Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Ja, det är samma för mineralerna också.

Ditt hö kanske skulle ha lite mindre energi men du bör kunna klara dig på att ge enbart grovfoder samt ev mineralfoder. Så för att vara i år ska du vara glad för ditt hö.
// Linda

Låter bra :)
Det är min sambo som fixar med höet så jag får vara nöjd med honom i år..

Knapplån
Då mitt förra hösilage visade sig vara helt mögligt så är jag på jakt efter nytt. Har en unghäst och en sexåring. Hösilage som jag verkar kunna få tag på har värden:
Torrsubstans (TS) % 79,9
Smältbart Råprotein för Häst 38.1 g/kg foder
Omsättningsbar Energi (VOS) för Häst 8.4 MJ/kg foder

Mineraler och sådant ska jag få reda på i dagarna.
Tror ni att detta fungerar för mig och hur mycket tror ni att man måste ha till varje häst, unghäst arabsto, 6åring halvblod (600kg) Stödfodra med?
Vidare, fungerar det med hösilage med så högt ts? Är det inte egentligen hö då?

Skulle bli så himla tacksam för svar :)

På hösilaget som jag köpt är det:

TS: 83%
Smb.rp: 35 g/kg.foder
Energi: 8,4 MJ/kg foder
Ca: 1,6 g/kg foder
P: 1,5 g/kg foder
Mg: 0,6 g/kg foder
K: 14,6 g/kg foder

Ska räcka till 1-åring i lättare träning, en starthäst (kallblod, lite svårfödd) och ett kallblod i träning som är lite mer normalfödd. Dom två första får i princip fri tillgång.

På hösilaget som jag köpt är det:

TS: 83%
Smb.rp: 35 g/kg.foder
Energi: 8,4 MJ/kg foder
Ca: 1,6 g/kg foder
P: 1,5 g/kg foder
Mg: 0,6 g/kg foder
K: 14,6 g/kg foder

Ska räcka till 1-åring i lättare träning, en starthäst (kallblod, lite svårfödd) och ett kallblod i träning som är lite mer normalfödd. Dom två första får i princip fri tillgång.

Jag hoppas du proteinkompletterar, du har en PÅ TOK för låg kvot (4,2) i höet för att det ska räcka till för en åring, du måste proteinkomplettera rejält där. Även de andra måste proteinkompletteras, men inte fullt så hårt.

29353416.jpg

Unghästen ser bra ut i hullet, käkar även 1 kg kraft 125 + steel joint. Så länge han inte blir tunnare så får han stå kvar på det, det är inte nyttigt att överutfodra så dom växer för snabbt och får OCD eller dyl. Friröntgades för en vecka sedan och vet. tyckte att han var i perfekt hull, bättre att dom unga djuren är lite tunna än för tjocka.

Starthästen tävlar med bra resultat, under tävlingssäsongen går hon på 1½-2kg groov SPC, ½ kg havre, 0,3 betfor, linfröolja, salt och steel joint.

Fast nu jämför du äpplen och päron. MJ ger tunn häst, protein krävs dock för att bygga upp skelett och muskler. Att täcka proteinbehovet ger ingen provocerad, uppdriven tillväxt. Att inte täcka proteinbehovet kan däremot ge livslånga svagheter.

Så, det är din häst och du gör som du vill, men jag tycker det är dumt att när man lagt ner tid, pengar och kärlek i en häst ta en enorm risk med hela den framtida hållbarheten genom att underutfodra med protein (eller för den delen mineraler, menar inte att du gör det, men jag ser likadant på det)

Fast nu jämför du äpplen och päron. MJ ger tunn häst, protein krävs dock för att bygga upp skelett och muskler.
Vad har jag skrivit om det, Krafft 125 ÄR ett proteinfoder.

Så det är bättre att broiler uppföda dom med massor av protein så dom växer för snabbt så inte senor och ligamentt hänger med och dom blir uppdrivna?

Unghästar som får grovfoder med för lite protein (för den hästen) brukar bli bukiga och kantiga över rygg/rumpa samt tunn över sidorna. Har tidigare provat med uträknad foderstat och där blev det inte alls bra på den hästen (Fullblod).

Senast ändrad:

Men nu är du ju bara tramsig? Jag skrev att täcka BEHOVET, inte ÖVERUTFODRA.

Att täcka proteinbehovet ger INTE forcerad tillväxt och uppdriven häst. Att ÖVERutfodra protein ger dock risk för det.

Men att ÖVERutfodring är dåligt, gör ju inte att UNDERutfodring är bättre?

När en proteinbrist syns har den pågått ett tag, det är ju det som är det bökiga, både vad gäller protein och mineral - att det syns inte på utsidan vilka skador det blir på insidan, förrän det är försent. Där är ju MJ mycket mer tacksamt, man ser på utsidan på ett helt annat sätt, och det ger inte samma 'dolda' skador.

Krafft 125 är ett tillskottsfoder med hyfsad proteinhalt ja, men korrigerar inte foderstaten tillräckligt för din åring ihop med just ditt hö, tyvärr. Vilket tillskott som är rätt beror på höanalysen och inte på om det står X eller Y på säcken.

Växer hästen jämnt och ser bra ut i hull och päls så tror jag inte man gör så mycket fel. Man kan inte bara slå i böcker eftersom hästar individer och det kan variera väldigt mycket hur mycket dom behöver.

Fodrade även modern under dräktigheten och hon var i väldigt fint skick i kroppen hela dräktigheten, och producerad bra med mjölk. Mardrömmen är när man ser alla övergödda (rid)avelsmärrar där dom fodras enligt "böckerna", man lider med dom hur det måste slita på benen med all övervikt + fölet dom sista månaderna.

*KL*
:bump::bump::bump::bump:

Så hoppas Lavinia omkring efter att ha fått analysen på årets hö!!

:banana::banana:

Kvot runt 7!!!!

Kommer behöva lägga till lite Kalcium och Selen, annars är det hö för hela slanten..

/ Lavinia, som glatt betalar 350 kr för att slippa "gissa" vilka foder som behövs.

*kl*

Men hur gör man när man har hö från två vallar med olika värden och man ej har koll på vilket hö som är från vilken vall?

*kl*

Men hur gör man när man har hö från två vallar med olika värden och man ej har koll på vilket hö som är från vilken vall?

Blandar och tar ett genomsnitt för hela partiet.

Dvs ska man ta analys tar man prov från båda. Har du redan analyserna får du räkna med genomsnitt.

T ex om analys 1 = 6 MJ och 36 gr SRP/kg foder, TS 84% och analys 2 = 10 MJ och 35 gr SRP/kg foder, 84% TS så

MJ: 6+10=16 MJ/2 = 8 MJ/kg foder i snitt
SRP: 36+35= 71 gr SRP/2 = 35,5 gr SRP/kg foder i snitt.

Sen är det bara att hoppas att man tar ganska omväxlande så det inte en månad blir bara balar från parti ett och en månad bara balar från parti 2, för då blir hela foderstaten helskev.

Hur komemr det sig att de blivit hopblandade?

Hej!

Jag har betalat för analysen- ingen foderstat- den fixar jag själv. Nu kan jag glatt banta hästen tills snön kommer och hon får ändå tillräckligt protein.

Sen är inte alla hästar "tabellhästar", men måste fortfarande hålla koll på hull, men nu vet jag vad som behövs lägga till (dvs mineraler) och om ett par år har jag gissningsvis också lärt mej precis vad min häst har i näringsbehov:-) och kan då lättare ställa helt korekt foderstat. (min förra häst behövde tills hon blev 8 en väldig massa mer protein än normalhästen- sen vände det och hon behövde minimum av både energi och protein- blev tjock av att titta på vykort med gräs på).

/ Lavinia, studsar vidare och tackar för gratulationerna:-)

*KL*
Behöver lite hjälp för att kolla av vårat grovfoder:
Har i år skördat eget hösilage för första gången och fått svar på analys.
Hösilaget slogs när här var som varmast och plastades efter en dag eller två.

TS per kg foder 83,4 %
MJ 8,1 gr
SMRP 46,8 gr
CA 2,4 gr
P 1,8
MG 1,2
K 19,7

Har tidigare fodrat med hö som varit tillgängligt i tidigare stall, så jag inte haft koll på innehåll.
Ska i år ha det till digivande sto + föl, en gammal ponny och en shettis.

Har ocskå betalat för foderstat tidigare och det har inte funkat, hästen har fallit ur.

Väldigt ofta tror man att en uträknad foderstat innebär att man enbart går efter siffrorna.
Hästar är individer o tabellhästen finns igentligen inte. Man måste ha ögat med sig.
Det du skulle gjort när hästen började tappa är att justera upp foderstaten. Det är fördelen med att räkna, att man vet vad den individuella hästen har för behov.
// Linda

*KL*
Behöver lite hjälp för att kolla av vårat grovfoder:
Har i år skördat eget hösilage för första gången och fått svar på analys.
Hösilaget slogs när här var som varmast och plastades efter en dag eller två.

TS per kg foder 83,4 %
MJ 8,1 gr
SMRP 46,8 gr
CA 2,4 gr
P 1,8
MG 1,2
K 19,7

Har tidigare fodrat med hö som varit tillgängligt i tidigare stall, så jag inte haft koll på innehåll.
Ska i år ha det till digivande sto + föl, en gammal ponny och en shettis.

Kvot 5.7, så inte ens i närheten av tillräckligt för digivande sto och föl, men inte supersvårt fixa till med rätt proteintillskott. Ev kan den gamla ponnyn, beroende på hur mkt den äter, behöva lite extra protein med, shettisen ska om den är vuxen klara sig prima på silaget, dock lite högt MJ för den men det kommer man nästan aldrig undan.

Mineralkvoten 1,3, inga problem för vuxen häst, och kommer fixa sig automatiskt för stoet + fölet iom proteintillskottet skulle jag tro. Beror naturligtvis på hur mkt de äter om du behöver ge mineralfoder eller dte räcker med selentillskott, men..

Däremot, nästa år - försök plasta tidigare. Det är alldeles för torrt för att vara silage.

Sover aldrig du :laugh:

Tack för hjälpen och snabbt svar, ska fixa till fodret idag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka