Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

KL

Vad är eran tanke om dom här värdena?

Ts 84 %
Energi 9,2 MJ
Smrp 34 g/kg
Ca 2,0 g
P 1,8 g
Mg 1,0 g

Hästen är en fyraårig ganska svårfödd valack com arbetas ca 4-5 dagar i veckan...

Ingen? Hästen väger ca 500-525 kg. När jag räknade på foderstaten skulle jag få fodra upp med 0.5 kg krafft protein. Kan det stämma och är det skadligt för hästen att tillsätta så mycket protein genom kraftfoder?

Tack för svaret!
Jaghade tänkt att ge minst 12 kilo, kanske 13, mest för att få tuggbehovet tillgodosett.
Dock har hon aldrig haft problem med att bli fet och den här vintern kommer träningen trappas upp en del, så det kanske funkar bra ändå?
Eller finns det stora negativa bitar med att "överdosera" proteinet så mycket?

(För övrigt väger hon nog uppemot 650 kg skulle jag tro)

:cry:

Analysen på höet i det stallet jag står:

Per kg ts:
9,1 MJ
16 g smb rp
2,1 g Ca
1,8 g P
1,0 g Mg

*suck*
Gud vad dyrt det blir....

Du har ju väldigt lite protein i höet så visst kommer du (antagligen) få tillsätta protein. Hur man väljer att göra det är olika. Du har ju högt MJ så kanske välja något proteintillskott med så lågt MJ som möjligt? Kolla på Kraffts hemsida, där har du alla siffror på Krafft protein. Sen finns det ju andra produkter också, de flesta har analyser på sina hemsidor :)

detta för att det är så torrt? vi har inte öppnat någon bal än, men kommer givetvis hålla stenkoll, så att det inte börjar damma/mögla osv. båda våra hästar har haft lite problem med hosta när de stått på hö. det hade ju varit mycket bättre med TS under 70 iaf... hoppas vi kan få tag i det till storbalarna.

jag funderar på att ge 9kg av detta(enligt foderstatsprogrammet). jag hade egentligen velat ge mer. min herre är ganska lättfödd men tränas ändå för distans. det är tänkt att han ska tränas hela vintern så då kanske man kan ge mer?
han går ju även på lösdrift.

han gick på fri tillgång förra vintern och blev då smällfet :o så det är tyvärr inget alternativ. om man inte skulle hitta ett hösilage med väldigt lågt MJ. det hade varit drömmen det :D

Tack för svaret!
Jaghade tänkt att ge minst 12 kilo, kanske 13, mest för att få tuggbehovet tillgodosett.
Dock har hon aldrig haft problem med att bli fet och den här vintern kommer träningen trappas upp en del, så det kanske funkar bra ändå?
Eller finns det stora negativa bitar med att "överdosera" proteinet så mycket?

(För övrigt väger hon nog uppemot 650 kg skulle jag tro)

För en normalhäst är överskott av protein från grovfoder inga som helst problem. De får ett betydligt större överskott från bete.

Jag tycker ditt silage är ypperligt och tycker du ska vara strålande nöjd, spec om du har en åt det svårfödda hållet. Jag har flera år haft liknande MJ och kvot, nema problemas.

*kl*

Så här ser mitt ut:

Torrsubstans 66,0 % (det VERKAR torrare, mäter de alltid rätt :crazy:?)
........................ /kg foder ... /kg ts
Energi häst....... 7,3 MJ..... 11,0 MJ
Råprotein..........69 gram ....104 gram
Smältb råprot... 44 gram .....66 gram
Kalcium, Ca..... 3,0 gram .....4,6 gram
Fosfor, P ......... 1,6 gram ..... 2,4 gram
Magnesium, Mg 1,1 gram ..... 1,7 gram
Kalium, K.........12,1 gram ...18,4 gram
Svavel, S.........0,9 gram ...... 1,4 gram
Koppar, Cu...... <3,3 mg.... <5,0 mg
Zink, Zn......... 16,5 mg...... 25,0 mg
Järn, Fe.......... 36 mg......... 55 mg
Mangan, Mn.... 36 mg......... 55 mg

Jag har vuxna islandshästar i mycket lätt-måttligt arbete och de går på lösdrift = väljer att ALLTID vara ute på vintern.

Jag tycker inte det borde vara omöjligt, de brukar äta runt 10-12 kg och då täcker de sitt proteinbehov. Jag kan ta att de är lite för feta, 4 av 5 är över 20 år och kan behöva lite reserv.

Är det meningsfullt att dra ner på grovfodret för att få mindre energi och istället ge hippo alfa och soja (som jag nu stödfodrar höstbetet med) ?

Vilket mineraltillskott behövs?

Senast ändrad:

*kl*

Så här ser mitt ut:

Torrsubstans 66,0 % (det VERKAR torrare, mäter de alltid rätt :crazy:?)

Ja de mäter alltid rätt. Men om provet är taget från fält kan det slagna hunnita torka mer innan balning. Är provet taget från balar kan det hamnat på just de blötare balarna.

TS kan du kolla själv i mikro.

Per kg/foder
Energi häst....... 7,3 MJ
Smältb råprot... 44 gram

Är det meningsfullt att dra ner på grovfodret för att få mindre energi och istället ge hippo alfa och soja (som jag nu stödfodrar höstbetet med) ?

Nej, du har en kvot på 6, finns ingen anledning att öka på proteinet kvotmässigt. Och behovsmässigt så 10 kg av det där täcker proteinbehovet för lätt arbete för en häst på 730 kilo (60 gram srp/100 kg).

Dock så 12 kg riskerar att bli alldeles för mkt för dina, om de är normalfödda? Det blir 12 * 7.3 = (avrundat) 88 MJ. Vad har de legat på för MJ tidigare år? (Vissa hästar har ju dessutom stort 'spann' för där de håller samma vikt, och då kan det ju gå utmärkt)

Oj oj, 73 MJ till en islänning, min ganska svårfödde sexåring, i normal träning, blir fet på allt över 55MJ. Och min gamle rullar fram på 40MJ:crazy:
Svårt och få till något bra, proteinet kan du ju ge 12 kg med men energin blir det värre att få ner.
Jag hade inte kunnat ge mer än 7 kg till mina pga energin och då hade jag fått byta ut minst ett kilo mot lucern till den svårfödde för att få upp proteinet.

Oj oj, 73 MJ till en islänning, min ganska svårfödde sexåring, i normal träning, blir fet på allt över 55MJ. Och min gamle rullar fram på 40MJ:crazy:

Är dina också isisar? Jag blev lite nervös för jag håller precis på att trixa med foderstaten till mitt halvblod på 630kg och Hippocampus tycker att 97MJ är lagom för honom med tanke på ålder och aktivitet. Hoppas att det inte är helt galet men jag lär väl märka ganska snabbt om sadelgjorden börjar bli för kort:angel:

Svårt och få till något bra, proteinet kan du ju ge 12 kg med men energin blir det värre att få ner.
Jag hade inte kunnat ge mer än 7 kg till mina pga energin och då hade jag fått byta ut minst ett kilo mot lucern till den svårfödde för att få upp proteinet.

Nu är de flesta av mina över 20 år och jag tycker inte det gör så mycket om de har lite extra hull i vinterkylan. Bättre att någon är för rund än att de faller ur i hög ålder.

Går dina ute dygnet runt i kallt och blött klimat?

Förra vintern fick de ungefär likadant hösilage på fri tillgång (av skäl jag inte kunde styra över), då åt de ca 20 kg/dygn och två var smällfeta, en lite rund och två lagom. Tidigare har de fått tilldelat efter behov, både grovfoder och hippo alfa.

I år ska jag dosera, och dela upp dem halva dygnet :p

Senast ändrad:

Dock så 12 kg riskerar att bli alldeles för mkt för dina, om de är normalfödda? Det blir 12 * 7.3 = (avrundat) 88 MJ. Vad har de legat på för MJ tidigare år? (Vissa hästar har ju dessutom stort 'spann' för där de håller samma vikt, och då kan det ju gå utmärkt)

De gamla "tål" mycket energi.

Men det är ju synd att inte passa på och försöka banta ned två tjocksmockar som fortfarande är feta sedan förra vintern.

Det var det jag funderade på - om man typ kunde ge så lite som 6-7 kg och istället 1 kg alfa+soja. Men det blir bra liten grovfodergiva :crazy:

Enligt hippocampus behöver jag bara tillsätta selen, och om jag minskar grovfodret under 10 kg, även fosfor.

Hur löser man det smidigast? Ska man ändå ge ett "fullt" mineralfoder?

Selen är plättlätt - tokosel en gång/vecka.

Fosfor så det finns ett preparat i pulverform som heter Fosforbalans. Innehåller fosfor och natrium, rätt billigt. Granngården har det. Dock måste du ha lite att blanda det i, t ex en dl betfor eller lucern eller så.

Minsta grovfodergiva vad gäller TS, dvs absolut minimum för 350 kg häst är 3.5 kg och för 400 kg häst 4 kg. OM TS är 66% (du trodde ju det var torrare) så innebär det att minsta giva för 350 kg häst är 5,5 kg silage, och för 400 kg häst så är det 6.5 kg (ca, räknar inte i mindre än halvkilon).

Fast slänger du på alfafa sabbar du ju rubbet. Vad är det du vill ha upp proteinet för/till?

44 gr SRP * 6 kg = 264 kg. Underhållsbehov för en vuxen är 55 gr srp/100 kg = 220 gram för 400 kg häst. Lätt arbete så 60 gr srp/100 kg, dvs för 400 kg häst blir det 240 gram. Du täcker båda alt med råge på 6 kg silage?

Så jag förstår inte riktigt varför du vill ha upp det?

Vill du ändå ha på lucern är det bättre ta bort silage och lägga på en kombination av lucern eller halm, men med ett hö med en kvot på 6 känns det onödigt för en normal häst?

Däremot är det svårt få vettig ättid över dygnet på 6 kilo silage. Och vissa hästars magar mår inte så bra på minimigiva TS..

De går på lösdrift med ligghall, vädret är som i södra delen mest regn och rusk och inte så kallt mer än ett par veckor med minus 10 typ.
Jag vill helst ha en kvot på 8 annars tunnar de ut över överlinjen och blir bukiga i stället, 220g smb.p är på tok för lite, den lille ligger på 400 g
och den lättfödde på 300g , MJ 50 på den svårfödde och 35-40 på den lättfödde som för övrigt är 20 år. På detta bygger de muskler och håller bra hull utan att tunna ut över överlinjen.
Strävar alltid efter ett hösilage med låg energi och bra med protein i då är de kanonfina.

Ja det är islänningar, och de följer inte tabellerna när det gäller energin:mad:
generellt behöver islandshästar lägre med energi än normalhästen. de är suveräna grovfoderomvandlare och kan ta till vara minsta gnutta näring i det de äter har jag läst, och det stämmer på mina för de kan omvandla luft till näring verkar det som.:confused: Förutom den lille som klarar mer mat utan att bli tjock.

Nu har jag (äntligen) fått analysen.

Per kg foder:

7.8 MJ
16g smb rp!!!!!!!!!!
1.2g Ca
1.4g P
0.5g Mg

Att de kan va så lite protein.:eek::cry:
Letar runt efter nåt som kan höja proteinet. Hade helst velat ge lucern, men då hade jag behövt ge 2 kg, vilket är lite mycket och kommer bli dyrt som attan. Letade runt i trådarna här men blev inte klokare för det. Mjöl och sånt funkar ju inte eftersom jag inte ger annat än hö.

Någon som har tips om något proteinfoder eller något lucern med extra mycket smb rp? De jag hittat ligger på runt 100 g/kg.

Jag behöver ge ca 200-220g/dag (om man räknar bort de lilla han får i höet).

Ska ringa till foderrådgivningen, men eftersom det är via krafft jag analyserade så antar jag att de bara rekommenderar sina egna foder. Har redan kollat på deras lucern och de funkar ju, men blir himla dyrt.

Fast slänger du på alfafa sabbar du ju rubbet. Vad är det du vill ha upp proteinet för/till?
..

Ja, alltså, en häst på 29 år brukar ha högre proteinbehov än tabellen. Jag vill inte riskera någon muskelnedbrytning.

De går i en hage med massor av sly och en del gräs som kommer att vara kvar till vintern så de har att pilla med.

Men det är mer praktiskt :o att slänga ut mycket hösilage för annars hinner balarna bli dåliga. (Jag har två hästar mindre än planerat)

Jag får väl se om de blir så feta att jag får begränsa intaget. Ska försöka hinna rida bollarna mer också :laugh: de var avställda förra året.

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka