Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Skickade in en ny analys och nu kom det tillbaka med smbrp 54 g/ TS. Jag antar att det riktiga värdet hamnar någonstans mellan 25-54 g/kg TS.

Lägre proteinvärde än andra år men det verkar de flesta ha fått i år.

Jag står själv med en tunn 4-åring, en normal 4-åring (båda halvblod) och ett lättfött kallblod.

Men hur fasen kan det skilja så mycket på samma hö? :eek:

För att provet är litet, och för att provtagning eller stället på täkten där höet kommer ifrån är annorlunda. Det finns en rad olika orsaker, och man bör hålla det i minnet när man läser analysen.

Vi fick vår i dag, och även om det är lite högt i MJ (9,4) är vi nöjda med årets hö. TS 88,3 och Smb Rp på 49,9. Mineraler rätt välbalanserade, kvot 1,1 för Ca/P och helt ok att justera upp.

KL

Fick svar från en nu, som jag kanske ska köpa hö av. Torrsubbstans: 83,7%, omsätbar energi: 9,8 MJ/kg TS Går det att räkna om detta till MJ/kg foder? Isf hur?

Mistänker att analysen är gjort för kor. Finns det skillnad på hur man räknat omsätbar energi på häst- resp. kofoder?

Men hur fasen kan det skilja så mycket på samma hö? :eek:

Det här med analyser är egentligen svårt. Tänk dig själv en hel åker med ca 40 ton hösilage. Jag går tvärs över åkern och tar små prover och samlar in ca 1 kg men det är en oerhört liten mängd som analyseras. Man brukar ändå få ett riktmärke om det är kraftigt eller inte. Jag kommer att använda ett värde som ligger mitt emellan 1a och 2a analysen.

KL

Fick svar från en nu, som jag kanske ska köpa hö av. Torrsubbstans: 83,7%, omsätbar energi: 9,8 MJ/kg TS Går det att räkna om detta till MJ/kg foder? Isf hur?

Mistänker att analysen är gjort för kor. Finns det skillnad på hur man räknat omsätbar energi på häst- resp. kofoder?

8.2 MJ/kg foder

Energin räknas väl på samma sätt.

8.2 MJ/kg foder

Energin räknas väl på samma sätt.

Tack för svar!
Går det även att räkna om 93 g protein/TS till SMRP? Har frågat säljaren, men inte fått något svar än.

Jag har dessutom fått några kopior från andra analyser gjorde hos eurofins, men där framgår inte mineralerna. Ska man beställa till detta separat eller varför har de inte fått dessa värden när de gjorde analys?

Mineraler brukar ha ett eget kryss på vissa beställningsblanketter, och därför kan de kanske saknas om detta inte markerats. Det finns flera tidigare trådar om hur man räknar om analyser om du söker här på foder.

Jag hittar inte dom:crazy: men får nog snart svar från säljaren.
Tack ändå - ska inte störa tråden mer med off topic frågor!;)

Tack för svar!
Går det även att räkna om 93 g protein/TS till SMRP? Har frågat säljaren, men inte fått något svar än.

Min analys visar 91 g/kg TS
och smbrp 54 g/kg TS

Så ditt smbrp borde väl ligga däromkring.

Det var också vad jag kom fram till genom att jämföra med en annan anlys, så det stämmer nog någorlunda!:idea:

Tack!

rätt nöjd:)

T/S 84 8,5 mj 68 smbpr ca/ p kvot 1,7

perfekt till drummeln han klarar sig med 20 kg å lite mineraler å selen

KL

Ja kor utvinner på ett annat sätt har jag för mig

När man beställer analysen kryssar man i vilka värden man vill ha.

Senast ändrad:

Har precis fått hem min allra första foderanalys :D
En gammal vall men inte fy skam tror jag... dock är jag lite oroad för de HÖGA proteinvärdena... (för de kan väl vara för höga också?) Tror dock jag fått till en bra foderstat för min häst på bara grovfoder och lite extra mineral (för att få upp fosforet).

Vad säger ni som har lite mer rutin på det här med foderanalyser om detta:
(per kg foder)

TS 79,8%
MJ 8,4
smältbart råprotein för häst 72,7
Kalcium 4,5
Fosfor 2,0
Kvoten kalcium/fosfor 2,3

:confused:

Har precis fått hem min allra första foderanalys :D
En gammal vall men inte fy skam tror jag... dock är jag lite oroad för de HÖGA proteinvärdena... (för de kan väl vara för höga också?) Tror dock jag fått till en bra foderstat för min häst på bara grovfoder och lite extra mineral (för att få upp fosforet).

Vad säger ni som har lite mer rutin på det här med foderanalyser om detta:
(per kg foder)

TS 79,8%
MJ 8,4
smältbart råprotein för häst 72,7
Kalcium 4,5
Fosfor 2,0
Kvoten kalcium/fosfor 2,3

:confused:

:eek:

Jag säger: "Grattis!" samt "Har du något att sälja"?

Tack :) ...men är inte proteinvärdet lite väl högt - eller gör det inte så mycket?

I övrigt blev vi både förvånade och mycket nöjda (utifrån vad jag kan om foderanaylser...) - förvånade eftersom vallen som sagt är gammal och vi trodde att höet i princip skulle vara kass... :D

Som sagt - är det alltså ingen fara med höga proteinvärden? Tyckte mig se någonstans att ett optimalt värde är typ upp till 50 (eller nåt...) och då trodde jag att mitt 79-värde var helfel... eller?

Man brukar säga att ett överskott av proteiner i grovfodret i princip inte är farligt, det är värre när det ges som kraftfoder. Däremot kan man ibland märka en ammoniaklukt i stallet eftersom eventuellt överskottsprotein utsöndras som urinämne. För vissa tävlingshästar vill man t ex därför inte ha för hög kvot, eftersom de ändå gör av med mycket vätska genom svettning.

En bra bok (finns säkert på bibblan!) är Planck/ Rundgrens "Hästens näringsbehov och utfodring", som presenterar bra fakta om hästar och foder.

Har fodrat med ett hö med kvot 9,2 i ett helt år , behövde bara kompletera med lite mineraler å selen.

Protein från grovfoder behöver du eller ska du inte vara rädd för , beten innehåller mera än de där höet.

Du kan se fram emot ett billigt år om hästen orkar äta tillräcklig mängd.

min larade sig galant på 21 kg vilket inte var några problem å äta för han....

så var glad

Tack så mycket för era svar! Ska bums införskaffa den där boken som tipsades om :idea:

Enligt foderstat som jag beräknat så ska det nog inte vara några bekymmer att fodra med enbart grovfoder och lite tillskott av mineraler för våra hästar. Känns toppen att kunna fodra mer "rätt" (jag tror på foderstat och analyserat grovfoder) än att bara fodra på känn... Nu vet jag ju att vi inte behöver ge varken betfor, korn eller havre i år - förra året gissade vi... :grin:

Eftersom många verkar ha fått sämre proteinvärden i år kan jag tillägga (för kännedom typ) att vi slog höet den 22 juni, hade 4-5 dagars klockren tork på vallen (mycket sol och vind), vände minst en gång per dag och sedan tog vi in det med självlastarvagn och blåste upp det löst på skullen. Fläkten gick ett dygn. Bor i Skaraborg (men vet inte något om hur "grannbönderna" fått sina värden).

Tack än en gång för info, svar och upplysningar! :love:

*kl*

TS 53 %
SMRB 47 g/kg TS
Energi 10,7 MJ/kg TS
Ca 2,9 g/ kg TS
P 2,2 g/kg TS

Antar att man får va ganska nöjd...
Skulle dock vilja sänka energin och höja protein, men katastrof är det ju inte :p

Ser ju nu att det är /Kg TS...
Då ser det inte lika bra ut... Undra om bonden är medveten om skillnaden, hoppas på att han skrivit fel.

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Retrievertråden