Grovtarms förstoppning

lillamy73

Trådstartare
Har en häst hemma med kolik av grovtarms förstoppning,
Ska prata med veterinären i morgon på morgonen igen.

Nu verkar magen börja komma igång. Hästen har stått och inte varit smärtpåverkad sedan veterinären var här i morse.

Veterinären har varit ute fyra gånger allt som allt.
Sondat och gett kramp lösande.
Hästen dricker betfor vatten och får lite betfor. ( veterinärens ordination)
Om allt går vägen får hästen börja äta hö i morgon igen.

Men jag är lite nervös. Hur lite/mycket hö vågar man börja med?

Hur har du gjort efter ett kolik anfall?

Man ska väl bara ge pyttelite hö till att börja med. jag fick rådet att börja först när jag sett att oljan som dom sondat i har börjat komma ut med bajset och då bara ge små små potioner, helst typ en tuss varannan timme och ungefär bara häften. Alltså om hästen äter 8 kilo på en dag så ska den första dygnet bara ha 4 kilo.
Det var vad veterinären sa till mig.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
608
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 713
Senast: lundsbo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 768
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka