Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Värdena i förhållande till varandra är ju desamma oavsett vad för ts du har. Med ett lägre ts ger du ju ändå fler kg foder vilket i slutänden ger samma mängd näring.

*kl*

Och här är vårat.

TS 89,7%
Smbrp 57
Energi 9,1

Vad säger ni om det?

Värdena i förhållande till varandra är ju desamma oavsett vad för ts du har. Med ett lägre ts ger du ju ändå fler kg foder vilket i slutänden ger samma mängd näring.

Fast många hästar orkar inte äta hur mycket foder som helst, med allt för låga värden måste hästen kanske äta 30 kg för att få i sig sina behov vilket inte alltid är möjligt.

Jag hör tyvärr ofta vissa pata om att de har så bra kvoter och därför behöver de inte ge något annat är hö/silage, när jag sedan frågar om värdena är det uppenbart att hästen inte kan få i sig det de behöver med så låga värden,det hade de inte tänkt på:crazy:

*kl*

Och här är vårat.

TS 89,7%
Smbrp 57
Energi 9,1

Vad säger ni om det?

Snustorrt:D;)

Det där gillade jag, skulle jag få vara lite extra petig hade jag velat haft lite lägre energi, men det är för att mina är så lättfödda.

Jo, men då får de oftast inte i sig det de behöver om det är torrare heller (som mina tex ska till ett extremgrovfoder för att de ska klara sig på bara grovfoder, oavsett ts-halt).

I ts-mängd de orkar sätta i sig skiljer det inte så mycket oavsett vad man fodrar med. Däremot vågar folk sällan GE hästarna så mycket de skulle behöva om de fodrar med hösilage. Det är ofta, ofta, ofta som ägaren tycker att 10kg hö är normalt och sen när de fodrar med hösilage ger de 12kg för att de vet att de ska ge mer när det är hösilage. Bara det att minskar ts i fodret med x% från hö så måste du ju öka givan med motsvarande för att komma upp i samma ts-mängd. Det gör dock folk inte. Tror aldrig jag har stött på en häst som äter mindre ts i hösilage, om den fick välja, än med hö. Talar då om hösilage med "normalt" ts runt 50-65%, blötare än så är möjligt att det kan bli svårt men det har jag inte erfarenhet av utfodring med.

Här kommer min!

TS 84%
smrp 44,7 g/kg
Energi 7,4 MJ/kg
Ca 1,9 g
P 2,5 g
Mg 1,1 g
Ka 17,3 g

Kommentera jätte gärna!
Särskild när det gäller mineralerna, som jag har dålig koll på. Vad menas med Ca/p-kvoten? Hur bör den vara?

Jag sitter och prover mig fram på Hippocampus. I bland för jag upp detta utlåtandet "Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen" Vad menas med detta?

:banana:Nu har vi också fått analysresultaten!

Hö 1 mindre än 50% klöver
TS 85,8%
Per kg foder:
SmbRp 61,6
8,8 MJ
Ca/p - kvot 3,2

Hö 2 Timotej
TS 84,5 %
Per kg foder:
SmbRp 35,3
8,2 MJ
Ca/P - kvot 0,9

Jag är supernöjd, jag och sambon bokade hela "Hö 1" när det skördades, så unghingstarna och gammelgumman kommer äta himla bra i vinter

Så här blev min analys för hö skördat 27-28 juni.

TS 84%
Per kg foder:
SMB Råprotein 34
MJ 8
Kalcium 2,3
Fosfor 0,3

Inget idealhö för mig direkt men har ändå fått ihop foderstaterna (ungponnyer)med:
Lusernpellets
Salsa Extra Mix (hög proteinkvot)
Salsa Maxi Mix (koncentrat med högt mineral- och vitamininnehåll)
Pelleterade mineraler som täcker det sista (framförallt fosfor)

Har också tre balar hösilage från i fjol kvar som jag tänkte använda i vinter. De har bra proteinvärden och då kan jag dra ned lite på Lusernet/Extra Mix.

Min analys!!!

TS 84%

per KG:

MJ 8.5
Råprotein 73
Smrp 42
Ca 3.1
P 1.9
Mg 1.3
Kalium 12.3
Svavel 1.4

Någon som vet optimala kvoten Ca/Mg..?

De har skrotat Ca/Mg-kvoten för ett par år sen. Dvs den nämns inte i längre i litteraturer, utan behoven ska vara täckta.

Jag har dock svårt att lära om, och håller ett öga på kvoten ändå jag.

De har skrotat Ca/Mg-kvoten för ett par år sen. Dvs den nämns inte i längre i litteraturer, utan behoven ska vara täckta.

Jag har dock svårt att lära om, och håller ett öga på kvoten ändå jag.

Men kvoten är för hög? Det är väl inte heller bra? Nämns inte det heller i modern litteratur? Jag själv är rätt dålig på att hålla koll på den kvoten nämligen. :o

Den kan inte bli för hög eg, rent så ;) Du kan ju ha ett kalciumöverskott som gör att kvoten blir hög, då är det ju frågan vad Ca-överskottet kommer från, är det från grovfoder så kolla åt ett annat håll bara ;)

Det som angavs förr, och jag faktiskt gärna fortfarande vill uppfylla är att kvoten ska vara MINST 2.7. Fanns inget max, men en tokhög kvot fast behoven är fyllda beror ju på ett stort överskott på kalcium, vilket beroende på häst, ålder och var det kommer ifrån kan vara ett problem eller ej.

hoppsan, tack för informationen! det hade jag inte alls koll på... tur att jag äntligen har fått tummen ur och beställt näringsläraboken... :angel:

*Kl*

Nu har jag lackar ur, och bytt leverantör. Så i år äter boysen följande (som kommer blandas, då blir kvoten bra. Fbl äter mest av det med hög kvot, ponnyn mest av det med lägre kvot)

Parti 1:
53% TS
5,5 MJ/kg foder
49 gr SRP/kg foder
Kvot: 8,9

Parti 2:
52% TS
5.2 MJ/kg foder
29 gr SRP/kg foder
Kvot: 5,6

Vet inte mineraler än, har jag inte frågat om så det får jag se när jag får analysen, men det är ju underordnat och går alltid lösa.

Här kommer min!

TS 84%
smrp 44,7 g/kg
Energi 7,4 MJ/kg
Ca 1,9 g
P 2,5 g
Mg 1,1 g
Ka 17,3 g

Kommentera jätte gärna!
Särskild när det gäller mineralerna, som jag har dålig koll på. Vad menas med Ca/p-kvoten? Hur bör den vara?

Jag sitter och prover mig fram på Hippocampus. I bland får jag upp detta utlåtandet "Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen" Vad menas med detta?

Puttar lite... Ingen som vill svara på detta?

Kommenterar ;)

Kvoten är okej, den är 6. Dvs du behöver till en vuxen, normal häst inte proteinkomplettera.

Ca/P kvoten är 2.2. Det är förhållandet mellan Ca och P man mäter, och den bör vara minst 1.5, dvs minst 1.5 ggr så mycket Ca som P. Dock, överskott via grovfoder är ingen fara. Så skulle mineralbehoven täckas av höet behöver du inte bekymra dig om att kvoten är 2.2, det är ingen som helst fara.

Kommentaren från Hippocampus talar om att din häst avviker från tabellvärden, men om hästen är i lagom hull så är det inget bry sig om. Däremot så ska du se till att kvoten behålls. Kan du skriva in hur mkt MJ och protein den får i exemplet när programmet varnar kan jag förklara mer precist vad programmet larmar om och vad man kan göra åt det.

Tack för svar! Sitter på jobbet nu och har inte möjlighet att sitta o laborera med hippocampus nu, men ska göra det sen.

Jag får ca/p-kvoten till 0,76:o! (1,9/2,5= 0,76)Eller räknar jag fel? Är inte det lite? Likaså verkar ca/mg-kvoten låg enligt vad ni pratade om innan! Har jag lågt ca-värde eller varför blir det så?

Hippocampus varnade för för mycket fosfor... Vad kan jag göra åt det när det är vad höet innehåller?

Annars är jag nöjd med energi och protein-innehåll.

Du har helt rätt och jag yrade. Jag slängde om siffrorna, rent slarv, van med upplandshö där ca alltid ligger tokhögt, men P lågt. Men mycket riktigt så är kvoten om du skrivit av rätt 0,76. Då måste du höja den, görs mycket enkelt med lämpligt mineralfoder (om du inte ger kraftfoder, då kan det räcka, beror på hur mkt du ger och av vad, men det ser du ju när du matar in nuffrorna i programmet)

Du har lågt Ca ja, eller ffa HÖGT fosfor. Du är säker på du inte råkat kasta om siffrorna??

Men det där löser du lätt, nästan alla mineralfoder har en hög Ca/P-kvot, det är bökigare att sänka en för hög kvot.

Hojta sen om du vill ha hjälp, men som sagt, prova lite olika mineralfoder bara ska du se det där är lättlöst när det kommer till kritan.

Skit i fosforöverskott om det är från grovfoder, men tryck inte på mer fosfor än du behöver via kraftfoder och mineralfoder. Täcker du hela fosforbehovet med hö? Isf är det smartare ge tillskott av selen (t ex Tokosel) och sen lägga på kalk och magnesium i pulverform hellre än lägga på ett 'helt' mineralfoder och tillföra mer P om behovet redan är fixat via höet.

Usch vårat hö är inte bra, jag känner mig nästan deprimerad. Det kommer vara nästan omöjligt att få ihop en
foderstat som är normal med det här höet till en tjock, lättfödd ponny som enbart skrittar 1-1.5 timme om dagen.

TS 84
MJ 7.8
Smältbart råprotein 34.6
Kalcium 2.1
Fosfor 2.6
Mg 0.7

:(

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30