• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sorbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 9 063
Sv: Gulbrun?

Som sagt, mamman eller pappan (eller båda) är födda gula. Avskimlingen döljer det gula ganska tidigt i åldern. Därför skriver man (numer) i passen: "skimmel född gulbrun/svart/fux/vad den nu hade för färg".

nja .. kan nog inte kalla den hästen gulbrun..
den id- kontrollanten kan inte haft en bra dag :D

slänger in en bild för rolighets skull, på min halvblods dam.. e troll ue pegasus..
och... hon är inte brun :p

18154337.jpg
[/url][/IMG]

Hon liknar ju Lonisa :love: (en gammal favorit) och hennes mormor va mamma t Pegasus, så hon är 3e kusin (?) med din dam :)

Svartbrun är en egen färg. Men då är hästen SVART med tydligt ljusbruna partier runt mule och andra "mjukdelar". Tänk Rottweiler.

Båda mina hästar är svartbruna. Märren va reggad som svartbrun i originalhandlingarna, men står som brun i passet vilket är fel. Unghästen (undan detta sto) är mörkbrun i passet. Höll på att bli brun men då protesterade jag.

Som sagt, mamman eller pappan (eller båda) är födda gula. Avskimlingen döljer det gula ganska tidigt i åldern. Därför skriver man (numer) i passen: "skimmel född gulbrun/svart/fux/vad den nu hade för färg".

Pappan är Cardento så han är inte född gul... om inte ni känner till något som jag inte vet..?
Mamman är född skimmel/vit också.
Hästen är som sagt född brun, det finns bildbevis och han är dessutom reggad som brun.

Han är gulbrun nu, ibland helt gul på sommaren.

Mamman är född skimmel/vit också.
Hästen är som sagt född brun, det finns bildbevis och han är dessutom reggad som brun.

Han är gulbrun nu, ibland helt gul på sommaren.

En skimmel har en grundfärg under skimmelanlaget, den är aldrig "bara" skimmel. Så stoet måste haft en färg när hon föddes.

Det finns bruna och mörka som skiftar i gult när de bleks av solen utan att för den skull ha gulanlaget.

En skimmel har en grundfärg under skimmelanlaget, den är aldrig "bara" skimmel. Så stoet måste haft en färg när hon föddes.

Det finns bruna och mörka som skiftar i gult när de bleks av solen utan att för den skull ha gulanlaget.

Denna häst har diskuterats här förut, han är definitivt gulbrun och inte brun.
Folk är som galna över hans färg. På tävlingar kan det komma fram 10 pers och fråga efter stammen och sedan klia sig i huvet.
Men färgen kommer från Pegasus som inte är lika känd som sin halvbror Pompe.
Folk har tom varit så galna att de vägrat acceptera att det inte är Pompe i stammen. Så jag är rätt luttrad när det kommer till att diskutera hans färg.
En del har gått så långt så de skulle vilja DNA-testa honom. Men den som har lite koll kan lätt se likheterna med Cardento.

Men mamman är i alla fall inte född vit. Cardento är garanterat inte gul, så mamman måste vara gul under det vita. Tycker det låter konstigt att folk inte accepterar Pegasus, han levde väl senare än Pompe och finns med i en hel del gula stammar.

Folk är som galna över hans färg. På tävlingar kan det komma fram 10 pers och fråga efter stammen och sedan klia sig i huvet.
Folk har tom varit så galna att de vägrat acceptera att det inte är Pompe i stammen. Så jag är rätt luttrad när det kommer till att diskutera hans färg.
En del har gått så långt så de skulle vilja DNA-testa honom. Men den som har lite koll kan lätt se likheterna med Cardento.

Jag har ridit en Pegasus-avkomma, dock skimmel, hade varit intressant att veta vad hon varit vid födseln.

Oavsett så är stoet inte född "skimmel", utan först en grundfärg, sen skimmelanlaget ovanpå det.

Pegasus fick sin färg från sin mormorsfar Regulator (och hans pappa Likör som var skimmel född gul), och Pompe fick sin färg från sin morfar som var samma Regulator. Inget konstigt med det. De som kliar sig i huvudet för att Pompe saknas behöver nog plugga på lite äldre halvblodsstammar ;)

Genetikens lagar är enkla och logiska. En gul häst måste alltid ha en gul förälder. Kort sagt mamman till din häst har ärvt gulanlaget från sin mamma osv. För att din häst ska kunna vara gulbrun måste det alltså finnas en gul (eller en skimmel född gul) i varje generation, och i det här fallet rakt nedstigande till Pegasus. Du måste ha haft en väldig otur som inte träffat på en enda vettig person som kunnat förklara detta för dig!

Min häst är gulbrun men är reggad som brun. Han var nämligen brun som föl.
Mamma är skimmel och pappa är skimmel, så det kan inte vara så att man måste vara gul för att ge det vidare.
Det gula anlag vi hittat på honom ligger mycket långt bak, Pegasus på 60-talet.

Det är också lite märkligt att ingen har kunnat förklara att om gulanlaget hoppar över en generation är det borta, samt att en brun häst inte helt plötsligt kan förändras i genotypen och bli gulbrun. Han kan ha SETT brun ut, men det är en helt annan sak. Gulanlaget dyker inte upp som gubben i lådan, så antingen är hästen brun eller så missade den som registrerade honom att han var gulbrun. Så enkelt är det...

Pegasus och Pompe var inte halvsyskon. Däremot hade Pegasus en halvbror i Langos 508....

Jag tycker att hästen är brun, det kan vara svårt att säga vad fölen får för färg när dom är unga :rofl:

Pegasus och Pompe var inte halvsyskon. Färgen kommer från Regulator som var morfar till Pompe och mormorsfar till Pegasus.
Han fick i sin tur färgen från sin far Likör som var skimmel född gul.

Pegasus och Pompe var inte halvsyskon. Färgen kommer från Regulator som var morfar till Pompe och mormorsfar till Pegasus.
Han fick i sin tur färgen från sin far Likör som var skimmel född gul.

Jag noterade också detta. Hon förväxlar antagligen Pompe med Langos, som ju var halvbror till Pegasus...

På begäran från Görel så lägger jag nu ut en bild som ni sett tidigare på mitt sto som enligt tidigare pass är isabell:p Idag är hon reggad som mrk gulbrun. DNA typad mot föräldrar och DanAxel har slutligen bedömt henne som gulbrun. Hitills har hon bara kläckt ur sig 1 fux, 2 bruna och 1 mrkbrun.
ida1_stor.jpg

Är det hon som visade samtidigt som min svarta? f.1998 typ? Jag har för mig att hon såg väldigt gulbrun ut när jag såg henne...

Och på den där bilden är hon ju ovanligt ljus, hon ser ju mycket mörkare ut.

När jag såg i SPAR-registret att hon var reggad som isabell undrade jag ifall jag var färgblind!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 041
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 479
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Knäckemacka
  • dubbla efternamn?
  • Kriget i Ukraina, 2023 edition

Hund, Katt, Andra Djur