Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Ja, men jag har köpt av samma bonde i flera år och aldrig haft så höga värden på energi och protein... :(

Jag vill gärna att mina hästar skall kunna äta så mkt som möjligt och det GÅR inte med detta hö... :(

Proteinmässigt är det ju lugnt, men inte MJ-mässigt kanske nej. Men iaf nr 2 är ju UTMÄRKT att komplettera med halm? =)

Torrsubstans (TS) För häst % 83,0
Omsättningsbar energi (VOS) MJ 8,2 9,8
Råprotein gram 88 106
Smältbart råprotein gram 56,4 68
Kalcium (Ca) gram 2,1 2,5
Fosfor (P) gram 1,8 2,2
Magnesium (Mg) gram 1,0 1,2
Kalium (K) gram 15,6 18,8
Kalcium/Fosfor (Ca/P) Kvot 1,2
Svavel (S) gram 0,9 1,0

(första siffrorna är per kg och andra är per kg ts)
hjälp mig tyda :bow:

vad jag förstår är kvoten för kalcium/fosfor inte bra, vad borde den vara? annars är väl MJ lite väl bra när vi har fri tillgång men annars, hur ser det ut?
den andra kvoten hur får man fram den?

Tack Bellis05 och mahlmt för era svar!

Hur räknar man ut kvoten och vad bör den ligga på?
Jag har ett dräktigt fullblod, en lättfödd travare och en ännu mer lättfödd islänning. Så då är det bra hö för fullblodet men inte för dom andra två eller? Jag vill gärna ge dom mycket hö så dom slipper pilla i sig jord och annat skräp i hagen...

Kvoten bör ligga på 6 till vuxna hästar och du räknar ut den genom att ta smrp delat på MJ. En vuxen häst behöver med andra ord äta minst 6 gram protein för varje MJ de sätter i sig.
Du har så pass höga energivärden i ditt hö så till de lättfödda får du nog ge begränsad giva, dvs inte fri tillgång, för då lär de rulla fram....

Du har ett 'normalgrovfoder', du har en kvot på 6, vilket är tillräckligt för vuxna hästar. Du kan ge fri tillgång på det till alla dina hästar, dock behöver du proteinkomplettera åringen litegrann, men det är lätt löst. Stoet behöver proteintillägg när hon går in i högdräktighet men inte innan dess.

Så, du har en 'bra bas' helt enkelt.

okej vad skönt!
har kollat lite på hippocampus och enligt dem har jag för högt energi intag för lågt fosfos och selen. kollade mineralerna i stallet men det står i % och har ingen aning om hur man omvandlar det till gram som de skall vara i tabellen???
om man nu har ett magert fullblod är det då inte bra att ha för högt energi intag?

Hippocampus siffror går efter tabeller, många hästar ligger annorlunda än tabellerna, fullblod gör det nästan jämt. Just energi är säkert att kolla på hästen för att avgöra om det är rätt nivå, så är hästen i fint hull och håller det så kom ihåg hur mkt MJ du gav då, och strunta i tabellern.

Procent räknar du om när det gäller per kilo genom att bara flytta kommat ett steg.

Exempel
12,3% per kg = 123 gram per kilo
6% per kg = 60 gram per kilo
osv

Jag har äntligen hittat ett foder som jag är nöjd med! Lite högrt i energi, men kvoten är bra!
Jag har Islänningar, halvblod och nordis i stallet!
Så det går att knåpa ihop en okej foderstat till alla utan en massa krafftfoder:-)

Torrsubstans 70 %
Smältbart råprotein 52 g/kg
Energi, foder 7.1 MJ/kg
Kalcium Ca 2.1 g/kg foder
Fosfor P 1.3 g/kg foder
Magnesium Mg 0.7 g/kg foder
Kalium K 13.0 g/kg foder
SbRp/MJ kvot; 7.3

Tack bonden än en gång för ett toppen foder!

Hippocampus siffror går efter tabeller, många hästar ligger annorlunda än tabellerna, fullblod gör det nästan jämt. Just energi är säkert att kolla på hästen för att avgöra om det är rätt nivå, så är hästen i fint hull och håller det så kom ihåg hur mkt MJ du gav då, och strunta i tabellern.

Procent räknar du om när det gäller per kilo genom att bara flytta kommat ett steg.

Exempel
12,3% per kg = 123 gram per kilo
6% per kg = 60 gram per kilo
osv

åhh jag blir tokig av alla dessa siffror:confused: ja ligger ju för lågt med fosfor och selen och för högt med kalcium och magnesium. och detta är bara av höt har inte fyllt i något kraftfoder alls men kan någon hjälpa mig med hur jag skall få upp fosfor och selen utan att de andra två blir ännu högre? har provat med mina mineraler kraft blå men det funkar inte...

*kl*

Tjoho! Analysen på hösilaget kom idag och jag är så himla nöjd!:bump:

Förutsättningar; 1,5 års hingstar på lösdrift.

Värden per kg/foder
Ts 70,7%
Smrp 48
Energi 7.1
Kalcium 2.0
Fosfor 1.3
Magnesium 0.6

Vi hade så fruktansvärt dåligt näringsvärde i fodret förra året och året före var bara märkbart bättre så jag är så glad att äntligen slippa "kraftfodra" så mkt.

Mitt nya hösilage ligger på 8,69MJ och smbrp 53g/kg ts. Till mina fångisar har jag räknat och räknat. Till fjordingen (fet) kommer jag inte lägre än 56MJ. (eller jag kommer men det blir svältgräns isf) Enligt hippocampus max 48 då han står på vila. Då ska han få 5kg hösilage + 2 kg halm. Ändå är det för lite grovfodermängd!! Är inte 7kg ok? 2kg halm tar en stund att knappra på så han är ju sysselsatt en bra stund med det.

Till den andra (finsk häst, normal hull) kommer jag till 65MJ (max 55MJ enl. hippocampus). Då ska hon ha 6kg hösilage + 2kg halm. Detta är också tydligen för lite mängd.... skulle hellre ta bort halmen helt och öka hösilaget men får då alldeles för mycket MJ och för liten mängd. Hösilaget slukar dom ju i ett nafs... Vad gör man??:cool:Blir lättare sen när hästarna är igång och kan motioneras så man kan öka mängden mat.

Jag skulle satsa på granar, aspar och andra smaskiga grenar i hagen, då får något att knapra på länge och en massa fibrer utan en massa energi...
Häng även in lite i boxen så har dom att göra på natten:-)

Testa att ge mag-tarm balans av någor slag så kan man kanske hjälpa till att mota magsårs/fång Olle i grinden...

Mitt nya hösilage ligger på 8,69MJ och smbrp 53g/kg ts. Till mina fångisar har jag räknat och räknat. Till fjordingen (fet) kommer jag inte lägre än 56MJ. (eller jag kommer men det blir svältgräns isf) Enligt hippocampus max 48 då han står på vila. Då ska han få 5kg hösilage + 2 kg halm. Ändå är det för lite grovfodermängd!! Är inte 7kg ok? 2kg halm tar en stund att knappra på så han är ju sysselsatt en bra stund med det.

Till den andra (finsk häst, normal hull) kommer jag till 65MJ (max 55MJ enl. hippocampus). Då ska hon ha 6kg hösilage + 2kg halm. Detta är också tydligen för lite mängd.... skulle hellre ta bort halmen helt och öka hösilaget men får då alldeles för mycket MJ och för liten mängd. Hösilaget slukar dom ju i ett nafs... Vad gör man??:cool:Blir lättare sen när hästarna är igång och kan motioneras så man kan öka mängden mat.

Vad har du för TS på silaget? Omöjligt säga något utan att veta det =) Det hippocampus varnar om är att du går under minimigivan av TS, dvs minska mängd strå som en hästmage behöver för att fungera - generellt.

Vissa hästar klarar att ligga på under minimiTS, andra pajar det magen på.

*KL*

Har fått tag in en bra leverantör av torrt Hö, Ts 84%

Analys 1:

Smbrp 70g/kg Ts
Mj 8.3/kg Ts

Analys 2:

smbrp 29g/kg Ts
Mj 8.3 /kg Ts

Analys 3:

Smbrp 90g/kg Ts (Andra skörd)
Mj 8.9 kg Ts

Väljer analys 1 till en början, pga lågdräktighet (5:e månaden, samt tävlingshästar), sen byter jag till analys 3 för dräktiga ston och beh analys 1 till tävl hästarna.

Varje år samma bry...

Sitter med analysen och ska försöka räkna ut vettig foderstat. Har ny leverenatör i år, och känner väl inte mig sådär jättenöjd men nu är fodret här och vi får göra det bästa av det. Snälla någon duktig, hur gör jag för att foderstaten ska bli bra till mycket lättfödd häst i gott hull, mycket lättfödd fet ponny (fri tillgång), samt lättfödd ungponny i gott hull (fri tillgång, äter med god aptit).

Smb råprotein g/kg hösilage 25
Energi MJ/kg hösilage 6,7

Blir fundersam på denna analys också, för där finns smältbart protein och råprotein. Vilket är det då jag räknar på?? (har räknat på smältbart protein)

Snälla HJÄLP! :crazy:

62%. Hur räknar man ut det då? Visst är det 8,7MJ/kg ts. Blir det då 8,7x6 (kg silage)Men hur gör man med 62% då? Matte är inte min grej...:o men nog tar ju hippocampus hänsyn till ts halten?

Men vad göra då för att öka mängden foder utan att höja MJ? Eller kanske man helt enkelt tar hippocampus med en nypa salt och inte räknar minsta lilla MJ hit eller dit. Jag tror ju att 8kg grovfoder går bra på mina hästar, inte har jag märkt att nån skulle vara dålig i magen eller att de har nån form av stress symptom. Nu när de bara käkar halm räcker ju maten längre så de snarare grisar runt med maten istället och orkar inte äta upp allt.

Det blir ju till att höja mängden hösilage och minska halmen när jag börjar sätta igång pållarna. Hur mycket går åt i förbrukning för att hålla värmen? De står ute dygnet runt i uteboxar och ska göra så hela tiden. Ligger väl bara på några minus nu som lägst, men kan sen i feb sjunka till -20.

62%. Hur räknar man ut det då? Visst är det 8,7MJ/kg ts. Blir det då 8,7x6 (kg silage)Men hur gör man med 62% då? Matte är inte min grej...:o men nog tar ju hippocampus hänsyn till ts halten?

Du ska skriva in värden per kg foder i hippocampus. Plus TS-halt.
Om du har 8.7 MJ/kg TS och en TS-halt på 62% så blir värdet per kg FODER 8,7*0,62= 5,394 = 5,4 MJ/kg foder.

Ska du skriva i HC skriver du alltså 5.4 MJ som energivärde, och 62% som TS-halt.

Proteinet blir 53*0,62 = 32,86 = 32,9 gr SRP/kg foder. Kvoten är 6,1. Du bör vara försiktig med att blanda in halm, det sänker kvoten markant. Och 1 kg halm = 5 - 5.5 MJ/kg foder, så du vinner inte mkt MJ-mässigt på det heller.

Och 5.4 MJ/kg foder gör det ju betydligt lättare för dig att få ihop det, och nu är du nere på bättre värden för lättfödda =)

Om fjordingen ska ha max 48 MJ enligt HC så 48/5,4 = det täcks på 8.8 kg foder. Nu kan han behöva mindre än 48 MJ förvisso, men om vi säger 8 kg hö blir det 5.4 * 8 = 43,2 MJ. Då ger du 8 * 0,62 = 4,96 kg TS/dag. Det täcker MINIMIbehovet för 496 kg häst. Vad väger fjordingen? Vad väger de andra?

Olika hästar reagerar olika på för lite TS, vissa klarar det (bra är det dock aldrig), andra reagerar rejält på det (magkrasch, magsår, beteendestörningar, lös mage etc)

Så länge tjockisarna inte fryser, strunta i att ge mer mat för de ska hålla värmen. De flesta lättfödda hästar som får ha päls eller täcke om man klippt behöver inte fodertillägg för kyla.

*KL*

En påminnelse är på sin plats, det är inte tillåtet med enskilda foderstater i forumet och ej heller att be om tjänsten att räkna ut en sådan.

Däremot är det ok att diskutera kring en redan uträknad foderstat.

Boj/moderator

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat