Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
nja .. kan nog inte kalla den hästen gulbrun..
den id- kontrollanten kan inte haft en bra dag
slänger in en bild för rolighets skull, på min halvblods dam.. e troll ue pegasus..
och... hon är inte brun
[/url][/IMG]![]()
Svartbrun är en egen färg. Men då är hästen SVART med tydligt ljusbruna partier runt mule och andra "mjukdelar". Tänk Rottweiler.
Som sagt, mamman eller pappan (eller båda) är födda gula. Avskimlingen döljer det gula ganska tidigt i åldern. Därför skriver man (numer) i passen: "skimmel född gulbrun/svart/fux/vad den nu hade för färg".
Mamman är född skimmel/vit också.
Hästen är som sagt född brun, det finns bildbevis och han är dessutom reggad som brun.
Han är gulbrun nu, ibland helt gul på sommaren.
En skimmel har en grundfärg under skimmelanlaget, den är aldrig "bara" skimmel. Så stoet måste haft en färg när hon föddes.
Det finns bruna och mörka som skiftar i gult när de bleks av solen utan att för den skull ha gulanlaget.
Denna häst har diskuterats här förut, han är definitivt gulbrun och inte brun.
Folk är som galna över hans färg. På tävlingar kan det komma fram 10 pers och fråga efter stammen och sedan klia sig i huvet.
Men färgen kommer från Pegasus som inte är lika känd som sin halvbror Pompe.
Folk har tom varit så galna att de vägrat acceptera att det inte är Pompe i stammen. Så jag är rätt luttrad när det kommer till att diskutera hans färg.
En del har gått så långt så de skulle vilja DNA-testa honom. Men den som har lite koll kan lätt se likheterna med Cardento.
Denna häst har diskuterats här förut, han är definitivt gulbrun och inte brun.
Folk är som galna över hans färg. På tävlingar kan det komma fram 10 pers och fråga efter stammen och sedan klia sig i huvet.
Men färgen kommer från Pegasus som inte är lika känd som sin halvbror Pompe.
Folk har tom varit så galna att de vägrat acceptera att det inte är Pompe i stammen. Så jag är rätt luttrad när det kommer till att diskutera hans färg.
En del har gått så långt så de skulle vilja DNA-testa honom. Men den som har lite koll kan lätt se likheterna med Cardento.
Min häst är gulbrun men är reggad som brun. Han var nämligen brun som föl.
Mamma är skimmel och pappa är skimmel, så det kan inte vara så att man måste vara gul för att ge det vidare.
Det gula anlag vi hittat på honom ligger mycket långt bak, Pegasus på 60-talet.
Pegasus och Pompe var inte halvsyskon. Färgen kommer från Regulator som var morfar till Pompe och mormorsfar till Pegasus.
Han fick i sin tur färgen från sin far Likör som var skimmel född gul.
Så vacker!
Den påminner rätt mycket om min absoluta favoritfärg:
![]()