Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

KL

analys:

TS 81%
Energi: 8,0 MJ / kg foder
Smältbart råprotein: 63 g/kg foder
Ca: 4,0g /kg ts
P: 2,0 g /kg ts
Mg: 1,2 g /kg ts

fattar själv inte så mkt, har aldrig lärt mig det här med foder riktigt.. hjälp mig?

GLÄD dig. Du har en kvot på 7,9 (7.87) vilket är långt mer än godkänt. Du behöver inte proteinkomplettera om du inte har föl och/eller högdräktiga/digivande ston.

MJ är rätt normal, har du en lättfödd ponny kan du få lite problem med att det blir för bra, men en normalfödd är inga som helst problem.

Du har ett BRA hö där helt enkelt. Mineralerna har jag inte räknat på, du har aningens hög Ca/P men enkelt rätta - om det ens behövs. Inte räknat på hur långt mineralerna räcker dock.

Vad har du för hästar?

Har en häst som går st george dressyr, tränar mot int 1 , 9 år gammal valack. Köper bara in mig på hösilaget sas. Han får även krafft och havre.

Då passar silaget ypperligt. Beroende på vad du ger för kraftfoder kan det vara ide byta mot ett utan så mkt protein, om du nu ger ett med högt protein.

*knapplån*

Svaret på analysen var över förväntan efter att ha hört om vilka proteinvärden andra verkar ha fått i år.
"Vår" höbonde skickar inte in analys för han tycker att man ändå inte får ett sant värde pga slaget på olika ställen, olika dagar mm. De andra i mitt stall är inte så värst intresserade av det här med analys. Jag skickade iaf in en egen analys eftersom jag har unghäst och inte gärna chansar om det går att undvika. Och tur var väl det...

värden per kg foder:
TS 85,4 %
8,6 MJ
Råprotein 89 gram
Smrp 57,1 gram
Kalcium (Ca) 2,0 gram
Fosfor (P) 1,9 gram
Magnesium (Mg) 1,0 gram
Kalium (K) 14,4 gram
Svavel (S) 1,3 gram

Lite mycket energi kanske om jag hade fått önska men proteinhalten var ju helt OK för att vara i år och det ger en kvot på 6,6. Lite lucern på det så blir det bra. Däremot är ju som ni själva kan se Ca/P-kvoten rent åt :devil:, 1,0, speciellt till en unghäst. Knappast en brist jag hade sett konsekvenser av i år men som garanterat hade varit en katastrof för min växande unghäst. Gissa om jag är glad att jag analyserade? 313 väl investerade kronor...
Där ser man vikten av analys trots att det finns de som hävdar att man kan se på höet och hästen om det är ett bra hö...men en mineralbrist går ju inte att se liksom.
/Arwen

KL

Är första gången jag skickat in höanalys i år, kan nån vara snäll och hjälpa mig att tolka det? Har ett dräktigt fullblod, en travare och en islänning.

TS 87,1%

Omsättningsbar energi per kg foder 9,1 MJ
Råprotein 96 g per kg foder
Smältbart råprotein per kg foder 62,6 g
Ca 3,8 g per kg foder
P 1,5 g per kg foder
Mg 1,3 g per kg foder
K 9,6 g per kg foder
Kvot Ca/P per kg ts 2,5
S 1,5 g per kg foder

Hej hej skulle oxå vilja veta hur mitt ser ut då ja inte har så stor koll..

Torrsubstans : 81.3
mj 8.2
råprotein: 66
smältbart råprotein: 36.9
Ca 2.4
P 1.2
Mg 1.0
K 13.7
Ca/P 2.1
S1.0

detta är per kilo foder..
tacksam för svar.
mvh karolina

Fick analysen idag på hösilage i småbal. Bytte foder leverantör och det är jag glad över :bow:

TS 58,8%
Smrp 62
MJ 11,2

Ca 6,0
P 2,0
Mg 1,7
K 16,3

Lite dåligt med fosfor och ngt för mycket energi men i det stora hela är jag mer än nöjd. Nu vet jag att det enda jag behöver tillsätta är Mineraler eftersom min unghäst har fri tillgång på grovfoder känns det toppen efter den här analysen

Hej hej skulle oxå vilja veta hur mitt ser ut då ja inte har så stor koll..

Torrsubstans : 81.3
mj 8.2
råprotein: 66
smältbart råprotein: 36.9
Ca 2.4
P 1.2
Mg 1.0
K 13.7
Ca/P 2.1
S1.0

detta är per kilo foder..
tacksam för svar.
mvh karolina

Lågt i protein, kvoten är 4,4, och du måste proteinkomplettera.

*kl*

Jag som inte ville ha så höga värden, och som inte haft det nånsin från denna bonde, aldrig är man nöjd :P

ts 82
MJ 8,2
smrp 54,1
ca 1,5
p 1,7
mg 0,6

Nu väntar jag med spänning på analysen från det andra partiet, ngn kanske vill byta om det andra oxå är för bra :angel:

KL

Ingen som vill hjälpa en okunnig stackare?! Eller ge tips vart jag kan läsa på om analysvärdena?

Det verkar vara ett bra hö :)
Bra kvot (över sex).
Mineralerna var högt i Ca men det gör inget när det kommer från grovfodret.

Vad är det för häst som ska äta det? Det innehåller både mycket energi och protein. Är det en lättfödd häst kan MJ vara för högt.

KL

Mina värden ser ut såhär per kg foder:

TS - 58%
SMRP - 50
Mj - 6.0
CA - 1,6
P - 1,1
MG - 0,6
K - 10,7

Det här säger mig inget annat än att jag måste blanda ut mer än hälften med hö eftersom att hästen blev redigt lös i magen...

Å det andra partiet var ÄNNU bättre... suck, just ett sånt år när alla andra har låga värden då få rjag plötsligt höga....

ts 80
MJ 8,3
smrp 63,9
ca 2,5
p 2,2
mg 0,8

Ingen som vill byta? *hoppas*

Fast så höga värden har du inte, 8.3 MJ/kg foder är ett helt normalt energivärde för hö?

KL

Är första gången jag skickat in höanalys i år, kan nån vara snäll och hjälpa mig att tolka det? Har ett dräktigt fullblod, en travare och en islänning.

TS 87,1%

Omsättningsbar energi per kg foder 9,1 MJ
Råprotein 96 g per kg foder
Smältbart råprotein per kg foder 62,6 g
Ca 3,8 g per kg foder
P 1,5 g per kg foder
Mg 1,3 g per kg foder
K 9,6 g per kg foder
Kvot Ca/P per kg ts 2,5
S 1,5 g per kg foder

Ser bra ut. Lite högt Ca men välj tex Krafft miner vit så höjer du P. Du behöver inte ge kraftfoder.

Det dräktiga stoet behöver mer protein de sista 3 dräktighetsmånaderna o sedan genom digivningen.
// Linda

Jag skulle lätt byta :)
Men måste tyvärr ha hösilage, det enda jag hittat i lagom stora balar är ett med kvot på knappa 5. Har ju unghäst bla så hon får lusern och soja och det funkar ju iofs.

jag fick svar idag, och undrar om någon vill hjälpa mig
förstår inte mycket av det.
kan tilllägga att vi har en två halvblod en 1½åring lite tunn och en 8åring dräktig ska ha föl i juni och är i fint hull nu, även ett fullblod-svårfödd

Ts 80,2%
MJ 8,1
råprotein 78
SmbRp 48,1
ca 4,0
p 1,3
mg 1,4

tack på hörhand:)

Du har ett 'normalgrovfoder', du har en kvot på 6, vilket är tillräckligt för vuxna hästar. Du kan ge fri tillgång på det till alla dina hästar, dock behöver du proteinkomplettera åringen litegrann, men det är lätt löst. Stoet behöver proteintillägg när hon går in i högdräktighet men inte innan dess.

Så, du har en 'bra bas' helt enkelt.

Ja, men jag har köpt av samma bonde i flera år och aldrig haft så höga värden på energi och protein... :(

Jag vill gärna att mina hästar skall kunna äta så mkt som möjligt och det GÅR inte med detta hö... :(

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka