Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?
Ingen fara med överskott från grovfoder.
Lite KL
Har dilemma. Står inackorderad där vi inte får någon analys, anses inte viktigt trots upprepade förfrågningar. Jag tycker det är viktigt och har gjort en egen analys på egen bekostnad. Värdena är per kg
TS 63,2
MJ 6,6
Smrp 61,8 (!)
en kvot på 9,6
Är inte haj på foder på något sätt men var på en "kurs" eller föreläsning för någon månad sedan (innan jag gjorde analysen) då det sades att en kvot på 5-6 är önskvärd för ridhästar och 7-9 på stuteri, därför verkar 9,6 väldigt högt i mina ögon eller?
Enligt mina beräkningar kommer jag att få ge (vi håller på att blanda in detta nya ensilage med gamla höet som fanns innan och som skickades tillbaka pga väldigt dammigt, men snart är gamla höet slut) max 9kg av detta vilket inte kommer att bli mycket (i påsen) och sen halm. Hästarna äter detta på nolltid och står alltså sysslolösa mycket av tiden. Tänker även ge betfor och olja, men ingen krafft som jag gjort innan, och får väl till det hyffsat tycker jag, ska prata med en foderrådgivare också. Men men. Mitt största dilemma är att det finns många andra i stallet, blandat av *de som inte tycker analys är viktig de har haft häst i så många år och det fixar de med ögat hur man fodrar hö är hö. och *de som lyssnar på ovanstående för de har inte vett till något annat. och ytterligare *några som ÄLSKAR sina hästar och därför vill ge dem så mycket kraftfoder som möjligt i hinken för det är ju så man uttrycker sin kärlek...
Jag har betalt analysen själv och har inte berättat att jag gjort den för någon. Tänker att jag vill fodra min häst så väl jag kan och så får de andra göra vad f*n de vill...
Men detta är ju väldigt mycket protein tycker jag och även om "ni" säger att protein från GROVFODRET inte är farligt, vad händer när det kompletteras med ytterligare en massa protein från musli och pellets och lucern och korn och havre mm? Det kan väl aldrig vara bra? VAD blir (kan bli) konsekvensen av detta för dessa hästar? Kan de få fång t.ex.? Dessutom, eftersom detta ensilaget är så blött kommer de garanterat att öka givan för att få upp mängden i påsarna så hästarna inte är hungriga - ännu mer protein!
Jag vet alltså inte om jag ska ta och "erkänna" att jag gjort en egen analys och berätta om värdena och anses som "besserwisser" som lägger mig i och ska visa mig duktig och underminerar stallägaren, och låta dem sedan göra som de vill, eller helt enkelt låta dem fodra sönder sina hästar och plånböcker? Skulle dock kännas hemskt om det skulle bli så att någon häst blev allvarligt sjuk och jag kunde förhindrat detta genom att berätta om analysen från början...
Hur hade ni gjort?