Gulanlag hos Ravell?

Mabuse

Trådstartare
Jag måtte blivit alldeles snurrig. Jag har för mig att Ravell har ett gulanlag från pappa Bernstein, men på hans hemsida står det att han är mörkbrun. Mailade och frågade ägarna, och fick ett synnerligen otrevligt svar. Enligt dem så har han absolut inget gulanlag. Hur är det egentligen?
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Jag har för mig att han står som gulbrun i hingstkatalogen:confused:

Har ingen här så jag kan inte kolla, men någon annan har kanske det?
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Jag är ganska övertygad om att han har ett gulanlag. Larvigt av ägarna att vara otrevliga om en sån sak.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Dålig stil att svara otrevligt, skulle det sänka värdet på honom isf? :crazy:
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Nej det är ju sant, du minns oftast rätt.;)

Hursomhelst, mystiskt att de skriver att han är mörkbrun. Skulle det vara negativt på något sätt med en häst med gulanlag?:confused: Vill de månne undvika de som avlar på färg?
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

100 % gulanlag. Men det kanske inte anses som " fint nog " hos dem. Med största sannolikhet en FÖRNEKELSE ! Att de sedan svarar otrevligt gör ju inte saken bättre, oproffsigt !:crazy:
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Det är ju inte direkt så att Ravell översvämmas av ston... Han behöver nog alla ston han kan få, enligt min åsikt.

Fattar inte att de sumpar en lysande marknadsföringschans. Här sitter de med sveriges enda godkända halvblodshingst med gulanlag, och vad gör de? Ljuger om det.:crazy:
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Jag är ganska övertygad om att han har ett gulanlag. Larvigt av ägarna att vara otrevliga om en sån sak.

Håller fullkomligt med, alla som såg honom IRL som unghäst och på BP vet ju att han gulbrun.
Svårt att undgå.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Jag kikade i stamboken nyss, och där står det samma som i hingstkalendern, mörkgulbrun....
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Är det verkligen så illa att många endast avlar på färg ! Många bekanta till mig skullle absolut inte lägga en skimmel hingst på sitt gångartssto även om hingsten e riktigt bra. Jag tycker det är fräckt att skilja sig från mängden, det blir ju bra mycket roligare att titta på dressyren, itället för svart, svart, brun, mörkbrun ,brun ,svart..... ja ni fattar ;) För de som inte är så insatta med hästar o dyl reagerar ju direkt och ser skillnaden på en ljusare häst. Mörkt är ju idealet, men varför ska man va som alla andra ?
Är Ravell i avel i år ? Hur är det egentligen med hingsten Bayron´s Gulanlag ? E han inte efter Bernstein han också. Någon som VÅGAR maila o fråga !!:D
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Känner till en avkomma efter Ravell som är gulbrun, ägaren till avkomman säger att färgen kommer från Ravell.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Ravell är ju e. Bernstein och han för gulanlag vidare.
Varifrån gulanlaget kommer ända från början vet jag ej, men Bernstein har Pompe i tredje led, och han var en riktig "guling".
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Jag är ganska övertygad om att han har gulanlag. Det var en gång när det var fult med gulingar och de glula hingstarna användes inte så mycket, jag vet inte om det är det de är rädda för?
Jag hade absolut gärna sett fler gulingar, och dessa får gärna vara efter Ravell. Ravell är nog den enda hbl hingsten som nedärver gult som det inte gör något om det inte skulle bli gult ;). Tycker att han är så läcker!
Om jag hade vunnit en massa pengar så hade jag köpt fler ston, och Ravell hade säkert använts då.. ;)
U
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Kan inte låta bli att vara besserwisser:o , Bernstein har Pompe i fjärde led

Pompe ansågs som mörkbrun tills han började få gula avkommor.
Han i sin tur fick färgen av sin morfar Regulator (jag tycker att det var väldigt fyndigt av Flyinge att ge honom ett namn med ordet gul i;) ) som i sin tur fick färgen från sin pappa Likör som var skimmel född gul, som i sin tur fick färgen av sin mamma som står som skimmel i stamboken.
Jag har för mig att jag sett döttrar till henne som stått som gula i stamboken, men de verkar inte ha fört anlaget vidare för jag hittar ingen sån gul gren i svensk avel.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

ravell-hertigen isabell, det finns inget gult på mammans sida så det gula kommer från ravell.
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Oj, jag glömde bort att räkna med Brabant...

Bristol Cream ( Bernsteins mor) var själv gulbrun, eller brungul kanske ( mer brun än gul), åtminstone när jag såg henne på sin ålders höst. Jag har även fått ett kort av Bernsteins uppfödare på ett sto som heter Bianca, det är Bristol Creams mormor, visserligen är det i svart-vitt, men där hon är på bete och man ser att det är ett gulbrunt föl, själv är Bianca där helt vit ( hon var e. Pompe u. Ballerina e.Immer). Det är lite kul att se så gamla foton på hästar tycker jag, och speciellt när jag har en släkting.

Hur är det med Immer, för han också gulanlagen vidare? Ett sto e. Ganesco u. Benedictine eu.Gaspari uu.Ballerina (samma som i Bristol Creams stam) är isabell, och betäcks hon med Bernstein får hon nästan helt säkert isabell/cremello, 5 av 6 har blivit det, men var kommer hennes gulanlag ifrån då hon inte har Pompe i sig?
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Rosenkavaljer (Benedictines mormors far) ska ha varit isabell. Möjligen är det därifrån den gula färgen kom?
 
Sv: Gulanlag hos Ravell?

Immer hade inget gulanlag så det måste komma från mödernet. Antingen från Rosenkavaljer eller Capri som man ju inte vet vilken grundfärg hon hade eftersom man inte vet hennes stam.

För den som inte vet är Capri det enda sto i svenska halvblodsstamböcker som saknar stam. Hon hade trakehnerbrännmärke men papprena försvann i andra världskriget. Hon var skimmel men kan ju haft vilken grundfärg som helst.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 964
Senast: Elendil
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 150
Senast: SkorpSmulan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 006
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 117
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Bästa film
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp