Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sojaolja, rapsolja eller majsolja är likvärdiga MJ-mässigt. Det är lite olika vad de tycker är mest smakligt dock, där kan man prova sig fram. Man kan ge all vegetabilisk olja, utom oliv- och palmolja som inte är riktigt lämpligt så.

Jag har för mig, men ska inte svära på det på rak arm, att linfröolja har ett lägre MJ-värde per kilo än de övriga. Ger man en liten mängd för pälsen eller liknande spelar det ingen roll så, men om man ger för att få i MJ så ger det ju skillnad.

När jag ger högre givor olja brukar jag ge raps, mest för den är lättast att hitta dunkvis till vettigt pris (jmf med att köpa 1- eller 2-litersflaskor). Kraffts sojaolja t ex har ett onödigt högt pris jmf med att köpa exvis rapsolja från Willys/stormarknad. Dock, har man en häst som tycker sojaolja är smakligt men inte andra oljor så får man ju ge sojan.

Vovven å sin sida får solrosolja, så lite olika som sagt vad individen gillar bäst.

Nu är jag tillbaka med nya analyssvar! :bump:

Hösilage
Timotej, ängssvingel och rödklöver.

Torrsubstans 63%
Smältbart råprotein 43
Energi, foder 6.6
Kalcium Ca 2.9
Fosfor P 1.3
Magnesium Mg 1.0
Kalium K 11.1

Är tänkt att ha som foder till fånghästen (ska ta och skicka in sockeranalys när jag fått hem fodret) med begränsad mängd. Och fri tillgång till två andra hästar som har lätt för att tappa hull.

På hippocampus så verkar det räcka med 9 kg och komplettera med lite mineral till fånghästen (betfor för att han ska krubbskrammel). MEN, räcker det, känns som att det blev så lite kilo TS till fånghästen.

Om jag räknar på donnan (ett stort rejält varmblod, tappar lätt), ca 15 kg hösilage på henne / dag (säkert kommer hon äta mer), så blir det vääldigt mycket mer protein än behovet. Likaså kalcium. Är det farligt med för mkt protein och kalcium?
Annars verkar jag inte behöva fodra med så mycket mer än selentillskott åt henne plus krubbskrammel. Enl hippocampus :)

Hur såg analysvärderna ut?
OK?

Fin kvot för att vara i år, och kräver ingen proteinkomplettering alls till någon vuxen häst =)

Vad väger fånghästen?

Det blir tyvärr lätt till lättföda, behovet täcks på relativt liten mängd grovfoder. Där finns en viss vinst med blött silage, man får inte mer TS men man får mer kilo på samma mängd TS och lite lättare dela upp. 9 kg är dock rätt hyfsat i jämförelse så kunde ju vara värre.

9 kg av det där silaget ger 5,67 kg TS för att vara exakt, dvs det täcke minimibehovet för drygt 550 kg häst.

EN fråga, har du skickat på analys och nu fått svar, eller är det där analyssvar du fått av säljaren? Annars om det är eurofins, så kan du prova ringa och fråga om de sparat provet och kan köra en sockeranalys, så slipper du skicka in nytt prov (om provet är representativt taget då). Vet inte om de andra gör sockeranalys eller hur det fungerar, men värt prova ringa om de nyss analyserat då de kan ha prov sparat/kvar =)

Om jag räknar på donnan (ett stort rejält varmblod, tappar lätt), ca 15 kg hösilage på henne / dag (säkert kommer hon äta mer), så blir det vääldigt mycket mer protein än behovet. Likaså kalcium. Är det farligt med för mkt protein och kalcium?
Annars verkar jag inte behöva fodra med så mycket mer än selentillskott åt henne plus krubbskrammel. Enl hippocampus :)

Hur såg analysvärderna ut?
OK?

Helt okej värden med helt okej kvot som sagt.

Överskott av protein och Ca är ingen fara från grovfoder. Dock kan vissa svårfödda hästar göra av med påtok för mkt MJ när de tar hand om proteinöverskottet, medan andra svårfödda håller hullet allra bäst med rejält mycket mer protein än tabellerna säger (dvs de har ett högre behov).

Så, du behöver inte vara rädd för att prova, men tappar hon fast du matar på ordentligt och hon äter ordentligt kan det vara ide att höja MJ men inte följa med 'upp' med proteinet (dvs sänka kvoten)

Fin kvot för att vara i år, och kräver ingen proteinkomplettering alls till någon vuxen häst =)

Vad väger fånghästen?

Det blir tyvärr lätt till lättföda, behovet täcks på relativt liten mängd grovfoder. Där finns en viss vinst med blött silage, man får inte mer TS men man får mer kilo på samma mängd TS och lite lättare dela upp. 9 kg är dock rätt hyfsat i jämförelse så kunde ju vara värre.

9 kg av det där silaget ger 5,67 kg TS för att vara exakt, dvs det täcke minimibehovet för drygt 550 kg häst.

EN fråga, har du skickat på analys och nu fått svar, eller är det där analyssvar du fått av säljaren? Annars om det är eurofins, så kan du prova ringa och fråga om de sparat provet och kan köra en sockeranalys, så slipper du skicka in nytt prov (om provet är representativt taget då). Vet inte om de andra gör sockeranalys eller hur det fungerar, men värt prova ringa om de nyss analyserat då de kan ha prov sparat/kvar =)

Skönt, då kanske jag har lyckats få tag på bra käk alltså *pust*
Hästen väger runt 500 kg. Mätt med måttband 510 kg. När tid och ork finnes ska jag ringa bilprovningen och höra om jag kan få väga hästen där :).

Hästen får gå på diet tills jag kan sätta igång honom -och ge mer mat!

Det är ett analyssvar jag fått av säljare, och det är från eurofins. Smart, då ska jag ringa och höra med dem imorrn!

Helt okej värden med helt okej kvot som sagt.

Överskott av protein och Ca är ingen fara från grovfoder. Dock kan vissa svårfödda hästar göra av med påtok för mkt MJ när de tar hand om proteinöverskottet, medan andra svårfödda håller hullet allra bäst med rejält mycket mer protein än tabellerna säger (dvs de har ett högre behov).

Så, du behöver inte vara rädd för att prova, men tappar hon fast du matar på ordentligt och hon äter ordentligt kan det vara ide att höja MJ men inte följa med 'upp' med proteinet (dvs sänka kvoten)

TACK :bow:
jag ska prova och se om hon håller hullet!

Funkar nog bara om det är nyligen det analyserades dessvärre, men har du en kopia på pappret (vilket jag antar du har eftersom du vet det är eurofins *s*) så ser du ju när analyssvaret skickades ut, och är det nyligen så kan de ha provet kvar. Vet inte riktigt hur rutinerna är, men vet dels de som fått helt kajko analyssvar som förväntat och då de analyserat om, och själv fått tips (nu hjälpte det inte för mig dock, men..) att man kan ringa in och be om 'fler analyser' i samband med den första för provet ofta finns kvar.

Perfekt =) Bara ringa då, håller tummarna. Berätta gärna om det gick att göra så =) (Sen är jag såklart nyfiken på sockerhalten med, men den tar ju ett tag innan du får)

Fått godkännande av säljaren att ta och testa sockret på samma foder.

Jag uppdaterar när jag ringt eurofins!

Jag ger rapsolja till mina starthästar och har ännu inte haft någon som inte ätit det, tillsammans med annat kraftfoder förstås, provat till några egna + några andras ca 20 hästar sammanlagt!

Hej och hå.
Nu har jag ringt eurofins, hon skulle kolla upp om provet fanns kvar, de brukar sparas.
Sen skulle hon ringa mig igen :)

Vet inte riktigt hur det kunna bli så, var lite lummigt i luren. Men på något sätt fick jag sockeranalysen direkt, till min mail, utan att behöva betala något alls! :D (bonden behöver inte bekymra sig heller, jag frågade klart och tydligt så han inte får hem en oönskad räkning). Det var visst lite så att det skulle kosta mer att krångla med fakturor och sånt än att bara ge mig sockersvaret direkt, inte mig emot! :p

Analyssvaret var detta:
socker 120 gram /kg ts

Vad utläser jag av detta?? Är det normalt, mycket eller lite socker?

alexandra
Klickade runt lite på buke, hittade lite du skrivit om sockeranalys förut i en tråd nu i höstas, jag hoppas det är okej att jag citerar dig

"Om man har en häst som är insulinresistent t ex. Då ska man ge ett foder med så låg sockerhalt (och stärkelse) som möjligt. Och grovfoder kan variera stort, rek är under 10 - 12%. Ett hö kan ha 30% dock, och ett silage t ex kan ha 3%.

Generellt har silage lägre innehåll, ensileringsprocessen förbrukar socker. Men det beror massor på vad för växter som ingår, när det är slaget osv."

jag hade som sagt 120 gram / kg ts. = 12% socker. Om jag fattat det rätt, så ska det vara OK att ge till min fånghäst?

alexandra
Klickade runt lite på buke, hittade lite du skrivit om sockeranalys förut i en tråd nu i höstas, jag hoppas det är okej att jag citerar dig

"Om man har en häst som är insulinresistent t ex. Då ska man ge ett foder med så låg sockerhalt (och stärkelse) som möjligt. Och grovfoder kan variera stort, rek är under 10 - 12%. Ett hö kan ha 30% dock, och ett silage t ex kan ha 3%.

Generellt har silage lägre innehåll, ensileringsprocessen förbrukar socker. Men det beror massor på vad för växter som ingår, när det är slaget osv."

jag hade som sagt 120 gram / kg ts. = 12% socker. Om jag fattat det rätt, så ska det vara OK att ge till min fånghäst?

Beror på hur strikt man räknar. Socker och stärkelse tillsammans ska vara under 10 - 12%. Och som jag begripit det (svårt få klart svar) så får man bara socker och inte stärkelse i sockeranalysen. Dvs 12% socker och X% stärkelse blir ju mer än 12% totalt (på samma vis som mitt med 10.1% socker blir mer än 10.1% totalt inkl stärkelse).

Försökt se om man kan uppskatta stärkelsehalt, och kollar jag på utrikiska analyssvar så vid 10% socker, så brukar stärkelse vara 2% ungefär. OM det är en slump eller tillförlitlig, om det gäller båda hö och silage, om det går att översätta till SVENSKT foder etc vet jag dock inte.

Men jag PERSONLIGEN skulle inte oroa mig för 12% socker och okänt stärkelse (som ju är lågt i grovfoder oavsett) till en fånghäst. Till en IR-häst vet jag inte, där skulle jag nog behöva försöka lära mig mer och så innan jag kunde avgöra.

Aha, så man ska räkna in både stärkelse och socker!

men det var inte så farligt mycket ändå trots allt, det var det jag helst ville veta, om det var onormalt mycket socker i det.
Egentligen borde jag kanske skicka in sockeranalys på höet han äter också, men samtidigt känns det lite överkurs.

Jag får vara försiktig när jag vänjer in honom på hösilaget. är liite nojjig iom att han åt hösilage när han fick fång (vilket antagligen även berodde på en massa andra saker), men med begränsad kontrollerad mängd och orolig matte borde jag ha bättre koll den här gången :)

Nej så behöver du inte vara orolig, det är ju ingen sockerbomb så att säga. Och jag skulle ge det till fångis utan 'noja'.

kl*

Min analys blev såhär

(per kg foder)

TS 85,1
MJ 8,6
Råprotein 81
Smrp 50
Ca 3,5
P 2,3
Mg 1,0
K 14,9

Kunde ju varit värre iaf :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka