Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Jag har tänkt ge 1dl (uppmätt torrt) betfor och det väger 40gram alltså 0,04kg MEN det går inte att skriva mindre än 0,1kg!!

:confused:

Det är väl olika som med allt annat, men mina som får fri tillgång får ett rätt rejält överskott på energi! säkerligen 20-30 mj överskott.

Är de av den lättfödda typen och överviktiga, men ändock går ner i vikt på den foderstaten?

Jag skulle vilja säga att en såpass liten mängd betfor varken gör till eller från. Ska du bara ge 1 dl så skulle jag helt enkelt strunta i att ta med betforen över huvudtaget!

Låt mig gissa. Det beror på hur lättfödd individen är ;)

Oftast - ja ;)

Fast som jag sagt förr, de flesta hästar verkar ha ett ganska stort spann där de håller en och samma vikt. Dvs ger du 60 MJ eller 80 MJ så är vikten i princip densamma. Haken är att den där 'trivselvikten' är ohälsosamt hög för vissa. Tar man Lillen som exempel så tycks han ha ett stort sånt spann mellan 50 och 80 MJ, där han ligger stilla i vikt. Haken är ju bara att den vikten är för hög. Ska man hålla en mer hälsosam vikt, så är det betydligt snävare marginaler ang MJ. Hur snäva vet jag inte riktigt då jag aldrig kommit dit - än. Men de lär vara mycket, mycket mindre.

Fbl å sin sida kan i princip äta allt mellan 120 - 1200 (okej, överdrift men du fattar hur jag menar) MJ och hålla samma vikt - vilket är en perfekt, hälsosam matchvikt. Han tappar å andra sidan med snäva marginaler om man går under 120, räcker med att råka ramla ner till 100 så tappar han lite (eller, har gjort förr, sånt kan ändras har jag märkt)

Så tycker det verkar hänga dels på vad de har 'trivselvikten' och det rel stora spannet runt den, men ffa på HUR trivselvikten är. Och där är de lättfödda (som har för hög 'trivselvikt') ofta känsliga för småå MJ-överskott.. De som har ett stort spann runt en normal trivselvikt dvs de svårfödda, tycks vara känsliga för ganska små MJ-underskott.

Men ingen regel utan undantag

Jag skulle vilja säga att en såpass liten mängd betfor varken gör till eller från. Ska du bara ge 1 dl så skulle jag helt enkelt strunta i att ta med betforen över huvudtaget!

Hur mycket brukar man ge då? ja jag vet att det är såklart olika, men på ett ungefär??

Det kan jag inte svara på. Varför vill du ge betfor? Vad har den för funktion i din foderstat?

Det kan jag inte svara på. Varför vill du ge betfor? Vad har den för funktion i din foderstat?

betfor är bra för magen+ den jämnade ut något i foderstaten men nu minns jag inte va det var! jag knappade in betfor o hippo bas harmoni + hö förstås. Det blev bättre när jag la till betforen istället för bara hö o harmoni + mineraler

Självklart får du fråga!

Höet har 8,2 mj/kg
och 42 smb/kg.
(Ca:3,5 P:1,6 Mg:0,8 g/kg)

Häst väger 450 kg (eller ska iaf när de sista kilon har trillat av, vägde 470 som överviktig i somras (vägd på våg).

Jag har räknat fram hennes behov inkl. arbetstillägg till (räknat relativt lågt, då jag misstänker att jag inte kommer hinna rida så mycket jag skulle vilja):

57,1mj
och 342,6 smb.

Så.. i min värld ska hon ha minst 1,5 kg ts/100 kg häst, precis som det står i rekommendationerna i SLUs "utfodringsrekommendationer för häst". Hur 17 får man ihop det. Lättfödd häst som sagt.

/ Lavinia, som tyvärr inte kommer hinna rida mycket mer.

Du kan ju byta ut ett par kg av höet mot 1-2 kg halm för att tillfredställa tuggbehovet.

Är det hö eller hösilage du fodrar med?

Hej!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg finns inte tillgång till halm, annars hade jag klart gjort så.

Och vi ger "vanligt" torrhö..

/ Lavinia

Går det inte att få tag på halm någon stans? Det är ju inga enorma mängder det rör sig om. Kommer hon att gå ute något i vinter?

Min kommer att gå ute och även fast det troligtvis inte är mycket näring kvar i gräset så fyller det ju iaf lite tuggtid. Du kanske inte behöver gå ner till 1 kg TS, men om du hamnar lite under 1.5 så borde det ju gå bra.
Jag har lagt min på 1.2-1.3 ungefär, och räknar med att han trycker i sig några kilon i hagen. Även om betet som sagt inte fyller så stora behov så är det iaf tuggtid och någon nytta borde det fylla, hoppas jag.

Hej!

Eftersom jag står inackorderad är det inte jag som bestämmer om halm, men jag är relativt säker på att det inte finns varken plats att ha den på eller för den delen plats på gödselstacken för den. Och eftersom jag inte mockar själv vill jag inte heller tvinga den stackars stallägaren att mocka halm efter mitt monster- hon är nog jobbig att mocka åt ändå!

Hon kommer gå ute dygnets ljusa timmar (eftersom jag precis flyttat dit vet jag faktiskt inte vad det innebär), just nu går hon ute dygnet runt, med stödfodring av hö.

Min har redan (även på fri tillgång mao) vissa tendenser till tuggning på inredning, så så mycket det går att mula i henne i hö vore bra. Dessutom blir hon redigt grinig när hon är hungrig- vilket hon var även på fri tillgång.

Det är inte så att jag är omöjlig, jag skulle helst vilja ge henne maxgivan hö (vilket många här inne skrek högt om att det var ALLDELES för LITE hö, när jag funderade över att flytta hästen), att ge henne mindre än 7 kg känns helt fel, visst att det är grönt i hagen, men det är mest klöver och inte så mycket gräs, tyvärr. Mest sysselsättning, inte så mycket "mat".

Och på 1.5 kg ts hamnar hon bra i energi- men katastrofalt lågt på proteinet, och jag räknar med att hon ska sätta mer muskler..

Jag får väl helt enkelt inse att det blir ridning 2 timmar/dag alla dagar i veckan.. Undrar vem man kan hyra in som vill göra det?

/ lavinia

Fast om du ger halm att äta så hamnar den inte på gödselstacken, och du behöver inte så många balar? (Beror såklart på balvikt, mina väger 15 - 20 kg/st, då räcker en bal t ex minst 5 dagar om du ger 3 kg halm/dag, och 10 dagar om du ger 1.5 kg/dag etc)

Förstår om det blir svårt att lagra halm, det är inte så lätt att bestämma när man är inackorderad ju.

Men du behöver ju inte strö med halm. Då blir det iaf mindre problem. Om du ska strö med halm går det ju åt stoooora mängder halm. Jag menade bara om du skulle byta ut något kg mot halm. Om du skulle ge ett par kg halm per dag skulle du inte behöva köpa så mycket. Kanske skulle du kunna ha möjlighet att hämta lite åt gången? Eller få ett litet hörn att lägga ett par balar på.

Kanske inte går ändå, men det blir ju mycket mer problem om du ska strö, både utrymmet och gödselhögen. Det problemet slipper du ju om du bara använder det som foder.

Hej!

Min tjej är en riktig "gris" i boxen, så halmen skule nog till största delen användas som just "liggmaterial". Vilket skulle göra boxen till ett helvete att mocka- känns inte helt rätt att utsätta stallägaren för det speciellt inte när man precis flyttat dit. Och med tanke på att det är ett litet stall och vi har 1 tunna/häst för foder blir det väldigt svårt att få plats med halmen. Så det är tyvärr inte ett alternativ..

Men jag får väl helt enkelt hoppas att årets hö är bättre anpassat för tjockishäst.

/ Lavinia, som börjar skönja revben med lite våld.

Annars kan du, om du ändå sen känner att nej det behövs verkligen halm för att lösa det här, ha halmen i hönät.

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka