Grund I Equip FT??? viktigt

M

maskrosbarn

Hur lång tid får det gå mellan första och andra sprutan av Equip FT? Jag har nämligen köpt en liten kille vars gamla ägare glömde vaccinera förra året, vilket ju leder till att vi får göra om grundvaccineringen. Snälla, det är jätteviktigt att jag får rätt svar fort, då jag är rädd för att det gått för lång tid mellan och att jag måste göra om det! Alexandra

Sv: Grund I Equip FT??? viktigt

Enligt SvRF gäller dessa regler:

"Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd bör hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav)."

http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=93354

Veterinären brukar säga ca 4-6 veckor mellan 1:a och 2:a sprutan.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg