Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Nu har jag nog fått ihop det! Råkade hitta ett protein-mineral foder som blir perfekt att lägga till. Ska ringa och prata med foderrådgivaren imorgon och se vad de säger. Ska räkna lite till, tycker det är löjligt roligt med siffror.:angel:
Hoppas få ihop en perfekt mix som passar för de andra hästarna med.

Hamnar hyfsat rätt på:

18-20 kg hö
1 kg lusern (krafft)
120 g miner blåpellets
1 skvätt havre,betfor,vetekli*2

kl

Har skickat iväg mitt hö på analys, vet att jag är lite sen men men.
Håller tummarna att det ska vara ok värden på det.
Har en unghäst på 1,5 som är ok i hullet och en arab på 17 som har ett par trivselkilon.

Chili - töm din PM-inbox, det går inte svara på PM, du har överskridit hur mkt du får lagra.

Jag sitter o försöker fylla i hippocampus foderstat beräkning..

Jag ger ju hippo bas harmoni - Skriver jag i det på eget kraftfoder? Och om jag gör det så står det att man på en del ska skriva i gram, men på hippos påse står det i procent!!!

Snälla kan inte någon hjälpa mig??

Vette tusan om det blir rätt alltså... men det står bla såhär

"Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen."

Önskar att någon kunde ge mig råd hur mycket av si o så jag borde ge :(

Med tanke på att ditt hö och det kraftfoder du valt är lågt på protein så bör du lägga till just mer protein.
Du bör kanske byta kraftfoder eller bara lägga till ex soja.
// Linda

Vette tusan om det blir rätt alltså... men det står bla såhär

"Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar. Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen."

Önskar att någon kunde ge mig råd hur mycket av si o så jag borde ge :(
Med den texten menar Hippocampus att du om hästen håller ett bra hull på så mycket energi som det blir på det foder du matat in så skall du helst lägga på mer protein så att kvoten blir minst 6. Dvs om hästen får 100 MJ skall den helst ha minst 600 g Smrp

*kl*

Hej!

Jag la in min häst och hennesfoderval på hippocampus och fick ut att dom ansåg att 4.5 kg ts är helt ok för en häst på 450 kg. Men så är det väl inte längre?

Sen funderade jag över (tror det var någon jag läste här) om man kan ge hö så man kommer över protein"gränsen", trots att man får ett väldigt överskott på energi?

Eller är det bättre att ge "minimalt" (enligt mej alltså) med hö och lägga på mer proteiner. Det jag får bäst balans av är lucern från green power (tror jag det hette), häst går fortfarande mycket över på energin- men ska hon få nån typ av möjlighet att tugga blir det tyvärr så. Jobbigt med mycket energi i höet.

Hur ska man tänka liksom?

Jag hoppas årets hö blir bättre (det jag räknar på är förra årets som blivit kvar.)

/ lavinia, fundersam

Det beror väl på vad du har för häst. Om du har en som lägger på sig lätt är det ingen hit att ha alldeles för mycket energi. Då är det nog bättre att se sig om efter något tillskottsfoder så att du får upp protein och håller energinivån ok. Är det hög energinivå i höet så att du inte kommer upp i TS utan att överskrida energibehovet så kan du ju byta ut en del mot halm och på så sätt späda ut det.

Har du en svårfödd häst så är det kanske läggare att göra så.

Jag har väl lite det problemet med min nordsvensk. Kommer lägga honom hyfsat lågt i kg hösilage men ändå få alldeles för mycket MJ. Tillskottsfodra för att få upp proteinet lite.

Han delar hage med mer lättfödda hästar och de kommer antagligen få 8-10 kg i hagen dagtid/häst. Nattetid kommer han få bara något kilo, men istället har han halm att pilla med. Visst innehåller halm en del MJ men det blir ju inte sådana mängder. Kommer ha hösilaget i hönät också så det tar lite tid för honom att äta upp det.

Det viktiga för oss är MOTION, då går det an med att överskrida MJ. Massor av skritt som bränner fett tillsammans med riktigt jobbiga pass. Han spårklipps också och får på så sätt dra lite energi till att hålla värmen, då han vägrar gå med täcke oavsett väder (äter upp dem).

Hej!

Lättfödd häst, ingen tillgång till halm, tyvärr- annars hade det varit det självklara.

Och jag som trodde det skule bli enklare när jag fick analyserat hö.. så var inte fallet!

/ lavinia

Får man fråga vad du har för värden på höet och vad hästen har för behov?

Hade lite liknande problem.
Min häst behöver inte heller så mycket, satsade på att komma under 40 MJ till att börja med eftersom han har lite att ta av. Hamnade på 38 för om allt ska vara perfekt enligt hippocampus, men kan utan större problem komma ner till 35 också. Nu har inte vi några skyhöga energihalter i höet. Det låg på 7.8, men proteinet var desto lägre, bara 16 ynka gram/kg.

Jag la in min häst och hennesfoderval på hippocampus och fick ut att dom ansåg att 4.5 kg ts är helt ok för en häst på 450 kg. Men så är det väl inte längre?

Det är väl inte så kul, men okej tror jag nog att det är... Kan inte själv lägga min häst särskilt högt. Hon väger ca 450 kg (viktmåttband) och just nu provar jag 6 kg hö (8,3 mj och endast 29 g smrp) samt 0,5 kg Green-Power alfalfa. Som lättfödd häst på 450 kg ska hon helst inte äta mer än 49 mj, enligt Hippocampus. Med den nuvarande foderstaten blir det ca 53 mj. Vi får se om det bär eller brister...:crazy:

Sen funderade jag över (tror det var någon jag läste här) om man kan ge hö så man kommer över protein"gränsen", trots att man får ett väldigt överskott på energi?

Nej, det tror jag inte blir bra. Skulle jag komma över "proteingränsen" behövde jag ge minst 8 kg hö. Då får hon ju drygt 66 mj. Det tror jag inte riktigt blir så bra, tyvärr.

Eller är det bättre att ge "minimalt" (enligt mej alltså) med hö och lägga på mer proteiner.

Ja, jag tror att det är bättre.

Alltså är det verkligen ingen som vill (får) hjälpa mig med detta. Jag fyller i men är så osäker på om jag fyller i rätt och vad allt menas!!!

Ja kanske är dum i hövve, men då bjur ja på det!

Jag får samma resultat om jag skriver in enbart höet eller både höet och hippo bas harmoni!!!

:confused:

Jag får samma resultat om jag skriver in enbart höet eller både höet och hippo bas harmoni!!!

:confused:

Nej, då måste du göra fel, om du använder dig av samma hömängd i båda fallen vill säga?

Höet fyller du ju i på "eget grovfoder" enligt analysen du har. Ditt kraftfoder fyller du i på "eget kraftfoder". Jag vet inte vad mer du behöver hjälp med?

Du har inte glömt att fylla i mängden hippo?
Du kan omöjligt få samma siffror med o utan hippo.
Däremot tror jag att du får samma kommentarer med eller utan hippo, är de det du menar?
// Linda

ska hon helst inte äta mer än 49 mj, enligt Hippocampus. Med den nuvarande foderstaten blir det ca 53 mj. Vi får se om det bär eller brister...:crazy:

Hur stor roll spelar egentligen 4 MJ?
Hur många MJ mer kan man ge innan det blir för mycket?

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka