Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?
Jag hörde någon säga att det var för torrt, att proteinet var lågt pga torka. Låter väl i sig rimligt, men det ironiska är ju att det ser likadant ut över hela landet vad det verkar, oavsett om det varit för blött eller för torrt?
Däremot har det växt MYCKET över stora delar av landet, så nåt är ju helknas ja.
Jag har ju kvot på 8.9 samt 5.6 och mumlat lite över den där med 5.6, normalt betalar jag inte för foder med för låg kvot, men nu fanns det så mkt andra fördelar med det att det blev så ändå, och löses mkt lätt för ponnyn (som ska äta bara sånt eg) med 1 kg av det andra. Fbl som behöver högre kvot ska ju äta mest av det andra så inga problem där.
Men jag har slutat ens gnälla om det med kvot på 5.6, i år är det liksom BRA. Det är för övrigt med flit ett sent skördat, grovt. Dvs långt efter optimal skördetid (är ju HH High fibre så meningen är ju just få ner både MJ och protein och få ett grovt, fiberrikt silage). Det andra vet jag inte när det är skördat, men tittar man på det är det mjukt, grööönt och mycket bladrikt, taget i optimal tid iaf för ögat. Och värdet stämmer ju med utseendet. Men lär nog anses som ren 'tur' i år?
När massor av de kunniga, de som innan analys brukar kunna på nån decimal när säga vad det kommer bli, hamnar HELT fel, då är det ngt generellt knas. Jag har sett kvot på 2,7 på foder taget tidigt i juli liksom?? (Per kg TS 9,1 MJ och 25 gr SRP)