Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Har ni tagit provet på rätt sätt? Man kan få bättre värden om man gör rätt. Nu menar jag inte ATT du gjort fel. men det vore ju bra om det var så enkelt.

Jo, jag tror jag gjort rätt. Höet är taget från två intilliggande vallar och totalt blev det väl 25 storbalar. Har tagit tussar från olika balar på loftet och klippt och tagit med alla delar så att säga.

Vallarna är inte mina utan det är en annan markägare som vill att dessa skall skötas och hållas öppna. Dessa arrenderades tidigare av en bonde som sådde i ny vall (bara grässorter och inget undergräs som klöver eller så....) för tre/fyra år sedan och sedan sade upp arrendet.
Vallarna är inte gödslade de senaste två åren.

Jag får ta foder där ett år i taget (får ej beta vallarna) och jag hörde mig för ifall jag kunde få ett längre kontrakt på ca 5 år framåt och därmed kunna så om vallen till bättre foder. De kunde inte erbjuda det då gården kan komma till försäljning vilket år som helst (det är tydligen familjekonflikter) och vill då inte sälja med utarrenderad mark.
Jag vill å andra sidan inte plöja ner en massa pengar i sådant som jag kanske blir fråntagen inom snar tid. Vi har även frågat lite smått om att köpa loss markbitarna men det verkar inte aktuellt då dessa ligger precis i anslutning till själva gården.

Har räknat lite smått på värdena jag hittat i "hästens utfodring" och i en Krafft-broshyr på hur jag kan mixtra ihop det hela.

Jag får för högt MJ, hur påverkar det mina dräktiga halvblod?

Går det att gödsla vallarna för att höja proteinet? Med vad?

tror att det är dej jag beställt silage ifrån och jag måste bara säga att vi är såååååååååååååååå nöjda då jag har fullblod och kompisen en med mycke blod i. :laugh:

vi kommer inte ge något kraft foder ev. om jag ger rehab men annars kommer det bli bra med bara silage.
jippi!! för en gång skull kanske det blir billigt för mig att äga fullblod.

KL
Har än så länge bara fått på ena delen och där blev det som tur var en positiv överraskning, var helsäker på att det skulle vara riktigt skit då den egentligen skulle varit slagen minst 14 dagar innan vädret gav tillåtelse. Allting stod i full blom och fröade så jag var helt säker på att få riktigt katastrofvärden då det dessutom är mest svingelsorter kvar där.

Vist blev det inte det superhösilage vi brukar ha men inte totalkatastrof i alla fall. Det som inte analysen kommit på än kommer nog bjuda på höga värden så det räcker och blir över då det var en nysådd vall som egentligen var lite tidigt i växtfas för att ta men började bli klar och med tanke på det ostadiga vädret vågade vi inte vänta. Säkerligen kommer det bli perfekt med en mix av dessa två dock tänkte vi oss inte riktigt för och körde allt på största möjliga balar så inte så jättekul att ha två sådana öppna på samma gång.

Detta blev i alla fall per kg foder
Mj 7,76
Smrp 34,4
Ca 2,24
P 1,28
Mg 0.72

nu har jag fått mitt:

Ts 89%
smbp:44
energi:9.6
ca 2,2
p 1.9
mg 1,2

några kommentarer på de?

de på svenska foder sa att de va ett bra hö!
ett av de bästa de sett iår, luras de eller e de bra..

jag har ett halvblod som e normalfödd!

nu har jag fått mitt:

Ts 89%
smbp:44
energi:9.6
ca 2,2
p 1.9
mg 1,2

några kommentarer på de?

de på svenska foder sa att de va ett bra hö!
ett av de bästa de sett iår, luras de eller e de bra..

jag har ett halvblod som e normalfödd!

De luras.. Eller, MJ är högt, och det kan vara högsta MJ de sett i år. Men du har lite klent med protein sett till MJ. Kvoten är 4,6, den ska vara minst 6. Så du kommer få komplettera med någon form av proteintillskott, och iom att du får extra MJ där, så kan du behöva dra ner höet.

Vet du vad hästen låg på för MJ förra året? 10 kg hö ger 96 MJ men du saknar protein. Och 96 MJ riskerar nog att bli för bra redan det till ett normalfött halvblod. Hur mkt jobbar/rids den? =)

den går 6-7 dagar i veckan + hopptävlas

förra året låg MJ på 7,6

i deras foderberäkning

ska hon klara sig på 9 kg hö
2 kg breed
50 gram mineraler(hippos röda pellets)

dock tycker ja att höet kan ligga på 10 11 kg

Ja men hur mkt mat fick hon förra året menade jag, dvs hur mycket MJ (totalt) åt hon förra året och var i fint hull? Den siffran, hästens behov, som man måste utgå från.

Och det går att få upp höet och ner kraftfodret men bibehålla samma MJ som i ditt exempel, men det förutsätter ju att hästen kan äta så mkt MJ utan att bli tjock. Men om du ger ett mer koncentrerat proteintillskott än breed så finns det med dne givna MJ plats för mer hö. Men frågan är som sagt hur mkt MJ hon behöver, om det blir för mkt med det förslaget?

Och då har jag även fått värdena på det andra fältet (över tel dock bara då vi har fått lite problem här hemma och behövde veta dem snabbt, det var precis på torkning när jag ringde så de ringde tillbaka en halvtimme senare så det var verkligen rykande färsk analys). Dock gör den både mig och labbet förbryllad, när jag beskrev i vilken växtfas/axfas det var taget så tyckte de också att det var väldigt konstigt att det inte låg högre i protein. Kommer nog att ta prover från några balar och skicka in när vi börjar fodra med det så att detta verkligen stämmer. Det borde nämligen vara väldigt högt i protein så det kan ju bli ordentligt fel om analysen är missvisande. Helt ok till tävlingshästarna dock som det är nu, men jag blev därmed av med det jag trodde mig ha till avelsstona och unghästarna. Blir till att jaga kraftig andraskörd till dem.

Värdena blev i alla fall.
TS 68,8
MJ 7 (alla värde angivet per kg foder)
Smrp 39,1
Ca 2,6
P 1,5
Mg 0,8

*KL*
Skulle vilja ha spontana kommentarer till mina hövärden. Har ett 17-årigt arabsto (normalt lättfödd) med 4 månaders stoföl vid sidan. Stoet ska ridas igång och sättas i träning i vinter (distans). De är fortf på bete med tillskottsfoder m massor av protein t stoet men ska börja med detta hö med ny foderstat i dagarna.

TS: 84%
Energi: 9,1 MJ
Smrp: 42 g
Ca: 3,6 g
P: 1,4 g
Mg: 0,8 g
Alla värden är per kg torrsubstans.

Inget drömhö med kvot på 4,6, det ser jag, sent skördat pga regnandet..

Nej, ingen rolig kvot, däremot har du för att ha hö ganska lågt energivärde/kg foder, vilket ju hjälper lite om du har en lättfödd. Till fölet är det inget bra alls dock, både kvoten och MJ är ju för låg, risken är stor den inte kommer orka äta varken det hö eller kraft den borde behöva. Har du möjlighet få tag på annat?

KL

Minns inte vad jag skrev tidigare i tråden, men säkert berömde jag vårt fina hö som är lagom grovt, ser ganska bladrikt ut och är skördat under närmast perfekta förhållanden.

Resultatet motsvarar tyvärr inte förväntningarna:
8,1 MJ och 38 g smrp per kg foder... :(

Det är i princip identiskt med förra årets hö, men det SÅG åtminstone inte lika fint ut, så då hade jag inte lika höga förväntningar.

Fröken lättfödd och fattiga jag ser (inte) fram emot ytterligare en vinter med Krafft Protein och minimalt med hö. :grin:

Tillägg:
Det finns ju säkerligen en massa fint silage på lager, men att det skulle vara lönt att öppna de stora balarna är väl bara en dröm, som vanligt...

Skit!!

Senast ändrad:

Verkar som om kvot kring 4.5 är otroligt vanligt i år? Undrar vad som eg hände, som sagt så verkar det vara 50 - 50 mellan bra värden och skitvärden proteinmässigt, men just att många förväntat sig högre protein, dvs det var skördat i rätt tid osv - men ändå kasst protein. Knepigt?

Ja, det är verkligen jätteknepigt!

Vårt hö brukar tas ganska sent (förra året i mitten av augusti, tror jag), men i år var det för en gångs skull inne redan i månadsskiftet juni/juli någon gång.

Visst är det mycket som påverkar, och bara för att de i år lyckades pricka in EN av faktorerna för bra värden betyder ju kanske inte att resten stämde, men det verkar ju som att fler råkat ut för samma sak. :confused:

Verkar som om kvot kring 4.5 är otroligt vanligt i år? Undrar vad som eg hände, som sagt så verkar det vara 50 - 50 mellan bra värden och skitvärden proteinmässigt, men just att många förväntat sig högre protein, dvs det var skördat i rätt tid osv - men ändå kasst protein. Knepigt?

Ja någonting är verkligen knepigt i år. Tillbringade gårdagen med att jaga proteinrikt hö/hösilage men inte ens det som är skördat i början på juni i den första fina luckan som fanns här nere innehåller några mängder protein (det som är knepigt är att vallprognoserna med provskördar sa något annat då, följde dem iom att vi själv skulle skörda).

Än mer knepigt blir det när man ser till våra två vallar. Vi brukar ligga väldigt högt i protein på våra dock brukar vi skörda första veckan i juni i år blev det 14 dagar senare. Hagarna som är gammal vall (nu 9 år gammal) hade varit dags i vanlig tid men vädret ville inte vad vi ville. Så de var verkligen i för sen skördefas när det skördades. Däremot den andra vallen som såddes in sent i höstas och därför var klart efter alla andra vallar var inte helt klar. Vi velade fram och tillbaka tillsammans med kunnig från maskinstationen om vi skulle skörda den också ändå vädret hade ju inte precis varit stabilt fram till dess och vem viste när nästa skördeväder infann sig. Med tanke på att jag har digivande sto i år så bestämde jag mig för att riskera alldeles för höga proteinvärden (speciellt med tanke på att jag trodde den andra vallen var helkörd vad gällde protein).

När då analyserna kommer tillbaka och man jämför dem verkar det hela minst sagt konstigt.

Båda alltså skördade samma dag. (angivet på kg/TS för jämförelse)
Hagvallen som är klart över optimal skördetid: MJ 9,7 Smbrp 43
Den nya vallen tagen aningen för tidigt. MJ 10,1 Smrp 57

Inte riktigt den stora skillnad det borde vara på dem, den nya vallen borde ligga upp mot det dubbla i protein.

Precis, det är mest för fölet jag oroar mig. Mammahäst kan jag fixa till en okej foderstat till iaf på nåt vis. Hon är dessutom inte kräsen utan går att proppa i vad som helst. Lusern, Krafft protein, you name it. Men fölet.. Ska kolla runt efter alternativ men är inte hoppfull för höbönderna här har haft stora problem i år vet jag.. Jäkla skitår (ur grovfodersynpunkt)!! :devil:

Jag hörde någon säga att det var för torrt, att proteinet var lågt pga torka. Låter väl i sig rimligt, men det ironiska är ju att det ser likadant ut över hela landet vad det verkar, oavsett om det varit för blött eller för torrt?

Däremot har det växt MYCKET över stora delar av landet, så nåt är ju helknas ja.

Jag har ju kvot på 8.9 samt 5.6 och mumlat lite över den där med 5.6, normalt betalar jag inte för foder med för låg kvot, men nu fanns det så mkt andra fördelar med det att det blev så ändå, och löses mkt lätt för ponnyn (som ska äta bara sånt eg) med 1 kg av det andra. Fbl som behöver högre kvot ska ju äta mest av det andra så inga problem där.

Men jag har slutat ens gnälla om det med kvot på 5.6, i år är det liksom BRA. Det är för övrigt med flit ett sent skördat, grovt. Dvs långt efter optimal skördetid (är ju HH High fibre så meningen är ju just få ner både MJ och protein och få ett grovt, fiberrikt silage). Det andra vet jag inte när det är skördat, men tittar man på det är det mjukt, grööönt och mycket bladrikt, taget i optimal tid iaf för ögat. Och värdet stämmer ju med utseendet. Men lär nog anses som ren 'tur' i år?

När massor av de kunniga, de som innan analys brukar kunna på nån decimal när säga vad det kommer bli, hamnar HELT fel, då är det ngt generellt knas. Jag har sett kvot på 2,7 på foder taget tidigt i juli liksom?? (Per kg TS 9,1 MJ och 25 gr SRP)

Pssst! Jag startade en ny tråd om lågt-proteinvärde-fenomenet... ;)

*kl*

Jag har, (tror jag) ett jättefint hösilage! Det är inte egenslaget, för då hade jag förhoppningsvis kunnat mer om det hela ;)

Det är slaget vid midsommar i sala trakten.

TS 65%
Energi 6.5 MJ per kg foder el 10 MJ per kg TS
Smältbart råprotein 49g per kg foder el 75g per kg TS
Ca 1.8 / 2.8
P 1.4 / 2.2

Har bara fullblod i stallet en del svårfödda. Hoppas slippa använda en massa extra foder i år... Tidigare har jag haft oanalyserat hösilage, ingen av "mina" bönder har velat skicka för analys... En har iofs sagt att han har analyserat, och det var svindyrt, men några papper på det fick jag aldrig, trots tjat:mad:.

Vad tror ni som kan? Bör de kunna föda sig på det här, eller kommer jag få köpa en massa lusern och dyra kraftfoder som vanlig? Ger helst bara havre som kraftfoder. några startar, några avelsston.

Ska nog fungera utmärkt med havre. beror ju på hur mkt de vill äta? Det är lite klent med energi/kg foder för svårfödda om de inte vill äta så mycket, men kan de bara tänka sig att äta ordentligt antal kilon så ska du inte behöva komplettera så mkt. Och du kan ge havre (eller vad du vill), du behöver inte proteinkomplettera annat än i vissa lägen till avelsstona/föl.

Gläd dig!

(Det är från Vetfoder va, tycker jag känner igen analysen? ;) Har du redan fått hem det?)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka