Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Han har reserverat höet (fick bara in 10 st) till mig, så han ska inte ha det. Men problemet blir om jag öppnar dem där, hur jag ska kunna få med mig dem hem sen? Blir svårt att försöka få upp en öppen bal på släpvagnen :crazy:.

Mina värden, hösilage, per kg TS:
10,2 MJ
118 g smb rp
5,3 g CA
2,1 g P
2,7 g Mg
CA/P-kvot 2,5

Ska kolla exakt TS-halt när balarna öppnas, troligtvis runt 70 %. Det blev torrt i år trots bara ett (drygt) dygns torka. Provet inskickat några timmar efter pressning. Jag är helt nöjd, får korrigera mineralerna lite och ge bara något kg kraftfoder + olja åt min svårgödda kräsna häst.

Han har reserverat höet (fick bara in 10 st) till mig, så han ska inte ha det. Men problemet blir om jag öppnar dem där, hur jag ska kunna få med mig dem hem sen? Blir svårt att försöka få upp en öppen bal på släpvagnen :crazy:.

Förstår absolut problemet. Kan du få tag på en höborr löser du det dock. Frågan är om du kan det, men fråga bonden om han vet ngn, hör på Granngården etc var du kan få tag i en att låna/hyra.

Sen borrar man hål i balarna, i borren är som ett rör där du får ett finfint prov. Så kan du ta prov på alla 10 balarna om du vill, utan att de blir saboterade.

*kl*

TS 84%
MJ/kg foder 8,2
Srp/kg foder 34g
Kalcium 1,7
Fosfor 1,4
Magnesium 1,0

Jag hade hoppats på att kunna ha hästarna på fri tillgång i vinter också. Men vet inte med dessa värden. En 5 årig arabvalack, normal/lätt född. Ett 6 årigt shettis sto, normal/lätt född. Får komplettera med proteinfoder så gott det går. Byta hö går väl, men himla bra när det är super hygiensk kvalitet och det är nära att hämta...

KL

Årets hö:
TS 85,2%
Energi 8,1 MJ
Smrp 36,4
Ca 1,5 gr
P 1,9 gr
Mg 0,7 gr
Ca/P 0,8
S 0,9 gr
NDF 543 gr
Aska 46,5 gr

Kvot 4,49 :(

Svårföd gamling (28 år) - Blir en dyr vinter - IGEN!:crazy:

KL

Vad är eran tanke om dom här värdena?

Ts 84 %
Energi 9,2 MJ
Smrp 34 g/kg
Ca 2,0 g
P 1,8 g
Mg 1,0 g

Hästen är en fyraårig ganska svårfödd valack com arbetas ca 4-5 dagar i veckan...

Har nästan exakt samma problem som du. Mitt hö innehåller 8,3 mj och 29 g smrp. Men mitt hö är också jättefint hygienmässigt, och jag vill verkligen inte gärna byta. Jag byter ut en del hö till min stora lättfödda mot halm, och provar att tillsätta lucernhack. Kanske något att fundera på för dig också?

Vad tycker ni om värdena?
Svårfödd gamling (28 år) kbltravare 600 kg.

Mina har vetehalm i ligghallen som de kan tugga på om de vill (vilket de också gör lite även på sommaren). Så ev kanske jag får skippa fri tillgång i vinter, vilket fungerade förra vintern. Mitt alternativ är ett så proteinrikt tillskott som möjligt. Krafft Protein fungerade förra vintern, så blir nog det i år med.

Får ihop det hyggligt med följande:

Araben
10-12 kg hö
0,3 kg Krafft Protein
50-60 gram Miner Blå Granulat (mer kalcium i den än pelleterade)

Shettisen
5-6 kg hö
0,1-0,3 kg krafft protein
30-40 gram Miner Blå Granulat

Har för mig det var det jag kom fram till. Lusern går bort då det är för mycket extra energi i förhållande till den protein det ger. Soja skulle kunna vara något att testa.

Har för mig det var det jag kom fram till. Lusern går bort då det är för mycket extra energi i förhållande till den protein det ger.

Jo, det är ju alltid någon hake:(. För mig går Krafft Protein bort pga att jag inte vill ge mina fånghästar melasserad betpressmassa, havre, fruktos och betmelass...

*kl*

en fråga till foderkunnig. läste precis om någon som beställt både hö och hösilage. Det är slaget på samma åker samtidigt men med myyycket skillnad på värden enligt analysen.

Hur kommer det sig?
Höet är mycket sämre än hösilaget.

Höet förlorat näring på slag, fått regn på sig, behövts vändas extra gånger?

Höet förlorat näring på slag, fått regn på sig, behövts vändas extra gånger?

så enkelt nu när du säger det, så måste det ju naturligtvis vara! eller nåt liknande i alla fall. Jag är lite seg så här på kvällen, hehe

Jag läste detta själv och frågade bara för min egen nyfikenhets skull. Jag har ingenting med höet eller hösilaget i fråga att göra :)
Tack för svaret :bow:

Fick precis analysen på stallets hösilage, är det bra eller dåligt?

20090906523_52194429.jpg

Hästen är en frieser som snarare tappar vikt än blir för tjock och behöver bygga muskler.

Senast ändrad:

Här blir det:

61% TS
10 MJ/kg ts
55 g smrp/kg ts

Inte great men okej I guess. Nordsvensk och fullblod som ska äta så vi får se vad man kan räkna fram!

Senast ändrad:

kl
nu har vi fått analysen på våra småbalar(hösilage)
alldeles för torrt tyvärr, vi trodde att det skulle ligga på max 70% TS.
detta ska använda under den tiden det är för varmt för storbalar.
min arab är lättfödd och den andra araben är normalfödd, båda går på lösdrift men inte med fri tillgång.
hur tycker ni att det verkar? om vi bortser från TS?

Torrsubstans: 80%
Smältbart råprotein: 48g/kg foder
Energi, foder: 8,2MJ/kg foder
Kalcium Ca: 3,3g/kg foder
Fosfor P: 1,6 g/kg foder
Magnesium Mg: 1,0g/kg foder
Kalium K: 14,3g/kg foder

Ditt hösilage är av lite för "bra kvalité".

Med 10 kg foder/dag har man kommit upp i dagsbehovet för en normalhäst på ca 500kg, men täcker knappt tuggbehovet...

För att få till tuggbehovet så skulle du behöva ge minst 12kg, men då får du ett överskott på typ 100% av protein... Och 30% av energin... Men det kanske passar din häst?
Många blir nog avundsjuka på ditt hösilage!

Det tycker jag verkar vara ett vettigt hösilage, men var mycket noga med kvalitén!

Kanske ska skicka in en hygienanalys?

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka