• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sorbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 9 063
Sv: Gulbrun?

Någon som vet säkert får svara, men vad jag har förstått så syns alltid det gula. Dvs en häst kan inte bära på gulanlag, om den inte är gul. Om den inte är skimmel, och den föddes gul men den har skimlat av. Så, ni som är säkra, kom in här och korrigera!:D

Jag tror det är precis vad NilaD säger också, men att vissa gulbruna är så mörka eller så "svagt" blekta att de inte ser gula ut, även om de genetiskt är gula. Jag tror det var det hon menade med "dolt" gulanlag. :)

Någon som vet säkert får svara, men vad jag har förstått så syns alltid det gula. Dvs en häst kan inte bära på gulanlag, om den inte är gul. Om den inte är skimmel, och den föddes gul men den har skimlat av. Så, ni som är säkra, kom in här och korrigera!:D

Gulanlaget bleker brunt (rött), så om hästen är väldigt mörk är det svårt att se det gula. Men hästen måste själv VARA gul för att kunna ge det vidare, men det är inte alltid man med ögat kan avgöra om en mörk häst är gul eller inte.

Mmm... Den här är fux:

Bild017.jpg

Jag är nog liiite tveksam måste jag säga. Är hästen testad eller är båda föräldrarna fuxar? Den var inte mer oxblodsröd än eldröd som liten?

Ibland kan fuxar vara så mörka att man bara kan skilja dem genom att titta på benen. En fux har aldrig svarta fötter. Den är alltid ljusare från kronranden och en bit uppåt. Detta oavsett hur mörk den är för övrigt, och jag tycker den ser ut att vara svart ända ner? Det kan ju vara fel förstås, eftersom fötterna inte syns, nergrävda i den goda maten som dom är. Har du någon bild där man se kotor och hovar ordentligt?

Att den här killen är fux syns däremot klart och tydligt. Eftersom föräldrarna är isabell resp fux kan han heller inte vara något annat än rödbaserad. Född i en tämligen "normal" röd nyans och med väldigt ljusa ben. Så ljusa att det var svårt att se tecknen på bakbenen...

mrkfux.jpg

Båda föräldrarna är fux. Hon var riktigt eldröd som liten, om jag kommer ihåg ska jag scanna in en bild på jobbet i morgon.

Träffade en häst(ponny) med denna färg, pappan var ett hbl. e. Utrillo och mamman en skäckponny

Kul! Tyvärr har jag själv inte stött på någon i verkligheten med exakt denna färg, den verkar inte vara alltför vanlig så jag får väl hålla ögonen öppna.:)

Förresten, någon som vet hur den nedärvs? Någon av föräldrarna verkar inte behöva ha färgen (med tanke på den häst maria-mp såg)?

Kanske ska tillägga att mamman var svartskäck, och avkomman, Missisippi tror jag hon hette, var född någon gång i början/mitten på 80-talet

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade en ponny som var mörkbrun/svart, han var reggad som gulbrun..?

Har den där mörknat ngt? Skulle säga isabell jag, för gulbruna måste väl ha mörka ben?

Näee det behöver de inte ha,men då hon är flerfärgad i manen så får hon inte bli isabell.

Tydligen har de ändrat kriterierna för färgbestämning ,tex bork finns tydligen inte numera.

Bork ÄR gulbrun, bork är den gamla benämningen på det, det heter alltså gulbrun nu.

Gulanlaget bleker brunt (rött), så om hästen är väldigt mörk är det svårt att se det gula. Men hästen måste själv VARA gul för att kunna ge det vidare, men det är inte alltid man med ögat kan avgöra om en mörk häst är gul eller inte.

Min häst är gulbrun men är reggad som brun. Han var nämligen brun som föl.
Mamma är skimmel och pappa är skimmel, så det kan inte vara så att man måste vara gul för att ge det vidare.
Det gula anlag vi hittat på honom ligger mycket långt bak, Pegasus på 60-talet.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 041
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 479
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka