Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Fast för att vara hö är det där ganska lågt i MJ, men kvoten ställer ju till det än värre, lätt bllir det inte någonstans =/ Är ju delvis pga lättfödd + hö = besvärligt jag övergett hö. En av flera anledningar iofs.

Lider med dig - du kan inte få tag i annat?

Stallet har köpt 35 ton hö... Vill inte ge Hösilage, hon är känslig.
Men det verkar som att jag får ihop det.

6 kg Hö
2 kg Halm
1.5 kg Lucern Hackat strå.

Då säger hippocampus OK på allt utom på Energin, men då är hennes behov 57 och hon får 70 tilldelat.
Möjligen får det duga tillsvidare, hon ska ju få börja trava om ett par veckor, då gör det kanske inte så mycket.
Fast om jag drar ner till 1.5 kg halm så är det också ok, på allt, men mindre energi.

Hon får ju lite stråfoder då i alla fall... ca 9 kg.

Senast ändrad:

Oj, stackare! Jag såg ditt hö, det är till och med värre än mitt! Om du har en tjockis dvs. :(

En kvot på 3,9 är inte så bra va?

Det finns tyvärr inte tröstande sätt att säga det här på, så - nej, det är katastrofalt dåligt, tyvärr =/ Och med en lättfödd blir det än värre.

Lider med dig.

Iron Will - ah då fattar jag om det är vad stallet köpt =/ Tror du hon klarar så mkt MJöverskott utan att bli tjock då?

Ja... man blir trött, kan inte stall köpa in vettigt foder! Men nu har jag lyckats få ner MJ till 65 så det är ju lite bättre i alla fall.

Det känns hemskt... How the hell löser man det liksom... :crazy:

Men jag tror jag har löst det. Men det blir drygt... Eller vad tror ni?

Arab, smårund, 16 år. Rids ett 4-5 dagar/vecka.
5 kg hö
1,5 kg halm
0,8 kg lusern
0,3 kg Krafft Protein
100 g mineraler Krafft Gröna.

Då säger Hippocampus detta:
TS - Ok
MJ - Ok/Mindre
Pr – Ok
Ca – Ok/Mindre
P - Ok
Ca/P - Ok
Mg - Ok
Se – Ok

Lilla shettisen. Hade fång i mars. Går nu i grus-/jordhage. Ca 15 år.
2 kg hö
1 kg halm
1 kg lusern
80 g mineraler

Hippocampus:
TS - Ok
MJ - Ok/Mindre (28,7/32,4)
Pr – Ok
Ca – Ok/Mindre
P - Ok
Ca/P - Ok
Mg - Ok/Mindre
Se – Ok

Lilla åringen. Hingst, ska troligen kastreras i höst.
Dinero
10 kg hö
1 kg Lusern / 1,5 kg
0,5 kg Krafft Protein / 0,3 kg
120 g Mineraler

Hippocampus:
TS - Ok
MJ - Ok/Mindre (87,2/105,5)
Pr – Ok
Ca – Ok/Mindre
P - Ok
Ca/P - Ok
Mg - Ok/Mindre
Se - Ok

Kan det verka bra?

Men frågan är om lilla herren orkar äta 10 kg hö? Hittills tycker jag att han är ganska dålig på att äta gräs och hö, lusern går däremot jättebra.

Det känns som att hästarna skulle behöva stå på box hela vintern för att de bara ska få i sig "sitt" foder... :(

By t ut hö mot lucernhack på åringen då? Men ja känns mkt för en så liten att äta, men ibland förvånar de.

Vad menar du med OK/Mindre btw? Och vad ligger du på för MJ på de olika? =)

Ok/Mindre innebär lite småanteckningar för mig. Att värdena är okej men det kan vara mindre.

Det med MJ; "(28,7/32,4)" betyder att i Shettisens fall så ska hon enligt Hippocampus ha 28,7 MJ och hon får med den här foderstaten 32,4 MJ.
Samma sak med lillgrabbben; (87,2/105,5)= 87,2 i behov, 105,5 med den här foderstaten.
Jag har dock inte noterat något sånt med araben.

Jag måste bara fråga dig om man ska ha en hög eller låg kvot till en svårfödd häst? Jag tänkte på det du skrev med att en kvot på 3,9 var katastrofalt dåligt till en lättfödd häst? Jag är nämligen ingen foderexpert och skulle vilja veta vad som är optimalt för min häst som är väldigt svårfödd och som dessutom behöver gå upp en del i vikt. Är väldigt tacksam för svar.

ALLA hästar ska ha minst 6 i kvot. Att en låg kvot blir värre för en lättfödd är för att med en låg kvot måste man lägga till protein för att få kvoten vettig. Tyvärr kan man inte lägga på rent protein, utan man får mer MJ (kalorier) på köpet.

En lättfödd häst som täcker sitt energibehov på 5 kg hö, men där kvoten är låg, måste man alltså ge proteintillskott. Om man lägger det ovanpå höet så blir det för mkt MJ = tjock häst. Om man tar bort hö och ersätter med proteintillskott så om det räcker med lucern så funkar det, men ofta med riktigt låga kvoter räcker inte lucern, och om man då minskar höet för att få plats med proteinrikt kraftfoder utan att få för mkt MJ så blir det för lite TS. En nästan olöslig ekvation att få ihop tyvärr med de lättfödda alltså.

En svårfödd är lättare justera upp kvoten på eftersom den oftast inte äter tillräckligt med hö för att täcka sitt MJ (kalori)-behov, och då gör det inget att man får ännu mer MJ från proteintillskottet.

Många hästar fungerar dock bättre på en högre kvot än 6, särskilt svårfödda och äldre (Växande unghästar, föl samt högdräktiga och digivande ston SKA ha högre kvot än 6 dock, men pratar här vuxna hästar/ponnyer). Ofta fungerar de bäst på en kvot på 7 eller strax över.

Så har den stått på kvot på 6 men du inte är riktigt nöjd med t ex muskling, men däremot hull, prova höj upp kvoten och se.

Om den saknar hull - höj MJ också.

OBS att vissa svårfödda INTE ALLS fungerar på högre kvot än 6, man får motsatt resultat (och vissa lättfödda fungerar bättre och är i lägre hull på hög kvot).

Mina fullblod och araber har alla fungerat bäst på 7 - 8 eller högre i kvot.

Tack så mycket för svaret, nu förstår jag äntligen! :)

*kl*
Jag vill ha ett hö på ca 8 Mj och smrp 55-60 gram. Snälla. :love: Och så lite betfor på det och mineraler så vore allt bra. I år är ett av stona dräktigt och jag är såå trött på mekande med foderstater där proteinet ligger för lågt i grovfodret. Blir varken bra för det svårfödda eller de lättfödda hur man än gör.

är ponnyn tjock och bara skrittas skulle jag nog vara väldigt försiktig med att ge ett överskott på energi... betar hon fortfarande, eller får hö i hagen utöver foderstaten? För i såna fall behöver ju behovet inte räknas på pricken i foderstaten utan kan vara lite lägre... samma om du har räknat med tillägg för arbete.

Hon står på sand och får ingen mer mat utöver foderstaten.

Om hon får;

6 kg hö
0.5 kg halm
1.5 kg Lucern hack

så har vi ett överskott på 5 MJ, tyvärr måste jag dra ner på skrittarbetet då hon inte mår så bra just nu, så det lär bli ett överskott på minst 10 MJ.
Jag kan ju inte ge mindre grovfoder! Det vore djurplågeri.

Om jag ger

5 kg hö
1 kg halm
1.5 kg Lucern

Så får jag ok, men det är för lite mat för en stor D-ponny på minst 450 kg, visserligen inte så stor skillnad från ovan.

Jag sitter i samma sits. Men jag tänker så här
Hästen är fet, det är ett djurskyddsproblem. Hästen får för lite ts, djurskyddsproblem.
Men
Hästen går ute på vintern med, det finns gräs under snön och lite träd att gnaga på.
Övervikten kommer inte försvinna av sig själv och absolut inte om jag ger ett överskott på energi. Den kan leda till massor av otrevliga följdsjukdomar.

Alltså tar jag risken att minska ts något till 1 kg/100 kg kroppsvikt och motionera så mycket jag någonsin kan.

Min ska få 7 kg hö och 0.5 kg lucern. Då får hon ett överskott på 9 MJ. Får hon mindre av något så får hon istället för lite Protein.

Kan du blöta höet? Bara en tanke. Det minskar ju sockret om du lakar ur det, och det lär ju minska MJ. Med hur mkt har jag inte den blekaste aning om tyvärr, men då får du ju ner MJ lite till men utan att tappa protein.

Om det är möjligt och vettigt rent praktiskt då såklart.

Ja det finns möjlighet att blöta höet till viss del, personalen vattnar höet till många hästar i stallet,
men då vattnar de bara det rejält med kanna och sedan får det ligga en stund innan det serveras.

Kan alltid höra om de har lust att göra det till Stella med :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka