Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Jag vet det, jag såg dock inte inlägget som det, utan mer som hur man räknar ut hur mycket man kan ge om man redan har en fix och färdig MJ, hur mycket TS en häst minst behöver osv. Men ber om ursäkt om t ex mitt inlägg var för nära foderstat, det var inte meningen!

(Vet ju inte om du inkluderade mig i 'påminnelsen', jag såg att det var knapplån)

Ahaaa :idea: TACK!:bow: det förändrar ju saken... detta har jag ju helt enkelt inte fattat! trodde ju att hippocampus själv tog hänsyn till ts-halten...jag har ju alltså räknat fel hela tiden!

Fjordingen väger enligt mått tabeller (längden runt magen+mankhöjd) 460kg, enligt måttband 520. Jag har räknat med ca 500 kg. Normalvikt kanske 400-450? Han är grov i formen. 145 i mank..

Stoet är en normalviktig finsk häst 152 i mank. Ska nog ligga normalt runt 500-550 kg. Nu just ser hon hemsk ut, har proteinbrist=jätte mage som står ut på sidorna. :crazy:

Stoet då ska ligga på minimi 5 kg ts/dag alltså minst 8,5 kg..

HC räknar minimigiva TS på aktuell vikt. Dvs även om man fyller i t ex vikt 600 kg och 'fet' som hull, så man får en 'bantarfoderstat' så anges minimiTS som minst 6 kg TS.

Om det är rätt eller 'fel' törs jag inte svara på, på andra ställen anges att det ska räknas just på målvikten/normalvikten.

Jag har dock tack och lov sällan behövt ligge nere på minimigränserna, men min tjocka ponny är mycket känslig för för lite TS. Och hans gräns ligger över minimi. Går jag under 1.3 kg TS/100 kg på honom reagerar magen omedelbart och obönhörligt. I hans fall reagerar magen räknat efter aktuell kroppsvikt. Dvs om han när han väger 400 kg får 5.2 kg TS (= 1.3 kg TS/100 kg) så är magen fin, men ger jag samma TS när han är tjock och väger 450 kg pajar magen, och jag måste ge 1.3 * 4,5 = 5,85 KG TS för att magen ska hålla.

Så, det är nog lite individuellt, men som sagt HC räknar minimiTS på aktuell vikt även på tjocka hästar vilket kan vara bra att veta iaf.

Du kanske menade mitt inlägg. Jag vill inte ha hjälp med själva räkningen, den har jag gjort själv. Mer tips på hur man löser det rent fodermässigt. Ursäkta om jag var oklar och svamlig...:crazy:

Årets analys

Hö, ts 87 %

8,3 MJ
46,3 smb råprotein
1.7 Ca
1.4 P
0.9 Mg

Kvot protein/energi 5,5
Kvot Ca/P 1,2

Är ganska nöjd med årets hö, helt okej värden. Speciellt med tanke på hur låga proteinvärden många fått i år.

Äntligen fått årets analys och den blev alldeles utmärkt, i stället för att höet är för bra som det brukar vara.

Smrp 49
MJ 8,1

Kvot 6 :)

*KL*

Och analyssvaret är här, halleluja!

De rader där det står +/- si och så, jag ska maila och fråga men jag misstänker att det är mycket mer klöver i det än jag trodde. Mer än 50% klöver/baljväxter och de kör någon annan metod för att beräkna.

TS 39% , mätområde +/- 10%, metod Norfor
Energi 4,2 MJ/kg foder metod: beräknad
Smältbart råprotein 51 gr/kg foder metod: beräknad
Ca 4,9 gr/kg foder +/- 15% metod A208.008
P 1,2 gr/kg foder +/- 10 % metod A208.008
Mg 0,7 gr/kg foder +/- 10% metod A208.008

Socker 88 gr/kg TS +/- 10% metod NIR

Kvot 12,1
Socker 8.8%

HALLELUJA!!!

Senast ändrad:

ANALYSRESULTAT
Fodermedlets sammansättning Per kg Per kg
och näringsvärde för häst foder ts
Torrsubstans (TS) För häst % 81,0
Omsättningsbar energi (VOS) För häst MJ 8,8 10,9
Råprotein För häst gram 100 123
Smältbart råprotein För häst gram 68,2 84
Kalcium (Ca) För häst gram 2,8 3,4
Fosfor (P) För häst gram 1,9 2,3
Magnesium (Mg) För häst gram 1,1 1,4
Kalium (K) För häst gram 15,1 18,7
Kalcium/Fosfor (Ca/P) För häst Kvot 1,5
Svavel (S) För häst gram 1,8 2,2

Här va min analys rapport då..

17åriga new foresten och 2 åringen börjar bli tjockare :angel:
Så jag misstänker att ja inte kan ge så mycket hö som jag gjort..

Alexandra du som är så duktig, du får se om du har ork att hjälpa mig eller om någon annan kan eller har något tips på hur fasiken man gör med alla siffror.. =)

Fin kvot, högt i energi. Den höga energin är svaret till att de blir tjockare. Du har dock iom den fina kvoten möjlighet att utan större problem komplettera det med halm för att få ner MJ, kan de tänka sig äta halm? Hur många kg får de nu? Fritt på det där kan du nog med de hästar du har tyvärr glömma =/

Tror den svåraste att få i halm är shettisen.. men ja får ju testa. =)

Hej
Min första grovfoderanalys någonsin, om någon kan hjälpa mig att beräkna för en shettis och ett russ. Please!

TS 68.7¨
Energi (VOS) MJ 7.3/ kg foder 10.7 /kg ts
Rå protein 69/ kg foder 101/kg ts
Smbrp 43,5 /kg foder 63 /kg ts
Ca 3,4 /kg foder 5.0/kg ts
P 1.6 /kg foder 2.4/kg ts
Mg 1.3 /kg foder 1.9/kg ts
K 9.3 /kg foder 13.5/kg ts
Ca/P 2,1 /kg ts
S 0.9 /kg foder 1.3 /kg ts

Jag kontaktade idag en foderrådsgivare hos ett stort företag som säljer kraftfoder =)..

Jag skrev som det va som tex ena ponnyn har blivit tjock :angel: och han får idag 7 kg hö. skrev att han motionsrids fyra dagar i veckan ca osv och har lätt att hålla hull..
Fick som svar att jag skulle ge ännu mer hö och ett av deras mineralfoder..
Likadant två åringen skulle ha 8 kg per dag,
shettisen fyra och halvblodet 11...:crazy:

OK.
Kan man kanske få hjälp med att förstå om analysen visar på ett hyfsat hö eller inte??

Det kan man. Och det är just ett hyfsat hösilage du har (för hö är det ju inte).

Kvoten är preciis strax under 6 så det är okej. Fina mineralvärden, om de räcker till eller ej måste man ju räkna på. Lite hög Ca/P-kvot men det är ingen fara så, men påverkar valet av ev mineralfoder.

Du behöver knappast ge kraftfoder till ett vuxet russ och en vuxen shettis med det =)

Tack för svar!!

Visst är det hösilage. Fel uttryck av mig.

Vad är ett bra mineralfoder? Antar att det finns ett stort utbud där också?

KL

Nu har vi fått vårt resultat. Vad säger ni om det? Jag är helgrön på foderanalyser:-P

Här är vårt resultat per Kg foder:

Torrsubstans 65,9%
Omsättningsbar energi MJ 7,2
Råprotein 72
Smältbart råprotein 47,0

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka