kan bara rekommendera dom!

Dom kan jag helt klart rekommendera de är lätta att hålla på med och det är skönt att veta att brodden sitter kvar när hästen kommer in.. de är otroligt slitstarka.
Jag vill inte byta. Tycker du helt klart ska prova :banana:

Skor med fasta broddar! Broddarna är något mindre än de du skruvar i som vanliga isbrodd och de är lite guldfärgade.

Jag har haft det fram på min i tre år nu. Bak har hon gått oskodd, men i vinter blir det guldskor även bak. Större risk för halkskador än sparkskador enligt mig - iallafall i den hagen.

Sen kan ju allt hända! :crazy:

jag hade ridskomodellen med 4 (och 6 ett tag) brodd i förra året.
min låtsaspappa är hovslagare så man kan välja och vraka han har det mesta :P

men i år vet jag inte hur jag ska göra, för ibland under vissa omständigheter har de fasta brodden slits ner mer fast det inte gått så långt sen vi skodde honom.
då är det skönt att kunna brodda ur och sätta i nya brodd :)

Har också använt dem tillockfrån, jag tycker att de är väldigt praktiska, men jag ser doick två nackdelar. 1. hästarna tappar ölättare skorna då det blir stötte friktion mot marken. 2. min häst som är svårtransporterad trampade sig rätt så illa med broddarna. (vi hade transportskydd)

Jag har använt sådana, har bara bra erfarenheter av dom. Jätteskönt att slippa sätta i nya broddar med jämna mellanrum eftersom de annars brukar lossna, plus att man slipper urgängade broddhål. Vansinnigt irriterande om ett/fler broddhål blir urgängade bara efter ett par veckor sedan omskoning om man har otur.
Satt nyss och funderade om jag skulle köpa guldskor tills i vinter faktiskt.
Jag brukar köpa dom själv. Får väl se om hovis kanske har guldskor i vinter.
Det är 6 broddar på dom som jag har använt.

japp, hade det på min pålle förra året. suveränt! fast det krävs ju att man har hagkompisar som går med på att man har pållen broddad i hagen.
hmm, kan nog inte komma på några nackd.elar...
förresten, jag har för mig att jag sett "ridhäst-modellen" med 4 broddar här i travshopen? :confused: kan kolla på måndag

Min medryttarpålle har alltid guldskor på vintern, de e så himla skönt!! Man kan till och med rida över glans is!! Fast nackdelen med dom är väl att dom är så himla dyra! :crazy:

Tyckte att skorna var väldigt praktiska och så.. :) Men dom slets jättefort, fick sätta på nya skor varje skoning. Så vi bytte till vanliga.

Ja vi har haft det på vår travshop, men han som gör dom har tydligen slutat :confused:
Vet inte om det är olika tillverkare i hela sverige?? Isåfall måste jag ju nästan beställa från någon annanstans.

Mina har hållt jättebra. Hade dom förra vintern och kommer kunna ha dom iallafall på första skoningen nu till vintern.

Nej dom har inte slutat tillverkas, min sambo jobbar på ett företag som tillverkar dom, men det är nog mest travmodellen :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 248
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 591
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 210
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka