Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Nån som kan kommentera på detta hösilaget som jag eventuellt ska köpa.
Ts: 67%,Smb.rp:60g/kg Ts,energi:10.2g/kg Ts, Kalcium:3.4g/kg Ts, fosfor:2.1g/kg Ts

Vad tror ni man kommer behöva komplettera med där? Jag har två hästar ett sexårigt halvblod i normal träning och ett tvåårigt arabsto.

Kan komplettera med nästan vad du vill, kvoten är 5.9 så helt godkänt. Unghästen behöver lite högre kvot, men löser du lätt med evis lucern - eller nästan vad du än vill ge, bara det har en hyfsad kvot

(Inte räknat på mineralerna dock)

kl

Här är mitt, kommentera gärna. Ska va till tävlingshästar (halvblod, hopp) ganska lättfödda.

Hoppas på bättre värden till unghästarna.

TS 67%
Smb rp 29g/kg foder
energi 7,1MJ/kg foder
ca 2,0g/kg foder
p 1,7g/kg foder
Mg 0,8g/kg foder
K 12,3g/kg foder

Vad tycker ni?

kl

Här är mitt, kommentera gärna. Ska va till tävlingshästar (halvblod, hopp) ganska lättfödda.

Hoppas på bättre värden till unghästarna.

TS 67%
Smb rp 29g/kg foder
energi 7,1MJ/kg foder
ca 2,0g/kg foder
p 1,7g/kg foder
Mg 0,8g/kg foder
K 12,3g/kg foder

Vad tycker ni?

Ännu ett lågkvotshö med dåligt proteinvärde. Med rätt typ av tillskottsfoder/kraftfoder (dvs proteinrikt) löser det sig nog hyfsat bra till vuxna, presterande hästar med hyfsat högt energibehov. T ex så 10 kg hö ger 71 MJ, om man lägger på 2.5 kg lucernpellets eller lucernhack (Kraffts) så får man 92 MJ och en kvot på 6 (5.99). Så, hänger ju lite på vilket MJ-behov tävlinghästarna har, men är det bara hyfsat högt går det att lösa. Går att lösa med mindre kraftfoder med om man ger mer proteinrikt än lucern.

Mmm, det är lågt, förra året va kvoten på 8 där (samma åker)!

Proteinet va mkt bättre då, men energin var densamma.

Mina hästar äter inte lucern, det hatar verkligen det:crazy:, det går bra i en vecka ca och väldigt lite åt gången. Sen tar det bara tvärstopp, de struntar helt maten då och äter bara av hösilaget.

Jag tänkte att krafft protein kanske blir bra att kompletra med då. Som kraftfoder ger jag hel havre och betfoder. (behövdes inte mkt ifjol)

Hur ser mineralerna ut igentligen? Lite lite kanske men kvoterna verkar va ok eller?

Du bhöver ju inte alls ge just lucern, tog det mest som ex för går det att fixa med lucern går det att fixa med en rad andra foder som har högre kvot än lucern. Så t ex krafft protein går bra, finns annat som fungerar med.

Kvoten är väl låg vad gäller Ca/P, men det är ju enkelt ordnat via kraftfoder och/eller mineralfoder.

ok, jo jag tänkte med själv på lucern först, hade gärna gett det.

Om du har lust och verkligen vill ge lucern kan du ju prova lite olika sorter. Mitt fbl verkligen avskyr lucern, provade både hack och pellets men nix. Provat flera sorter hack och flera sorters pellets. Nix. Nu när ponnyn fick fång köpte jag melassfri lucern. Fbl tiggde, jag tänkte att 'jaja, säkert du vill ha, men javisst'. Han åt. Och han har fortsatt äta det, över en månad nu. Både blött och torrt (torrt = endera typ 5 pellets torra ur handen, eller så ordentliga giva i krubban torr med vatten slaget ovanpå direkt i samband med utfodring). Och han brukar hata all blöt mat, så jag är väldigt förvånad. Och skulle ju inte trott UTAN melass skulle vara godare, men tydligen.

Ahh det måste jag prova:) Har redan provat olika märken innan och även hack, men det är samma med alla.

Tack för tipset!

Ska se om jag kan hitta det:).

Det är dangrönts jag ger (finns ju Kvarnbys lucernfria med). De (dangrönts) finns via Hippo/Svenska foders återförsäljare. Har beställt melassfritt hack med, men inte fått hem det än, men ska bli spännande se om fbl äter det med.

Inte för det eg spelar ngn roll, har så hög kvot i silaget att jag kan täcka de MJ som saknas med vilket kraftfoder jag vill, men bra för framtiden.

En sak jag funderat ganska mkt kring med honom är att han verkar föredra så 'ren' och 'naturlig' mat som möjligt. Bete slår naturligtvis allt, men sen vill han vad gäller grovfoder allra helst ha blött, finstråigt silage. Ju blötare och finare dessto bättre. Dvs så nära konserverat gräs som möjligt. Och vad gäller kraftfoder så som sagt melassfritt lucern är än en favorit, kornkross är en annan favorit. Han äter en hel del annat med (tack och lov *s*), men får han välja väljer han kornkrosset eller ja nu lucernet framför annat. Och hellre musli än pellets.

Jag tror han drömmer sig tillbaka till sina irländska rötter på den gröna ön ;) Skämt åsido, han verkar verkligen vilja ha det så naturligt som möjligt helt enkelt. Aldrig sett det riktigt SÅ uttalat på någon annan häst förr.

Haha, ja ibland är dem väldigt tydliga! Mina trivs också bäst med "naturliga" foder, havren har jag gett nu ett bra tag och det är super. Men sedan har jag haft bättre värden innan så de har inte behövt några mängder heller. I år blev inte hösilaget bra, för torrt blev det med. Får hoppas på en väldigt bra andra skörd (och stor, så kanske jag kan sälja detta), den brukar jag få bättre med protein på nämligen.

Det är Dangrönts som jag provat med bla, är den melassfri, eller man måste be att få det?
För det jag gav vill de inte ha, eller stoet kan tänka sig det om det inte är för stora mängder, men valacken gör det absolut inte.

Jag kanske kunde kompletterat med typ något avelsfoder också iof...

Dangrönts har såvitt jag vet bara en pelletssort. Vit säck, grön text.

Jo, du har ju krafft breed t ex, som kanske skulle fungera (orkar inte räkna just nu *s*)

åhh:devil:, då går det bort då med andra ord, för det smakade ju pest tydligen....

Mmm tänkte med på breeden, får kolla upp det närmre....

Lite nyfiken, får jag fråga var ni sänder in erat hö för analys ?
roligt att se pris skillnader samt leveranstide på provsvaren!

Syrran har fått analysen på det hösilage som finns att tillgå på anläggningen där hennes hästar ska stå.

68% TS
46g smrp/kg foder
7,2 MJ/kg foder
Kvot 6,4

Tycker det är väldigt bra värden, men hon har tänkt sig att den stora (167cm/ca 600kg) ska få 10kg och den lilla (147cm/ca 450kg) ska få 8kg. Jag tycker att de borde ha mer, iaf den stora, tyvärr jag har tydligen raderat mitt räkneprogram när jag gick igenom mina filer så jag kommer inte ihåg hur jag räknar ut den minsta givan de bör ha. Nån som kan hjälpa mig?

De lär ju inte behöva något kraftfoder iaf. :D

Minsta giva avseende TS, absoluta MINIMI är för 450 kg motsvarande drygt 6.5 kg, säg 7 kg. För 600 kg är absoluta minimi 9 kg.

Rekommenderad giva är högre.

Men hennes förslag fyller minimigiva TS, dvs 1 kg TS/100 kg häst

Okej, så det var så pass ändå! Jag föreslog iaf att hon borde ge den stora minst 12kg (han är en snabbätare dessutom) och den lilla 9-10kg. De är visserligen lättfödda båda två, speciellt den stora, men de gick på kraftigare grovfoder med högre kvot i vintras och hölls sig rätt så ok ändå.

Nu väntar jag bara på vad det är för analys på det som min egen ska äta av. :D

Glömde: :o Tack så mycket!

Senast ändrad:

Haha, och mitt fullblod HATAR dangrönts lucern :D Han pillar i det och äter någon väl vald del, eller pillar ut övrig mat om man blandat. Så trodde inte han gillade lucrn öht. Sen köpte jag Kraffts lucernpellets för att testa. Och tadaaaa! Pålle kastar sig över maten :) Äter just nu ett kilo lucern med lite soja och olja, så uppenbarligen måste det vara smaskens.

Själv väntar jag ännu på ananlys på hösilaget vi tingat. Enligt hemsidan har skörden varit jättebra så hoppas värdena är det likaså!

Kl.
HJÄÄÄLP!
Min analys på mitt hö kom idag och det var MYCKET sämre än väntat.
Ts: 85,8
MJ: 8,4
Smbrp: 14,9

Jag har alltså dräktig halvblod..... hur gör jag???
Har suttit och försökt räkna ut om jag tillsätter soja, men då blir MJ för högt i slutändan.
Vad kan detta foder användas till med tanke på det låga proteinvärdet?

Vad kan detta foder användas till med tanke på det låga proteinvärdet?

Elda med? Lägga ut i skogen till rådjur? Bona hundkojor?

I hästväg så det enda det eg kan funka hyfsat till är svårfödda saker som kräver myyycket MJ och som gärna äter stora mängder (dyrt) kraftfoder.

Har du provat räkna med kraft protein istället för soja, om du får ihop det så?

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka