Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Perfekt, då behöver du inte oroa dig som sagt, bara glädja dig att du fått ihop foderstaten =)

Jag fick mineralvärdena på silaget idag jag, mycket trevliga, väldigt lätt att sy ihop med lite mineral. Slapp 'extraduttande' med fosforbalans osv som jag alltid fått tidigare år =)

Beror på vad mer som saknas/behöver justeras. Behövs mer täckas så är ett mineralfoder enklast, är det inget mer (ja förutom selen) som behövs, så foderkrita och tokosel.

Och behöver hästen kraftfoder försöker jag fixa det via lite lucern eller liknande.

Jag kan det där med foderstater (läser till hippolog), men har inte varit med om att sakna just bara kalciumet. Och selen såklart. Men då ska vi prova med foderkrita :)

*KL*
Finns en heldel kassa foder i år.
En bekant tyckte att jag kunde köpa det hösilage som dom har:
Ts84%
Per kg foder:
sbrp: 19
energi:8.1

Resten har hon inte fått än... Jag skulle gråta blod!

KL

Min analys:
Ts 84%
Smrp 54
Mj 8,3
Ca 4,4
P 1,9
Mg 0,7
K 14,3

Ni får gärna kommentera

Bra kvot proteinkvot, väldigt mkt Ca och en hög Ca/P-kvot så du kommer få trixa lite med valet av mineralfoder om inte höet täcker behovet.

*KL*
Finns en heldel kassa foder i år.
En bekant tyckte att jag kunde köpa det hösilage som dom har:
Ts84%
Per kg foder:
sbrp: 19
energi:8.1

Resten har hon inte fått än... Jag skulle gråta blod!

Ser ut som hö av TS-halten att döma..

Men verkar slagit väldigt ojämnt iår, endera helt värdelösa kvoter, eller riktigt bra.

Jag har inte fått hem mitt hösilage ännu, men ska åka och hämta lite torrt hö idag och stödfodra med tills hösilaget kommer.

Höet är ekologiskt odlat av seriösa personer som tänker på hygien och kvalitet, men de har hängt upp sig på att de har fått olika analysvärden olika år och från olika delar av vallen, så nu tycker de att analys är onödigt. "Det visar ju ändå inte vad allt hö innehåller", menar de, och jag försöker påpeka att det är självklart att man får olika värden olika år och från olika delar av vallen etc., men det går inte riktigt fram... Jag sa åt dem att ta prover från 100 balar och mixa ihop dem och sen skicka in en analys på "mixen" för att få ett riktvärde som förhoppningsvis gäller för majoriteten av skörden, men de verkar tycka att det också är onödigt. *grubbel* Lite störande, tycker jag, som trots allt vill veta vad jag fodrar med för hö även om hästarna har gräs också fortfarande. Det var också rätt smuligt under skörden (värsta jag varit med om, tror jag) så jag räknar inte med att det är några kalasvärden, i alla fall inte på proteinet.

Ja, det brukar ju bli lite trixande:grin:, men kraffts miner vit borde passa.:)

Mmmm, men inplastat... Jag skulle vara väldigt försiktig med så torrt hösilage!
Med dessa värden skulle jag aldrig ta emot detta foder!

Hänger helt på hur det är taget. Om det är plastat hö är det ingen fara. Dvs det har torkats till 84% TS precis som hö, balats etc och SEN plastats in. Då är det plastat hö, och så länge plasten är helt är det hö i lagringsvänlig förpackning helt enkelt. Som känns som hö, luktar hö och ser ut som hö om man öppnar det.

Har det plastats för man inte lyckades få hö av det, eller börjar plastas vid t ex 80% TS eller liknande är det hösilage och inte bra alls. Det skulle jag inte ta emot om jag så fick det gratis..

Jag vet inte hur det är gjort... Vet bara att provet är taget från marken, så jag antar att det är inplastat hö...
Men jag vet att bonden är nybörjar bonde och inte vet vad han gör, så jag är skeptisk! Och speciellt med dom värde ovanpå det hela! Hade det varit bra värden hade jag kanske övervägt det efter att ha tittat och luktat och sett en hygienanalys...

*kl*

Har fått analysen på hö jag köper. Ni får gärna kommentera värdena:)

Ts 84%
Råprotein 79g/kg ts
Energi 10,3 MJ/kg ts
Smältbart råprotein 43g/kg Ts

Inga andra värden finns med på analysen.

Detta är kreaturen som äter:

1 lättfödd Appendix Quarter (rids varannan dag)
1 fet Welsh ponny (lätt kör arbete varannan dag)
1 Dräktig lättfödd Quarter (föl 2010)

/LL

Senast ändrad:

Översatt till foder blir det 8,7 MJ (8.652) och 36 gr SRP. Kvot = 4.1

Jag är jätteledsen men det där höet är en veritabel mardröm för ALLA dina hästar =/

Köp annat är det absolut bästa råd jag kan ge, tyvärr.

Det är ganska högt i MJ, men lågt i protein. Du måste alltså proteinkomplettera, till de svårfödda innebär det att du får extra MJ av proteinkompletteringen, och måste begränsa höet hårt. Till den dräktiga lite samma sak, där kanske det blir gångbart dock, beror på hur lättfödd, men där måste du sen proteinkomplettera mycket häftigt när hon går in i högdräktighet.

Det bästa och billigaste är att leta annar. Jag beklagar =/

Jo, det har jag också konstaterat. Ger redan lusern (mm..) till Appendixen:grin:.. Den dräktiga är väldigt lättfödd, ungefär som en shettis:o Men kommer att ge även henne lusern i vinter.( Om jag inte får tag på bättre hö.)
Antar att jag får glädjas åt att hö't är väldigt fint och välbärgat:confused:

Verkar som de flesta tyvärr fått knepiga värden på sina skördar i år i vår trakt.. Så jag antar att jag får laborera hej vilt i vinter, surt när man är van att ha eget grovfoder som alltid haft kanonvärden:cry:. Vi bröt all vall i höstas så det blir ju inget på den nya förran nästa år.
Ponnyn har jag fått tag på riktigt bra halm med mycket gräs i som jag "dryga ut" högivan med.
Allt löser sej för det mesta, men tyvärr verkar det svårt att få tag på bättre hö..

/LL

Såg att jag skrivit fel angåede min Appendix, han är inte lättfödd utan svårfödd. 3år och smal. (har blodmask och ska avmaskas)
De andra båda är lättfödda..

*Skyller på resefeber* (åker till mallis imorgon bitti:D)

Appendixen får redan nu lusern för att få upp proteinet värdet.

Men ponnyn blir ju knivigare..
Hoppas att andraskörden har bättre värden hos min leverantör (analysen kommer vlken dag som)

/LL

Fast halm på det höet gör tyvärr bara problemet värre, då sänker du proteinkvoten ännu mer. Så det blir bara mer fel, tyvärr. Däremot ge bara halmen, och t ex lucern, skulle kunna fungera (om du analyserar halmen).

Tyvärr krävs det ganska mkt lucern och lite hö för att få ihop det vettigt, t ex 5 kg hö och 1.5 kg lucern då får du en kvot på 6, men 57 MJ. Så vad är behovet i MJ för dina hästar?

Den svårfödda kan det ju gå, du får kanske välja annat än lucern dock, men de andra så vad är behovet som sagt. Och inte blanda in halm ihop med det höet. Däremot är det ett alternativ att ge bara halmen samt lucernhack?

Halmen har tänkt ge henne som utfyllnad till den mängd hö hon får, så jag kan få lite mer tuggtid. (om jag nu inte får tag på annat hö) Har inte räknat ut MJ behovet hos dem, de går just nu på "halvbete" så jag har lite tid på mej. Hullet börjar se ok ut på Appendixen som va väldigt smal när jag köpte honom för 3veckor sedan, nu börjar han få en överlinje man inte behöver skämmas över:crazy:
I dags läget får han korn, betfor, lusern och hö. Energin ligger något högt i foderstaten men eftersom han dels bara är 3år, växer och behöver gå upp i vikt och dessutom rids så borde det inte ha någon negativ inverkan på honom. Han ser snarare 10 ggr bättre ut än när jag köpte honom.

Ponnyn körs måttligt, men får inga mängder av höt. Hon är typen som blir fet av pollen.. Klarar sej ypperligt på gräset och hö på kvällen. I alla fall av hullet att döma.

Den dräktiga får bara hö och mineraler. Går på gräs den också, rids inget pga senskada hon drog på sej på betäckningsstationen..

Kommer givetvis göra en beräknad foderstat till alla 3 så att ingen får fel.

/LL

Jo, men det blir just fel med halmen + höet, halmen är ju bara MJ ingen protein, så man skjuter sig lite i foten. Däremot som sagt, äter den halm så kan halm + lucernhack bli bra - inget hö.

Jo, det blir lite trix.. Vi får se hur jag gör med lillskiten.. Hittar jag hö som passar bättre så köper jag givetvis det.
Just nu får det vara som det är i en vecka till. Semester hägrar och jag tror inte att hon dör av 1veckas felaktig kvot.

Men efter semestern ska detta ordnas.

Återkommer med ny energi om 1vecka. Men tackar för bra råd:laugh:
Bye bye for now, nu blir det paraplydrinkar i en vecka:)

/LL

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka