Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Fast för att få ur socker måste du sänka ner höet i vatten, och låta det ligga. Sen slår du bort vattnet.

Det bör ligga minst 30 minuter för att det ska vara nån vits med det.
Men hur är det med alla andra näringsämnen? Mineraler lakas ur, är kass på aminosyror finns vattenlösliga varianter där med? Vattenlösligt protein, det ringer inga klockor hos mej i varje fall..

Det ska om man håller sig till 30 minuter inte lakas ur mer än socker, det är mest lättlösligt. Sen det som ska, och det som händer när man gör det med sitt hö, hemma i sitt stall är ju inte alltid samma sak tyvärr (dvs studier vs verklighet)

Man har ju kollat på det där för hosthästar, där man ju bara vill svälla det och inte laka ur nåt.

Sen har det kikats lite ang få ur socker, och där är det ju upp till/ca (beroende på var man läser) 30% av sockret som försvinner. Dock tyvärr ingenstans hur mkt det gör med MJ om höet innan hade X MJ. Men nåt måste det ju minska, sockret ger ju energi.

Men hur är det med alla andra näringsämnen? Mineraler lakas ur, är kass på aminosyror finns vattenlösliga varianter där med? Vattenlösligt protein, det ringer inga klockor hos mej i varje fall..

Jag har också svårt att tänka mig att proteiner är vattenlösliga. De stannar går kvar i höet.

Vissa protein var visst vattenlösliga, men då krävs ofta upphettning eller lång blötläggning för att de ska lakas ur.

Det finns ofta som tips i bantningsartiklar att man ska blötlägga för minskad sockerinnehåll, men inte heller där har de gjort någon studie på hur mycket som faktiskt skiljer.
Med artiklar menar jag förstås vetenskapliga artiklar, studier om man så vill.

I papprena från Strömsholm står det 1 h. blötläggning.

Fast det finns studier ang hur mkt sockerinnehållet minskar med X tids blötning. Dessvärre talar de inte om hur mkt mindre MJ det blir med X% mindre socker =/

Hjälp mig välja!
Har fått analyser på hösilage från vår leverantör, vilken bör jag ta?
(Tre halvblod på 2, 6 och 14 år.)

1)
TS 68 %
SMRB 49 g/kg TS
Energi 6,7 MJ/kg TS

2)
TS 59 %
SMRB 34 g/kg TS
Energi 5,3 MJ/kg TS

3)
TS 53 %
SMRB 38 g/kg TS
Energi 5,5 MJ/kg TS

Alla är helt okej, så är eg en fråga om tycke och smak. Har du lätt-, normal- eller svårfödda hästar? Vill du kunna ge fri tillgång eller ej? Har hästarna god aptit?

Vill du slippa kraftfoder eller ej?

Men ettan har bäst kvot för unghästen, och är ingen fara för de vuxna. Det har minst vatten, och således behöver de äta mindre kilon för att täcka behovet än av de blötare. De blötare har en bra kvot de med, men inte riiiktigt unghästkvot.

Så, du bör nog berätta mer om hästarna, omd e är lätt eller svårfödda, om de inte vill äta så många kilo eller om de gärna äter massor, om du har/vill ha fri tillgång osv.

Alla är helt okej, så är eg en fråga om tycke och smak. Har du lätt-, normal- eller svårfödda hästar? Vill du kunna ge fri tillgång eller ej? Har hästarna god aptit?

Vill du slippa kraftfoder eller ej?

Men ettan har bäst kvot för unghästen, och är ingen fara för de vuxna. Det har minst vatten, och således behöver de äta mindre kilon för att täcka behovet än av de blötare. De blötare har en bra kvot de med, men inte riiiktigt unghästkvot.

Så, du bör nog berätta mer om hästarna, omd e är lätt eller svårfödda, om de inte vill äta så många kilo eller om de gärna äter massor, om du har/vill ha fri tillgång osv.

Just de ja. Rätt normalfödda, får portionerat både ute och inne, äter bra.
Ger lite kraftfoder men mängd efter vad som behövs beroende på grovfodret.

Skulle vara enklast med samma sort åt alla, äldsta och yngsta går i samma hage. Räknar på nr 1 men tkr att proteinet sticker iväg lite jämfört med energin, äldsta är ngt känslig för mkt protein.
Funderar om de två äldre kanske ska äta hö på kvällen och nr 1 ute? Då höet har rätt lågt prot men högt energi så väger det upp rätt bra, (prot 38, MJ 7,9)
Är inte det för torrt med 68%? Läst att 45-60% är att föredra?!

Det är väl torrt ja. Inte värsta sorten, men väl torrt. Jag personligen skulle hellre välja de blötare med högst kvot. Samtidigt måste de då äta rätt många kilon, men gör det det är det inga problem.

Men då utefter vad du skriver, skulle jag välja någon av de blötare. Gamla hästar behöver ju mer protein de med, är den känslig även från grovfoder?

Såg nu att jag räknat fel, silage nr 3 har en kvot som är tillräcklig för unghästen den med. Och lite högre MJ/kg foder. Så skulle rösta på silage 3. Men du får som sagt ge många kilona, men det är ju i de flesta fall en fördel =)

KL

Jag har tydligen mycket fosfor i mitt hö. När allt annat stämmer får jag för mycket fosfor. Är detta farligt? Hur rätter man till det?

KL

Jag har tydligen mycket fosfor i mitt hö. När allt annat stämmer får jag för mycket fosfor. Är detta farligt? Hur rätter man till det?

Generellt är överskott från hö inte farligt. Däremot så vad blir kvoten mellan fosfor och kalk? Den får inte blir för skev, då måste du korrigera den, det gör du genom att lägga på kalk.

Om överskottet är från eller påspätt av kraftfoder så välj ett annat kraftfoder.

Men vad blir Ca/P-kvoten? =)

Enlig HC 1,2 och OK! Fyller jag på med kalk säger den även att det blir för mycket kalk...

Fosforbehov: 11,2 tilledelat: 17,5
kalkbehov: 17,9 tilldelat: 21,3

Även magnesium blir lite för mycket:
Behov: 6,7 Tilldelat: 10,3

Senast ändrad:

Vad säger ni om detta då till engelskt fullblod somär hyfsat lätt att hålla i hull dock mkt känslig för kraftfoder (Kolikmage) kräver mkt stråfoder och fibrer!

Torrsubstans : 81% (Smältbart råprotein 68 gg/kg torrsub)
Smältbart råprotein: 55 g/kg foder (Råprotein 106 g/kg torrsub)
Energi: 8,5 MJ/kg foder (Energi 10,4 g/kg torrsub)
Kalcium: 2,7 g/kg foder (Kalcium 3,4 MJ/kg torrsub)
Fosfor: 1.6 g/kg foder (Fosfor2.0 g/kg torrsub)
Magnesium: 1.0 g/kg foder (Magnesium 1.3 g/kg torrsub)
Kalium: 9,8 g/kg foder (Kalium 12.1 g/kg torrsub)

Jag är nyfiken. Har ni skickat in analyserna? Vad fick ni för värden? När slog ni?

Vet inte när det är slaget, men det var första-skörden och värdena lyder;

Per kg foder;
7,3 MJ
54,3 smp rp
kvot: 7,3 fungerar ju bra till tävlingshästarna men lite lågt till avelsstoet.
1,8 Ca
1,9 P
kvot: 0,94 = ingen höjdare alls

Vad ger ni för att höja Kalciumkvoten? Foderkalk?

Vad säger ni om detta då till engelskt fullblod somär hyfsat lätt att hålla i hull dock mkt känslig för kraftfoder (Kolikmage) kräver mkt stråfoder och fibrer!

Torrsubstans : 81% (Smältbart råprotein 68 gg/kg torrsub)
Smältbart råprotein: 55 g/kg foder (Råprotein 106 g/kg torrsub)
Energi: 8,5 MJ/kg foder (Energi 10,4 g/kg torrsub)
Kalcium: 2,7 g/kg foder (Kalcium 3,4 MJ/kg torrsub)
Fosfor: 1.6 g/kg foder (Fosfor2.0 g/kg torrsub)
Magnesium: 1.0 g/kg foder (Magnesium 1.3 g/kg torrsub)
Kalium: 9,8 g/kg foder (Kalium 12.1 g/kg torrsub)

Det låter bra tycker jag! Har inte Magnesium-siffrorna i huvudet, men i övrigt blir det nog bra. Det är i alla fall ett foder som är lätt att räkna ut en vettig foderstat på.

Tackar! Längtar tills vi kan öppna första balen....! :banana:

1,2 är okej på vuxen häst. Så låt det vara du. (För den är vuxen va?)

Vet inte när det är slaget, men det var första-skörden och värdena lyder;

Per kg foder;
7,3 MJ
54,3 smp rp
kvot: 7,3 fungerar ju bra till tävlingshästarna men lite lågt till avelsstoet.
1,8 Ca
1,9 P
kvot: 0,94 = ingen höjdare alls

Vad ger ni för att höja Kalciumkvoten? Foderkalk?

Beror på vad mer som saknas/behöver justeras. Behövs mer täckas så är ett mineralfoder enklast, är det inget mer (ja förutom selen) som behövs, så foderkrita och tokosel.

Och behöver hästen kraftfoder försöker jag fixa det via lite lucern eller liknande.

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025