Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, men jag har köpt av samma bonde i flera år och aldrig haft så höga värden på energi och protein...
Jag vill gärna att mina hästar skall kunna äta så mkt som möjligt och det GÅR inte med detta hö...
Du har ett 'normalgrovfoder', du har en kvot på 6, vilket är tillräckligt för vuxna hästar. Du kan ge fri tillgång på det till alla dina hästar, dock behöver du proteinkomplettera åringen litegrann, men det är lätt löst. Stoet behöver proteintillägg när hon går in i högdräktighet men inte innan dess.
Så, du har en 'bra bas' helt enkelt.
Hippocampus siffror går efter tabeller, många hästar ligger annorlunda än tabellerna, fullblod gör det nästan jämt. Just energi är säkert att kolla på hästen för att avgöra om det är rätt nivå, så är hästen i fint hull och håller det så kom ihåg hur mkt MJ du gav då, och strunta i tabellern.
Procent räknar du om när det gäller per kilo genom att bara flytta kommat ett steg.
Exempel
12,3% per kg = 123 gram per kilo
6% per kg = 60 gram per kilo
osv
Mitt nya hösilage ligger på 8,69MJ och smbrp 53g/kg ts. Till mina fångisar har jag räknat och räknat. Till fjordingen (fet) kommer jag inte lägre än 56MJ. (eller jag kommer men det blir svältgräns isf) Enligt hippocampus max 48 då han står på vila. Då ska han få 5kg hösilage + 2 kg halm. Ändå är det för lite grovfodermängd!! Är inte 7kg ok? 2kg halm tar en stund att knappra på så han är ju sysselsatt en bra stund med det.
Till den andra (finsk häst, normal hull) kommer jag till 65MJ (max 55MJ enl. hippocampus). Då ska hon ha 6kg hösilage + 2kg halm. Detta är också tydligen för lite mängd.... skulle hellre ta bort halmen helt och öka hösilaget men får då alldeles för mycket MJ och för liten mängd. Hösilaget slukar dom ju i ett nafs... Vad gör man??Blir lättare sen när hästarna är igång och kan motioneras så man kan öka mängden mat.
62%. Hur räknar man ut det då? Visst är det 8,7MJ/kg ts. Blir det då 8,7x6 (kg silage)Men hur gör man med 62% då? Matte är inte min grej... men nog tar ju hippocampus hänsyn till ts halten?