Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Hej!

Fast nu ser det ut som om det var tur att det var slut, för förra årets hö tycks ta slut i dagarna och årets kommer hem imorgon.

Och hos oss var det precis så illa:-)

/ Lavinia

Vi verkar vara en av de få som fått bra värden.
Men vi hade tänkt ge fri tillgång tycker ni det fortfarande låter som en bra ide?
har svårfött fullblod

Ts: 61%

Energi: 10

Smrp: 106

Kalcium: 7,6

Fosfor: 2,5

Magnesium: 1,8

Kalium: 23,4

Är det där värden per kg foder eller per kg TS? Det låter som värden per kilo TS?

HUrsom, kvoten är bra, och ser inga som helst hinder ge fritt till svårfödd häst. Däremot, om det där är värden per kg TS så blir ju värdena per kg foder lägre, och då beror det ju helt på hur mycket hästen äter, risken finns du behöver lägga på lite kraftfoder ändå. Men utmärkt bas att ge fritt av. Jag har - om ditt är värden per kg foder, liknande fast blötare och lite lägre kvot (strax under 9) till mitt svårfödda fbl, och han får fritt av det=)

per kg är det är det och jag får nog i honom 20kg i alla fall, då gör jag fortfarande som planerat och ger honom fri tillgång. tack.

Fick vår analys igår
TS 62%
Smrp 30
MJ 3,5
ger ju en kvot på 8,5 så jag har satt ca 13 kg o bara lagt till lite betfor o Lympos till mina för att få upp MJ, hoppas det ska funka fint :)

Har fått analysen och försökt knåpa ihop en foderstat med hjälp av hippocampus foderstatsprogram.

TS 71%
Smrp 26
MJ 6,9

Har tyvärr ej fler värden då det är stallägaren som skickat efter analysen.

12 kg hösilage
1,2 kg havre
1,5 kg lusernpellets
180 g miner blå

Vad tror ni? Hade gärna gett mer grovfoder men då blir det för mkt energi?

Blir lite förvånad över att du får en bra kvot med den foderstaten.
Vad händer om du tar bort havren o ger mer lucern?

*kl*

Har precis fått årets resultat, hade i år valt en ny höbonde som förra året hade kanonhö.
I år ligger värdena på:
TS: 84
Smbrp: 31
MJ: 8,1

Kan det verkligen skilja så mycket från år till år? Han sa han hade Smbrp på 60 förra året.

Har ett relativt svårfött halvblod. Hur skulle ni ha gjort för bästa reslutat, leta nytt hö eller ge en massa lusern?

Du kan ju ge något mer koncentrerat proteintillskott. Blir mycket billigare än att ge bara lusern. Jag kommer ge både lusern och proteinfoder i vinter, för vi hade också dåliga värden.

Prova dig fram och räkna på olika sorters kombinationer och foder, och hittar du något bättre hö, räkna på det med. Så kan du komma fram till vilket som blir billigast.

KL

Eftersom ingen verkar vara intresserad av att kommentera min analys lägger jag väl ut den igen då!

Analys.jpg

Du behöver mer protein o mer Ca.
Testa med lusern o se om det fungerar.
// Linda

Hej!

Inte så skoj balans mellan mj och smb.. Du får väl sälla dej till resten av gänget i proteinfoder-tråden..

/ lavinia, som väntar på analysen på nya höet..

Kan det nog. Den bonde jag köper av fick nästan likadana siffror som din, 8,3 mj och 29 g smrp, i år. Förra året var mj ungefär detsamma men smrp 55-60 g...

"Hugger en knapp"
När man räknar ut kvoten på höet, är det per kg foder eller kg ts man använder siffrorna ifrån?

Gäller det även när jag tittar på mineralbalansen i höet?
Så här ser iaf analysen ut i år per kg foder
Ts 67%
Smrp 45
MJ 7.2
Ca 3.2
P 1.5
Mg 0.9
K 14.7

Är det för högt energivärde till lättfödd häst?

Du behöver mer protein o mer Ca.
Testa med lusern o se om det fungerar.
// Linda

Hej!

Inte så skoj balans mellan mj och smb.. Du får väl sälla dej till resten av gänget i proteinfoder-tråden..

/ lavinia, som väntar på analysen på nya höet..

Behöver de något mineralfoder då eller räcker det med ev extra kalcium?

Har ju lättfödd nordis och väldigt lättfödd shettis, samt quarter som är normalfödd. Vad bör jag ge nordis och shettis?
Alla har fri tillgång på, shettis ska dock få gå utan hö några timmar om dagen och ha halm istället.

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka