Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Kvarnbyfoders lucernpellets ligger väl på 150 g smrp? Då blir det ju inte lika mycket, och inte lika dyrt. Borde bli 1,4 kg, om du vill komma upp i ca 200g.

Jag har inte lyckats hitta något om soja. Inget där det står innehåll iaf.

Det jag har lyckats hitta i proteinväg är väldigt likt, oavsett märke. Har hittat massa fodersidor, men det finns väldigt få proteinfoder. Då är det ju typ lucern och det måste jag ju i så fall ge mycket av.

Har läst om potatisprotein också. Var hittar man sånt och hur bra är det som foder?

Lucern känns ju som ett ganska säkert foder. Men varför står det max 2 kg?
Kan de ge biverkningar om man ger för mycket? Jag har ju en liten ponny och är rädd att det ska bli för mycket.

Har sett att vissa rekommenderar linfrökaka, men jag är rädd att hans mage kommer reagera på det. Han blir ganska lätt lite lös i magen, och när jag läste om detta stod det att det är lite laxerande.:crazy:

Hur är det med soya? Är det bra egentligen? Hur påverkar det hästen? Jag är fruktansvärt dålig på att googla och så, men jag hittar inte mycket pålitlig info om soja.

Har tittat på det, verkar vara det bästa alternativet jag hittat hittills. Har ju som tur är lite tid på mig innan de behöver fodras utöver betet.

Vet du vad det kostar?

Nu har jag (äntligen) fått analysen.

Per kg foder:

7.8 MJ
16g smb rp!!!!!!!!!!
1.2g Ca
1.4g P
0.5g Mg

Att de kan va så lite protein.:eek::cry:
Letar runt efter nåt som kan höja proteinet. Hade helst velat ge lucern, men då hade jag behövt ge 2 kg, vilket är lite mycket och kommer bli dyrt som attan. Letade runt i trådarna här men blev inte klokare för det. Mjöl och sånt funkar ju inte eftersom jag inte ger annat än hö.

Någon som har tips om något proteinfoder eller något lucern med extra mycket smb rp? De jag hittat ligger på runt 100 g/kg.

Jag behöver ge ca 200-220g/dag (om man räknar bort de lilla han får i höet).

Ska ringa till foderrådgivningen, men eftersom det är via krafft jag analyserade så antar jag att de bara rekommenderar sina egna foder. Har redan kollat på deras lucern och de funkar ju, men blir himla dyrt.

Krafft protein innehåller 330 g smrp per kilo. Tror att en säck på 25 kg kostar runt 350-400kr.

Jag har använt soja och kommer att fortsätta använda det, tillsammans med lucern. Lucern kan du ge mycket av, det är ju ett grvofoder, men visst kommer det kosta. En säck sojagranulat/mjöl kostar under 200 kr och de siffror jag sett har legat runt 370 g smrp/kg och 12 MJ ungefär. Det varierar beroende på tillverkare men det ligger ju däromkring. Kraffts lucern ligger på 105g/kg och 8,5 MJ. Själv behövde jag bara ge 3 dl sojamjöl för att hästen skulle gå upp i vikt och hålla sig fin :)

Givan är beräknad på att hästen äter ett typhö i botten, man kan rent allmänt ge hur mycket lucern som helst, en vuxen häst kan leva på lucern som enda stråfoder, eller t ex lucern + halm.

Så, det finns ingen maxgiva.

Ja, alltså, en häst på 29 år brukar ha högre proteinbehov än tabellen. Jag vill inte riskera någon muskelnedbrytning.

De går i en hage med massor av sly och en del gräs som kommer att vara kvar till vintern så de har att pilla med.

Men det är mer praktiskt :o att slänga ut mycket hösilage för annars hinner balarna bli dåliga. (Jag har två hästar mindre än planerat)

Jag får väl se om de blir så feta att jag får begränsa intaget. Ska försöka hinna rida bollarna mer också :laugh: de var avställda förra året.

Ah, ja är den såpass gammal då förstår jag. Fast frågan är om du inte vinner mer på att lägga på lite soja ovanpå, istället för dra ner och byta ut. Lucern är ju ganska mkt MJ på köpet med, vilket ju blir knepigt i ditt fall.

När det är så torrt startar inte jäsningsprocessen och hela ideén med ensilage bortkastad.

Tack A_W för allt engagemang :)

Jag tycker det verkar så snålt att ge bara ren soja, det är ju inte så gott och så smuligt att det lätt bara spills ut :o Kan kanske blanda det med liten mängd hippo alfa som de älskar.

Tack A_W för allt engagemang :)

Jag tycker det verkar så snålt att ge bara ren soja, det är ju inte så gott och så smuligt att det lätt bara spills ut :o Kan kanske blanda det med liten mängd hippo alfa som de älskar.

Anar jag lite 'matte tycka synd om'? =) Vet hur det är, och är själv inte förtjust i att ge ren soja bara heller. Krafft Protein är ju ett annat alt, men mkt dyrare dock, men många hästar finner det smakligare äta rent.

Men en liten mängd av hippo alfa (eller betfor, eller lucern eller nästan vad man vill) är säkerligen inga problem, sålänge den blir just liten. Är lätt hänt (har jag..hört :angel:) att den där halva decilitern blir en dl som blir två som blir en halvliter.. Och med de små lättfödda gäller det ju att jaga varenda kalori man kan, och de där 5 - 6 MJ från den där halvlitern kan bli förödande.

Nu vet jag inte hur hippo alfa är just, men annars så lucernpellets eller betfor har ju fördelen att det ger stor volym på liten mängd. Dvs den där lilla ynka decilitern som äts upp innan man hinner gå ur boxen, blir plötsligt ett riktigt vettigt 'mål mat'. Vilket känns bra för mattehjärtan.

Tyvärr gäller det ju att det så långt det går försöka förhärda sig med de lättfödda, men det är svååårt, jag vet. (Vi ska inte börja tala om 'bara en liten tuss' silage mellan målen, det blir kilon per dag det.. oupsie typ ;))

Nja mattehjärtat blir mest nöjd när hagarna blir stora, varierade och dränerade och flocken harmonisk :)

Att ge ren soja verkar så svårt, jag inbillar mig att det bara trillar ner i leran eller att en häst äter alltihop för de andra inte gillar det etc.

Är det Hippo Alfa med så slåss de allihop lika mycket :p

Men jag accepterar helt klart för feta hästar, det är liksom priset man får betala för att ha dem i en flock, ska de svårfödda bli godkända blir andra för feta. Att ställa dem en och en är inget alternativ.

Provar att få hjälp här inne..

Hö analysen visade:
8,1 MJ
40,1g smb rp
2,9g Ca
0,8g P
1,3g Mg

Allt detta är liksom som grekiska :o . Förutom hö vill jag ge liteee betfor och Hippo bas harmoni morgon o kväll (+ mineraler i kvällsmålet).

Har ett varmblods sto på 17år. Skogsmullehäst. 160mkh, ganska kompakt dam.

Hur mycket skulle Ni ge av höet och sedan betfor o "harmonian" morgon vs kväll?? Verkligen jätte tacksam för råd :bow:

Senast ändrad:

Nu har jag läst vidare och hittade en text om solrosfrön.

Det skulle tydligen finnas nån form av solrosfrön som var väldigt proteinrikt. Vet någon om det är lämpligt att ge detta till häst?
Det är ju inte de första jag hade tänkt på precis som hästfoder, men å andra sidan så tycker jag det är konstigt att man ger mjöl och sånt också.:p

Prova att använda dig av t.ex hippocampus foderstatsprogram. Lägg in din hästtyp, hästens vikt, hur mycket du rider, etc och sedan in med dina hövärden. Då ser du hur mycket du kan/behöver lägga till av annat för att foderstaten ska bli bra. Det är inte säkert att betfor och bas harmoni är det som kommer att passa bäst. Men det ser du ju när du sitter och provar dig fram!

Nja mattehjärtat blir mest nöjd när hagarna blir stora, varierade och dränerade och flocken harmonisk :)

Att ge ren soja verkar så svårt, jag inbillar mig att det bara trillar ner i leran eller att en häst äter alltihop för de andra inte gillar det etc.

Är det Hippo Alfa med så slåss de allihop lika mycket :p

Men jag accepterar helt klart för feta hästar, det är liksom priset man får betala för att ha dem i en flock, ska de svårfödda bli godkända blir andra för feta. Att ställa dem en och en är inget alternativ.

Du fodrar dem gemensamt med kraftfodret? Inte individuella givor utan ihop? I så fall skulle jag inte fodra ALLS med just soja, iom att en häst då riskerar att äta alldeles för mycket, och soja har en maxgiva per 100 kg.

Jag har också fått min analys nu och den var som så många andras lite hejsan hoppsan.

TS 84%
MJ 8,2
Smrp 40g
Ca 4,4
P 1,8
Mg 1,6

I teorin har jag fått ihop en ok foderstat med hjälp av sojamjöl, en skvätt betfor, lite havre + tokosel så nu får vi väl se om det blir ok även i verkligheten :angel:. Inte helt lätt att veta när hästen är ny...men det är ju skitkul att räkna och trixa!

Jag tar undan den som äter långsammast och fodrar separat, de andra kastar i sig lika snabbt :p

Men just sojan är jag rädd för att de liksom pillar undan om de inte tycker det är så gott.

Det märker jag ju iofs om jag ger BARA soja :o :idea: (har alltid blandat med alfa och/eller Miner förut) Det blir ju inga maxdoser ändå även om en skulle hinna äta dubbelt mot de andra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka