Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

KL

Ska skicka in analys i år, men hur gör man? Finns det nån handbok for dummies?

Tack!

Javisst är det från Jesper! Supernöjd så här långt iaf, fick det för typ en månad sen :). Hästarna gillar det som sjutton, de har varit kräsna förut, men det här slinker ner!!!

Perfekt =) Ang frågan om fått hem, så har J ett annat parti med rejält hög kvot, som skulle passa avelsston/föl/etc utmärkt med, så tänkte om du inte fått hem kunde du höra om det fanns kvar av det.

Men det där fungerar ju det med som sagt, så speciellt ett år som i år så gläd dig =)

Vill bara skicka ett tack till Alexandra_W som orkar engagera sig allas foder!
:bow::bow::bow:

*kl*

Analys
hösilage
18 juli

TS 69,1%
Råprotein: 80 g/kg foder
Smältbart råprotein: 53 g/kg foder
Omsättningsbar energi: 7,5 MJ/kg foder
Kalcium: 4,2 g/kg foder
Fosfor: 1,9 g/kg foder
Kalium: 15,5 g/kg foder
Magnesium: 1,2 g/kg foder
Svavel: 1,1 g/kg foder

Kvota:
Smrp/MJ = 7,067
Ca/P = 2,2

Kan egentligen ingenting om detta, men efter att ha läst genom tråden och provat mig fram på HippoCampus så tror jag att detta kan vara ett bra foder till min häst.
4 år valack 155cm ca500kg, rids ca 4 dagar/v, för dagen smal, men är egentligen ganska normalfödd (hbl/fullblod). Tror att han är tunn pga kastration i somras(?). Lite lat dessutom.

Vad tror ni om 10 kg/dag + ca 1 kg halm? Behövs kraftfoder?
Något man bör tänka på?

Varför ge halm? För att få ner MJ eller ngn annan anledning?

Ser väl bra ut, enda jag inte gillar är att det är väl torrt. Men värdena är fina, dock beroende på hur mkt du ger kan du behöva mineralkomplettera (selen måste du ju alltid komplettera med om du ger bara grovfoder).

Men en normalfödd 500 kg:s herre borde klara sig finemang på bara det, inget kraftfoder. Gäller bara hitta rätt mängd.

Vilken tillgång du är, underbart! Nu längtar jag tills analysen kommer så du kan hjälpa mig :D

Varför ge halm? För att få ner MJ eller ngn annan anledning?

Ser väl bra ut, enda jag inte gillar är att det är väl torrt. Men värdena är fina, dock beroende på hur mkt du ger kan du behöva mineralkomplettera (selen måste du ju alltid komplettera med om du ger bara grovfoder).

Men en normalfödd 500 kg:s herre borde klara sig finemang på bara det, inget kraftfoder. Gäller bara hitta rätt mängd.

Tänkte väl mest bara ge halm som han kan pilla lite med :angel:. Finns inget i hagarna att äta eller gnaga på.

Vad jag fattat det som så behövs bara selen tillsättas. Men hur ger man det? Om inget kraftfoder ges. Eller vad kan man blanda det med? Tänkte även ge loppfrön i förebyggande syfte.

Vad är "dåligt" med att ha lite för tort hösilage?
Fattade det som att hygienen kunde vara ett problem?
Det är ett stall där 18 hästar ska dela på balarna, så de går åt ganska snabbt och hinner inte "ligga och bli gamla" när de väl öppnats.

Tack för hjälpen :laugh:!

Jag fick svaret (på höet) att se ut såhär:

TS 87,2%
Råprotein 82 g/kg TS
smb 40 g/kg vara
MJ 8,8 Mj/kg vara
Ca 2,9 g/kg TS
P 2,6 g/kg TS
Mg 0,8 g/kg TS

Hur tolkar jag detta?

Jag fick svaret (på höet) att se ut såhär:

TS 87,2%
Råprotein 82 g/kg TS
smb 40 g/kg vara
MJ 8,8 Mj/kg vara
Ca 2,9 g/kg TS
P 2,6 g/kg TS
Mg 0,8 g/kg TS

Hur tolkar jag detta?

Vad är det du vill ha hjälp med att tolka? =)

DU har ett hö där med låg kvot, den i år klassiska 4.5. Dvs om du tar SMB/MJ blir det 4.5. Kvoten ska för vuxna hästar vara minst 6. Så du måste proteinkomplettera.

Om du har en LÄTTFÖDD häst hamnar du i en rävsax, då du har ganska högt MJ i fodret, och kommer få ännu mer MJ på köpet när du ska lägga på protein. En svårfödd häst fungerar det bra på dock, men du får räkna med en stadig kraftfodernota vintern igenom.

Tack :)

Om hästen har halm som strömaterial, äter den lite då? Är mest orolig att de inte har något att tugga på under nätterna.
Blir så lite lite hö per häst.

Inte halm till det höet. Du har för lite protein (för låg kvot i höet redan), du sänker det ännu mer med halm.

Lucernhack däremot ger strå att tugga på, men höjer kvoten. Räcker nog inte ensamt dock, och fortfarande problemet med om du har en LÄTTFÖDD..

*delvis knapplån*

fick min analys idag, och eftersom det var 5 år sedan jag senast sysslade med foderanalyser säger den mig inte mkt!:crazy:

Innan jag hunnit leta fram och gå igenom mina gamla anteckningar, kanske nån kan ge ett uttalande om dessa värden!:)

TS 84%
MJ 7,8 kg/vara
Råprotein 51 g/kg TS
smb 22 g/kg vara
Ca 1,4 g/kg TS
P 1,6 g/kg TS
Mg 0,7 g/kg TS
K 12,9 g/kg
S 0.8 g/kg

Hur passar det till 1års hingstar?:confused:

*delvis knapplån*

fick min analys idag, och eftersom det var 5 år sedan jag senast sysslade med foderanalyser säger den mig inte mkt!:crazy:

Innan jag hunnit leta fram och gå igenom mina gamla anteckningar, kanske nån kan ge ett uttalande om dessa värden!:)

TS 84%
MJ 7,8 kg/vara
Råprotein 51 g/kg TS
smb 22 g/kg vara
Ca 1,4 g/kg TS
P 1,6 g/kg TS
Mg 0,7 g/kg TS
K 12,9 g/kg
S 0.8 g/kg

Hur passar det till 1års hingstar?:confused:

Finns inget snällt sätt att säga det här, men det är en katastrof. Kan du så köp annat.

Unghästar ska ha en hög kvot, åringar ska ha en kvot mellan protein och energi som är 7 om jag inte minns galet (måste kolla), en vuxen ska ha en kvot på minst 6.

Ditt hö.. har en kvot på 2,8 =/

Det bästa du kan göra är att elda upp det, om du inte kan returnera det (vet inte om det är köpt eller egenodlad). Det kommer krävas ett minimum av hö och ett maximum av dyrt proteinkoncentrat (soja, krafft portein etc, räcker inte med lucern där). Helt oidealiskt för växande djur, och risken är också stor du inte får i dem så mkt de behöver äta.

Jag är jätteledsen, men höet är skräp, det är fruktansvärt lågt protein. Är provet korrekt taget?

tror att det är dej jag beställt silage ifrån och jag måste bara säga att vi är såååååååååååååååå nöjda då jag har fullblod och kompisen en med mycke blod i. :laugh:

vi kommer inte ge något kraft foder ev. om jag ger rehab men annars kommer det bli bra med bara silage.
jippi!! för en gång skull kanske det blir billigt för mig att äga fullblod.

Ja men vad kul är det du:D

Samma här inge krafft överhuvudtaget endast grovfoder och mineraler:bump:

Väntar spänt på analysen på andra skörden nu, men det såg riktigt fint ut:banana: ska ringa dom på måndag och få prel svar.

NEEEEEEEEEJJJJ!

Analysen nedan var från ett fält som vi inte har något hösilage från. Utan den aktuella analysen är följande:

hösilage
9 juli

TS 69,2%
Råprotein: 52 g/kg foder
Smältbart råprotein: 27 g/kg foder
Omsättningsbar energi: 6,8 MJ/kg foder
Kalcium: 1,9 g/kg foder
Fosfor: 1,3 g/kg foder
Kalium: 13,9 g/kg foder
Magnesium: 0,8 g/kg foder
Svavel: 0,7 g/kg foder

Kvota:
Smrp/MJ = 3,97
Ca/P = 1,46

Hur illa är detta???
Det är en hel ridskola som ska fodra med detta hösilage!
Vad kan man ge för att det ska bli bra?

*kl*

Analys
hösilage
18 juli

TS 69,1%
Råprotein: 80 g/kg foder
Smältbart råprotein: 53 g/kg foder
Omsättningsbar energi: 7,5 MJ/kg foder
Kalcium: 4,2 g/kg foder
Fosfor: 1,9 g/kg foder
Kalium: 15,5 g/kg foder
Magnesium: 1,2 g/kg foder
Svavel: 1,1 g/kg foder

Kvota:
Smrp/MJ = 7,067
Ca/P = 2,2

Kan egentligen ingenting om detta, men efter att ha läst genom tråden och provat mig fram på HippoCampus så tror jag att detta kan vara ett bra foder till min häst.
4 år valack 155cm ca500kg, rids ca 4 dagar/v, för dagen smal, men är egentligen ganska normalfödd (hbl/fullblod). Tror att han är tunn pga kastration i somras(?). Lite lat dessutom.

Vad tror ni om 10 kg/dag + ca 1 kg halm? Behövs kraftfoder?
Något man bör tänka på?

Har fått analysen på tidig andraskörd tagen i slutet på juli och är helnöjd:laugh:
Hade beställt hösilage från bondens enda åker med insådd klöver i, som inga hästägare ville ha ifrån sa han:confused:

Ts 66/kg foder
MJ 6,8
Smb rp 57
Ca 4,7
P 1,7
Mg 1,2

Har två islänningar, en svårfödd som jag fått hålla på en kvot på 8,
och en liten tjockis som är lättfödd, men MJ:n är ju hyggligt låg så det ordnar sig med honom också.
Bokade 2:a skörd från samma åker nästa år direkt när jag fick analysen:D

Misstänkte detta när jag såg siffrorna!

Tyvär ligger höet redan på skullen, och måste användas i den mån det går...:crazy:

Funderar på att köpa in hösilage / horsehage med högt protein värde och byta ut stora delar av högivan med..

Ska även kontakta foderrådgivare och se vad jag kan få för tips därifrån!

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka