Grundriden?

M

mirage_

Kollar på hästannonser, iofs bara för skojs skull, men i alla fall. Letar efter en häst som kan mer än jag, men i många annonser står det "grundriden". Vad betyder det egentligen? Hur pass utbildad är hästen och vad kan den då?
Tack på föhand!

(mod får flytta om tråden ligger fel)

Sv: Grundriden?

Det finns många uppfattningar om vad som menas med grundriden men jag brukar tolka det som att den är riden i alla gångarter men inte vidareutbildad i hoppning eller dressyr. Så vill du ha en läromästare ska du inte köpa en häst som bara är grundriden, oftast är det unghästar som bara är grundridna. Så leta hellre efter en erfaren läromästare :)

Lycka til!

När jag köpte min ponny i höstas stog det grundriden i annonsen.
Han kan helt enkelt "grunderna". Skritt, trav, galopp, sidvärtes-rörelserna, han förstår förhållningar, har provat att hoppa små hinder på bana och lite naturhinder. Dock var han bara 4 år när jag köpte honom så inte direkt någon "läromästare".;)

alla definerar det olika såklart men för mig kan en grundriden häst:
ridas i okej form i alla gångarter, men utan samling eller så. Kan flytta för skänkeln, tar förhållande och drivande hjälper, typ. När jag köpte min häst klassades hon som grundriden enligt säljarna och kunde ridas i alla gångarter, dock inte form öht, kunde flytta lite lätt men inte skänkelvikning osv. :p
och den kan väl hoppa lite enkelhinder om det är en "hopphäst", enklare banor och kombinationer.

I annonser kan det verkligen betyda vad som helst - alltifrån att hästen är riden i gångarterna och kan/tar hjälper till att nuvarande ägare inte klarar av att rida den! Men är du ute efter en häst som kan mer än du är det inte vad du söker. Att söka i annonsdjungeln är inte lätt! Luttrad..........

Grundriden för mig är i princip "inriden men ej utbildad". Jag tolkar det som skritt, trav och galopp. Behöver inte nödvändigtvis kunna sidförande etc...

Kollar på hästannonser, iofs bara för skojs skull, men i alla fall. Letar efter en häst som kan mer än jag, men i många annonser står det "grundriden". Vad betyder det egentligen? Hur pass utbildad är hästen och vad kan den då?
Tack på föhand!

"Grundriden" skulle jag tolka som hästen förstår framåtdrivande och förhållande hjälper, går att svänga och stanna, förstår galoppfattning och är riden i alla gångarter. Att den kan sidförande skulle jag inte räkna med, inte heller att den går med eftergift i alla gångarter.

att den går att starta, stoppa och svänga i alla gångartar, inte mer än så. den går inte i form eller gör saker särskilt bra..

Jag håller med de andra ang grundriden. Skrittad, travad och galopperad, går att 'stanna och svänga'. Dock anser jag att hästen ska kunna göra det i hyfsad form, motsvaraden öppen unghästform, för man ska kalla det grundriden. Dock ser säljare det inte nödvändigtvis så, så det är inget man ska räkna med.

Men inriden men inte utbildad.

Min nya herre anser jag är grundriden, och det var vad jag/vi skrev i kontraktet ang utbnivå med. Säljaren formulerade det väldigt bra och ärligt när jag frågade när jag ringde på honom 'han är mycket riden, men inte skolad'. Och det är precis vad han är. Han går i skritt, trav och galopp i öppen unghästform, han kan framåtdrivande hjälper (inkl galopphjälp) och förhållande, är svängbar och går utan problem att ställa och böja på stora volter. Men sen är det inte så mycket mer gjort.

Han går att flytta sidled, men han förstår inte hjälperna eg, utan han flyttar ju om man placerar vikten och sin kropp korrekt, han går utmärkt att rida ihop mer i form, men han klarar inte (styrkemässigt etc) att gå i den ett helt pass, och han är inte såpass balanserad och stark att han kan göra samlade övergångar/avbrott, däremot balanserade diton. Han är 'lite hoppad' med (riktigt vad det betyder har jag inte hunnit ta reda på än)

Men något man märker om man åker och kikar på lite hästar som definieras som 'grundriden' är att det skiljer sig VÄLDIGT vad som innefattas. Det går i princip från 'åkt på' till att hästen går i stadig form i alla gångarter, förstår framåtdivande och sidförande, är hoppad enklare banor osv.

Jag anser att en grundriden häst kan just grunderna, den kan ridas i alla gångarter och förstår grundläggande hjälper som förhållning och framåtdrivande och sidförande skänkel. I begreppet ingår även att den kännt på något litet hinder under ryttare.

Min egen 4-åring är inte grundriden, hon är snarare under inridning.
Hon förstår framåtdrivande skänkel och förhållande tygel, är riden i skritt och trav på bana och är skrittad i skogen. Har börjat känna lite på sidförande skänkel, men hon förstår den inte helt ännu.

Det är så väldigt olika!
Hästen jag har nu beskrevs som "grundriden" och jag var tveksam till att ta mig enda till hans hem för att provrida, men(!) vilken tur att jag gjorde det, han kan så himla mycket!!

För mig är grundriden
ridbar i alla gångarter,
stopp, kör och sväng men inte mycket mer.

Han bär sig, går i form i alla gångarter, enkla galoppombyten, enkla sidvärtsrörelser, framdelsvändning, hoppad 90cm... herregud vilken guldklimp jag hittade! Men så red ägaren medelsvår dressyr också...:o

Prata med annnsören och hör efter vad de menar, ni kanske har olika tankar om det!

Tack på föhand!

Grundriden för vad är väl då frågan istället. Så det kan vara precis vad som helst. Jag brukar fråga. Hur hästen ridits, hur ofta, länge och på vilka underlag. Såg att någon ansåg att grundriden var så lite som alla gångarter, stopp och sväng. Det anser jag är nyligen inriden. Grundriden betecknar ju oftast som jag ser det viss ridning för hållbarhet och att hästen tagits fram till kondition och muskling gradvis. Åtminstone är det vad jag vill ha när det gäller grundridning.

Hälsning Maja

Jag tar det som att den är riden i skritt, trav o galopp... o att den tar förhållningarna....

När jag köpte min ponny i höstas stog det grundriden i annonsen.
Han kan helt enkelt "grunderna". Skritt, trav, galopp, sidvärtes-rörelserna, han förstår förhållningar, har provat att hoppa små hinder på bana och lite naturhinder. Dock var han bara 4 år när jag köpte honom så inte direkt någon "läromästare".;)
Håller med att detta är att den är grundriden, samt gå på tygeln i alla gångarter
en inriden häst ska klara av att gå 3-årstest o vara svängbar.

insutten är ju en annan definition.

Tack för alla svar!! Nu är det lite klarare i alla fall ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 398
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 413
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 178
Senast: Thaliaste
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 724
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar