Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Vi har fått liknande skitvärden på vårt hö.
Energi 7,4 och smb råprot 13,5 g...

Till det hela så har vi ännu inte fått priset på höet, utan bonden skulle kolla "marknadsvärdet" och jag misstänker att han tycker att han kan ta samma pris som de som har fullgott hö till salu.
Det knepiga är att detta är stallets hö och jag tror att han blir sur om man köper in annat hö...

Har kollat och räknat och ser att det kan gå att fixa nån sorts foderstat om jag lägger till lucern och något rent proteinfoder men det blir ju en rejäl merkostnad...

Vad skulle ni gjort?

Fick idag prel analyssvar på andra skörden, mineralerna va inte klara än. Kanonvärden än så länge!! Bättre än första skörden. Så jag kan inte bli mer nöjd, precis som jag vill ha det:banana:

Så mina analyser i år är:

Första skörden:

Ena vallen per kg/ts:

TS 59%
MJ 10,3
Smrp 77g
Ca 5,7
P 2,2
MG 1,8
K 20,4

Kvot: 7,47
Kvot Ca/p: 2,59

Andra vallen per kg/ts:

TS 74%
MJ 10,9
Smrp 66g
Ca 4,6
P 1,8g
MG 1,6
K 14,4

Kvot: 6,05
Kvot Ca/p: 2,55

Andra skörden

Ena vallen per kg/ts:

TS 61%:
MJ 10
Smrp 106g

Kvot: 10,6

Andra vallen per kg/ts:

TS 71%
MJ 11
Smrp 95g

Kvot: 8,63

Ts: 84 %
MJ: 7,7
Smrp: 57

Någon som vet hur tillförlitlig Hippocampus foderstatberäkning är? Enligt den ska hon äta 8 kg per dag för att hålla vikten (normalfödd fånghäst som vilar), men innan analysen gav jag 10 kg och hon har gått ned massor i vikt ändå (vilket jag är glad för)?? Så det verkar inte stämma alls.

De går på tabellvärden, liksom alla andra. Få hästar ligger precis på tabellerna, vissa ligger rejält över, vissa ligger rejält under. Tabellvärden använder man för att ha någonstans att börja, sen justerar man efter individen. Och kommer ihåg hur mkt MJ och protein det var när hästen var perfekt i hull. I framtiden använder man det.

Ok, jag blev bara så förvånad då jag alltid sett min fånghäst med sina fettansamlingar som extremt LÄTTFÖDD. Enligt den här tabellen verkar hon ju vara mer åt det svårfödda hållet :angel:. Eller också misstämmer analysen- balarna ÄR ganska olika när man öppnar dom. Vissa balar har tunna fina strån och vissa har jättegrova med diverse mystiska växter (ängarna är inte sådda på många år, tänkte att det borde vara perfekt bantarmat).

mer troligt analysen är missvisande då kanske? Provtaget korrekt?

OM analysen stämmer så går hon ner på 77 MJ, om vi antar hon stannar på lagom vikt av det, då tycker jag inte hon siffermässigt är direkt lättfödd. DÄREMOT om hon innan stått på säg 97 MJ, och nu får 77 och går ner en del av extrafläsket men inte allt, utan för att nå - och hålla - en normal vikt så måste du ner till 60 MJ, ja då är hon lättfödd även tabellmässigt om hon är storhäst, och då stämmer HC:s tabeller rätt väl (även om hon inte nödvändigtvis behöver vara en tabellhäst).

Hänger du med hur jag menar?

*kl*
Var inne på hippocampus sida och tittade lite...
Kommer få hem ett 6 mån föl till vintern och väntar på analysen.
Men längst ner skriver dom
"Unghästar kan med fördel ha fri tillgång till grovfoder med lämplig proteinhalt (minst 7 g smb rp/MJ)."
Är inte så insatt i det här med foder än, men vadå 7g/MJ?? Vad blir det /kg då..

Mvh Tiller

Det beror ju på MJ värdet. Men 7 ggr så mycket protein (smältbart) som MJ.

Ta SRP/kg foder och dividera med MJ/kg foder. Då får du SRP/MJ-kvoten, och den ska vara 7

T ex 10 MJ/kg foder och 70 gr SRP/kg foder = 70/10 = 7.

8.5 MJ/kg foder och 46 gr SRP/kg foder = 46/8,5 = 5,4

Osv

Det var ett tag sen jag räknade foderstater, och jag blir väldigt förvirrad av mitt analysresultat.

Det såg så fruktansvärt lågt ut med 7,7 SmRp / kg foder, KAN det stämma?

analysvärderna
Fodermedlets sammansättning
och näringsvärden för idisslare och häst

(inom parantes är Per KG Torrsubstans)

Torrsubstans TS 85,2
Omsättningsbar energi (VOS) för häst MJ 7,2 (8,4)
Råprotein gram 37 (43)
SmRp gram 7,7 (9)
Kalcium gram 2,1 (2,5)
Fosfor 1,1 (1,3)
Magnesium 1,3 (1,6)
Kalium 7,7 (9)
Kalcium/Forfor kvot (1,9)
Svavel 0,3 (0,4)
NDF 542 (636)
Aska 32,4 (38,1)

Hopplösa värden?? :crazy:

Ja tyvärr kan det vara så lågt.

Bränn det skulle jag göra, på riktigt alltså. Kvoten är 1, och det lär bli helt hopplöst få ihop något vettigt =/ Möjligen till en svårfödd och kombinerat med minst 50% lucern, men blir nog dyrare än köpa annat grovfoder.

Provet korrekt taget?

Nu har jag fått min analys och jag gråter :cry:

8,4 Mj
23 smb protein
1,4 Ca
1,7 P
0,6 Mg

Till detta hör att jag har ett sto som är digivande, är van att få fri tillgång på hö och jag vill fortsätta med det.

sedan har jag en åring med.

Jag har räknat på att om jag får i henne 1 kilo soja och 0,5 kilo potatis protein så löser det sig relativt bra. och sedan får jag givetvis pyttsa på Ca, Mg och Se...

Eller tycker ni jag ska satsa på nytt hö?

Till saken hör att detta hö är riktigt billigt, och det höet jag har hittat som är bra kostar lite mer än dubbelt så mkt, och finns dessutom långt bort, så därav är väl den kostnaden ca 3 ggr så mkt igentligen...

Jag känner 2 bönder till som jag brukar köpa av, den ena ska analysen vara klar för nästa vecka och den andra har jag inte hittat numret till än... så vi får se....

Jag var hem till bonden och sprang runt bland hans storbalar, tog tussar lite här och var, klippte dem i småbitar (ca 150gr) och skickade in. Skulle jag gjort på annat sätt?
Iofs så blev det mkt småbitar som försvann.

*SUCK* Jag har ÄNTLIGEN hittat en super bonde att handla av :cry:
Ska jag hoppas på att det blev fel någonstans och skicka in ett nytt prov?

Hur mkt småbitar som försvann? Ryckte du ut strån (tänkte då det var storbal)

Ta om provet. Du ska inte rycka tussar, utan dela balen och försiktigt lyfta ut en tuss, och se till att du får med bladen och allt. (Blad = proteinrikt). Det var helt rätt ta från olika balar dock, och ska gärna ta både från den illgröna bladrika balen och den mer gula bladfattiga t ex om de varierar.

Ja jag ryckte tussar :crazy:

Det vetetusan om jag kan öppna hans balar, blir riktigt svårhanterliga efter det. Men jag har två balar hemma jag kan göra så på, kan det räcka med prov från endast två?

Alla balar ser likadana ut i grönhet och "växthet"

Du KAN ta från två balar, men du får ett mindre rättvisande prov, dvs det kan slå fel. Beror ju lite på hur mkt pengar du vill lägga, om du vill ta från de två och se hur stor skillnad det blir jmf med den analysen du tog? Det är ju inte så att den inte säger ngt, men den säger bara hur de två balarna är, och de kan vara från samma hörn av fältet eller från varsitt, de kan vara från sämsta hörnet eller bästa hörnet, sånt vet man ju inte.

Nu har jag fått tag på en bonde som kanske har hö till mig!
Ingen analys än, men förra året hade han 120 smb protein, så det ska väl fan inte var urdåligt iaf!

hyffsat pris (inte dyrt inte billigt) och ligger bara några km härifrån!
Han visste inte om han hade så att det räckte till mig, men han skulle kolla!

Nu håller jag tummarna för att analysen på det höet kommer fort och att det är riktigt bra!

Jag får göra en chansning. Balarna är stora (ca 300 kg), jag får ta på olika ställen av dem, långt in och långt ut och hoppas på att det blir bättre resultat.

Fungerar inte att åka hem till honom och öppna hans balar, för då kan jag inte få upp dem på släpet senare när jag ska hem med dem.

Han använder inte höet själv, så du kan ta av redan öppen bal? Då får du ju en till, förutom de två du har, att ta prov från?

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka