Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

*KL*

Nu har jag öppnat första hösilagebalen från årets skörd. När jag beställde i våras så bad jag om att få ett hösilage med relativt låga värden med ändå med en kvot runt 6. Jag har två väldigt lättfödda halvblodsston som inte behöver några supervärden på sitt grovfoder.

Fick hem analysprotokollet tillsammans med fakturan och kvoten ligger på 4,5. Inte vad jag hade hoppats på, men jag tror ändå jag kommer att klara det hyfsat med extra lucerntillskott. TS ligger på 71%.

Men - det som slog mig när jag öppnade första balen var att det är väldigt grovt. Betydligt grövre strån än fjorårets. Är det bra eller dåligt? För mina hästar inbillar jag mig att det är bra eftersom det ger en längre tuggtid - de är som sagt väldigt lättfödda och har lätt för att bli överviktiga. En längre tuggtid måste ju då betyda att de kan sysselsätta sig längre med de givor de får. Eller?

Vad tror ni - finns det någon nackdel med väldigt grovt hösilage?

Däremot, nästa år - försök plasta tidigare. Det är alldeles för torrt för att vara silage.

Vad spelar det för roll om hösilaget är torrt? Så länge det är dammfritt och fräscht. Jag ser mitt silage som balat torrhö, i.o.m det slipper jag ge torrhö inne på nätterna som jag brukar när silaget är blötare. Min uppfattning är att hästarna kan bli lös i magen om dom bara äter silage med låg TS.

Kl

Nu har jag efter en stor dos envishet hittat ett hösilage som jag är nöjd med! Det var inte så lätt iår :cool:

Värdena är följande (per kg TS)
Mj 10,3
Smb rp 81
Ca 5,9
P 2,8
Mg 1,6

ts halten ligger mellan 50-60%

Vad jag funderar över är mineralkvoterna.. Ca/P= 2,1 Ca/Mg=3,7

Hur ser dessa ut? Ca/P vet jag ligger lite högt för en normal vuxen häst.. men jag minns inte hur den skulle vara för ett dräktigt sto. Och hur är det med Mg?

Jag har ett dräktigt sto och en äldre valack, båda ganska normalfödda. Och de går på lösdrift.

Några tankar?

Ca/Mg har man slopat, den är dock okej även om man räknar med den. (Förr: Minst 2.7)

Ca/P-kvoten är lugnt för vuxen häst, hög kvot från grovfoder är inga problem under förutsättning att behoven är täckta, höj den dock inte ännu mer när/om du lägger på kraftfoder. INgan fara som den är för dräktigt sto heller om behoven är täckta.

Så, står de sig på enbart grovfoder båda två och mineralbehoven är täckta på enbart grovfoder behöver du bara ge selen och ev vitaminer.

Tackar och bockar :bow:

Jag hade för mig att det var så, att det inte var lika "farligt" när det kom från grovfodret. Men jag håller koll på den när det blir dags kraftfoder, stoet kommer nog att behöva en del, i alla fall senare i vinter.

Hösilage

Ts okänt, men gissar att det ligger nånstans kring 65-70%

MJ 7,7
Smrp 48

Inga mineraler

Är tänkt som fri tillgång till ett fullblod och en ardenner(unghäst) på lösdrift. Fullblodet är lite tunnt och kommer att stödfodras (havre, betfor, soja och olja) medans ardennern klarar sig på bara grovfoder. De har även tillgång till halm i ligghallen.

Knapplån
Då mitt förra hösilage visade sig vara helt mögligt så är jag på jakt efter nytt. Har en unghäst och en sexåring. Hösilage som jag verkar kunna få tag på har värden:
Torrsubstans (TS) % 79,9
Smältbart Råprotein för Häst 38.1 g/kg foder
Omsättningsbar Energi (VOS) för Häst 8.4 MJ/kg foder

Mineraler och sådant ska jag få reda på i dagarna.
Tror ni att detta fungerar för mig och hur mycket tror ni att man måste ha till varje häst, unghäst arabsto, 6åring halvblod (600kg) Stödfodra med?
Vidare, fungerar det med hösilage med så högt ts? Är det inte egentligen hö då?

Skulle bli så himla tacksam för svar :)

Nån som kan kommentera? Är med på att jag får komplettera med protein till båda unghästen och 6-åringen. Enligt hippocampus borde det funka med:

Unghäst (arab 2 år)
8 kg hösilage
1 kg krafft lusern
0.4 kg soja

6-åring (halvblod)
11 kg hösilage
0.2 kg soja
0.5 kg lusern

Verkar det helt åt skogen? och borde jag leta annat hösilage tycker ni?

Vad spelar det för roll om hösilaget är torrt? Så länge det är dammfritt och fräscht. Jag ser mitt silage som balat torrhö, i.o.m det slipper jag ge torrhö inne på nätterna som jag brukar när silaget är blötare. Min uppfattning är att hästarna kan bli lös i magen om dom bara äter silage med låg TS.

Det finns ingen koppling mellan blött silage och lös i magen. Däremot TSbrist och lös i magen. Dvs om man ger för lite av det blöta så kan det ge lös mage, inte annars.

Det sker ingen process i så torrt silage, och det har en markant sämre lagringsstabilitet t ex.

Det är iaf. vad jag har upplevt på hästar som haft fri tillgång i hagen på blötare hösilage.

Det är väl hästarna som är onormala då...

Du har ju ALLTID rätt oavsett vad någon annan tycker, så det är ingen idé att diskutera med dig som vanligt. Du måste ju vara oerhört duktig och ha otroligt friska och välmående djur som lever länge, eftersom du tydligen kan ALLT inom ALLA kategorier(foder, hästsvård, hagar osv.).:grin:.

Alexandra ref till den forskning som finns. Det är inte hon som sitter o hittar på något.
Alla har vi erfarenheter som inte riktigt stämmer. Min valack får mycket vätska i träcken (inte lös träck utan vätska) av grovfoder med mycket protein i. Men gräs/bete med högt protein är inga problem. Eftersom jag har analyserat grovfodret så vet jag att det är proteinhalten han reagerar på.
// Linda

Det är väl hästarna som är onormala då...

Du har ju ALLTID rätt oavsett vad någon annan tycker, så det är ingen idé att diskutera med dig som vanligt. Du måste ju vara oerhört duktig och ha otroligt friska och välmående djur som lever länge, eftersom du tydligen kan ALLT inom ALLA kategorier(foder, hästsvård, hagar osv.).:grin:.

Tycker Alexandra_W verkar väldigt duktig och påläst när det gäller foder i alla fall,
däremot har du en rätt tråkig attityd och verkar vara den som vet bäst hela tiden:angel:
Det är tråkigt för hästar som har ägare som är full lärda från början och inte vill ta till sig råd och nya undersökningar utan vet bäst själva. De hästarna brukar må sämst.

Det är inte bara jag som retar sig på Alex här på buke. Oavsett forskning eller ej så har hon alltid rätt, så är det bara. Därför bryr jag mig inte i hennes trådar och lämnar den här tråden eftersom ingen annan skriver vad dom tycker om grovfodret.

Det är bara vad jag har lagt märke till ang. hösilage, därför tillförde jag torrhö(med mkt protein) på natten och tyckte att det blev en förbättring. Av andra hästar som jag har sett så har jag ju ingen aning om hur deras värden ser ut, men nog kan det kanske vara proteinet.

Mina hästar presterar och ser bra ut i hull och päls, så jag kan ju inte fodra så fel ändå. End of story...

Senast ändrad:

Det är inte bara jag som retar sig på Alex här på buke. Oavsett forskning eller ej så har hon alltid rätt, så är det bara. Därför bryr jag mig inte i hennes trådar och lämnar den här tråden eftersom ingen annan skriver vad dom tycker om grovfodret.

Det är bara vad jag har lagt märke till ang. hösilage, därför tillförde jag torrhö(med mkt protein) på natten och tyckte att det blev en förbättring. Av andra hästar som jag har sett så har jag ju ingen aning om hur deras värden ser ut, men nog kan det kanske vara proteinet.

Mina hästar presterar och ser bra ut i hull och päls, så jag kan ju inte fodra så fel ändå. End of story...

Du kan naturligtvis tycka vad du vill men jag undrar om det är Ok enligt forumreglerna att diskutera ngn annan användare? Jag vet inte och har inte kollat upp det.

En häst som blir lös i magen av ensilaget med låg ts får antingen i sig för lite ts enligt de auktoriteter som finns i vårt land eller så har den fått dåligt ensilage (egen fundering grundad på erfarenhet). Det är ju jättebra att dina hästar mår bra. Då har du hittat ngt som fungerar.

Jag har kanske missat ngn viktig del av tråden för jag förstår inte vilken roll proteinet har i detta. Förklara gärna.

*KL*

Det finns alltid hästar som inte reagerar som 'boken säger'. Finns hästar som blir dåliga i magen av hö, eller av hösilage. De som inte vill ha blött silage, och de som inte vill ha torrt silage. De som inte 'tål' hö, och de som inte 'tål' hösilage. Osv.

Men om man ska påstå någonting generellt, i stil med 'hästar blir...' så kan man inte använda egna, begränsade erfarenheter för att göra ett sådant uttalande, speciellt inte när de går emot den forskning som faktiskt finns.

På samma sätt har det gjorts studier som visar att hästar som erbjuds grovfoder från samma val, men där de kan välja mellan silage med olika TS samt hö, väljer det blötaste först. Detta innebär inte att alla Sveriges hästar föredrar blött silage. Kommer finnas massor av individer som föredrar att äta hö och/eller torrare silage. Och det är helt okej att tycka att ' min häst/mina hästar föredrar ditt eller datt/reagerar si eller så'. Men skillnaden mellan 'min häst' och 'hästar generellt' är stor.

Och hästar generells får inte minsta blötare träck eller blir dåliga i magen av silage. Däremot finns det individer som blir det. Vilket är viktigt att skilja på. Extra viktigt är det att i ett publikt forum vara noga med att inte övergeneralisera på egna, begränsade erfarenheter, just iom att så många kan läsa.

Juvelen ville ha åsikt ang sina silagevärden, och jag står kvar vid min åsikt att det är för lågt i protein för att utan proteinkomplettering modell ordentlig räcka till för att täcka behovet hos en tränande, växande åring. Du (juvelen) tycker 'ingen ville kommentera', men vad är det du vill ha kommenterat mer menar du, vad är det du undrar eller hur man ska säga?

Tänker inte ta upp den biten något mer, blir bara så less ibland och då kan det koka över.

Det var inte riktigt unghästvärden på mitt hösilage. Jag ger grov 125 som jag tycker räcker eftersom han växer jämnt och ser bra ut i hull & päls. Men andra tycker inte att det räcker på långa vägar, jag håller självklart daglig koll på honom. Jag tror det är lite av en balansgång hur mkt man ska fodra, det är inte bra att underutfodra och det är heller inte bra att överutfodra.

Det är svårt när man har tävlingshästar och unghäst i samma stall då dom eg. ska ha olika värden på grovfoder. För unghästen skulle jag gärna ha högre protein men för starthästarna är det bättre att ha lägre protein och högre Energi. Det är lättare att tillföra protein via kraftfodret, än bara energi för att grovfodret innehåller för mycket protein och för lite energi. Men jag vet att det är bättre att dom får proteinet naturligt via grovfodret. Inte så lätt att få tag i precis dom värderna man vill ha här uppe, dåligt höår :(

Ett litet tips, om du saknar ren energi, är olja. Lite olika hur bra de tycker om det och hur mycket de kan tänka sig att äta, men det är väldigt snäll och skonsam energi. Olja har varit räddningen i nöden för båda fbl, de har ju haft en ganska låg 'tröskel' för hur mycket volym de velat äta mer, och där är ju oljan bra med, man kan peta i mer MJ utan att det blir mer mat för dem att äta upp.

Jag ger linfröolja i maten till tävlingshästarna, men det är ju som sagt lite olika hur kräsna dom är. Fuxen kan bli ganska kräsen mitt i tävlingssäsongen, hon är stressad och måste ha sina rutiner.

Har hört att sojaolja är bättre, stämmer det?

Men tack för tipset iaf.

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30