Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

Sv: Grovfoderanalyser 2009! Hur har det gått för er?

*kl*

Hur många kg hösilage räknar man med att ett 6mån föl får i sig per dag???

Försöker knåpa ihop en foderstat men har ingen aning hur mång kg jag ska räkna på...

Kanske ska tillägga att han kommer gå på lösdrift...

Två hösorter:

9,4MJ och 47g smrp
8,6MJ och 38g smrp

Katastrof! Vill inte ha över 8MJ och inte under 50smrp... Lägg till att vi inte vet vilket av hösorterna vi ger eftersom balarna är blandade på skullen...

*kl*

Hur många kg hösilage räknar man med att ett 6mån föl får i sig per dag???

Försöker knåpa ihop en foderstat men har ingen aning hur mång kg jag ska räkna på...

Det är lite olika för olika individer. Sen beror det givetvis på storleken på fölet (shettis eller halvblod?).
Men de har oftast problem med att få i sig tillräckligt o även tillgodogöra sig fodret när de är så unga.
// Linda

Jag har räknat på 6 kilo per dygn till mitt halvblodsföl.
Hon äter ca 3-4 kg på nätterna och gissar att hon äter minst lika mkt på dagarna (just nu bara gräs på dagarna men snart kommer väl snön o sätter stopp för det)

Det är en halvblodskorsning..:)

Ringde kraffts rådgivning idag, hon trodde han kanske skulle få i sig ca 9-10kg...
Rena rama djungeln att hitta nå´t bra foder som passar. usch...

kl

Här är mitt analysresultat:
Hösilage
TS 72 %
Smältbart råprotein 33 g/kg foder
Energi 7,9 MJ/kg foder
Ca 3,2 g/kg foder
P 1,7 g/kg foder
Mg 1,2 g/kg foder
K 17,6 g/kg foder

Har travhästar som tränas hyffsat hårt i dagsläget. Ska komplettera med lucernhack samt även svarthavre.
De får i sig ca 10-12 kg hö/dag, och med havren (2-3 kg beroende på träningen) till så täcks energibehovet. Tänkte ha in 1 kg lucern åt dem, så då får jag upp proteinet hyffsat också, kvot 5,8.
Vad säger dagens rön om smrp/MJ till tävlingshästar?

Hösilage ca 77%ts. Per kg foder (ungefär):
8 MJ och 27 g smbrp. :crazy: Inte kul. Tur att jag snart flyttar! :D Hoppas på bättre hösilage där!

*KL*

Ibland behövs inga ord. (Strax under 50% TS säger mikron, håll en tumme för analysen)

:love:

Thumbnail.aspx

Större tuggor har jag nog aldrig sett honom ta..
Thumbnail.aspx

Åhh, det ser ju jättegott ut!
Jag kommer och hämtar lite jag med... för egen del :p

Hästen ser iallfall jäkligt nöjd ut

Du kan få köpa det jag inte vill ha :devil:

Skämt åsido, han har ju 2 partier, ett med lägre TS och ett med lite 'högre'. Uppskattningsvis sa han det blötare var ca 55% TS och det torrare ca 58% TS. Nu vet jag inte om det här är en väldigt blöt bal eller om han garderade sig i TS-uppskattningen, men 46 - 49% TS sa mikron för de tre svängar jag testat torka. Inte öppnat den 'torrare' balen än.

Vet hur mkt han har totalt av de här två, vilket är mycket mer än jag behöver, men inte hur mkt av det som är det ena eller det andra. Men om du är seriös med att du är intresserad så finns det säkerligen möjlighet - lite långt åka kanske.

Och ja, fbl är synnerligen nöjd. Han vill ju ha det 'dyngsurt' och så likt konserverat gräs som möjligt. Och det här är banne mig balat gräs både i lukt, 'konsistens' och utseende. Och jag tyckte det andra jag har är så perfekt man kunde få det - jag bara skojade.

Snälla snälla Gud, ge mig LÅGT MJ och socker i det med, för ponnyns skull (proteinet borde vara lugnt, dels andraskörd, dels brukar han aldrig misslyckas och dels är det klöver i det - men i år, vem sjutton vet)

Om jag ska vara ärlig orkar jag inte åka så långt för silage när jag snart ska få mitt hemkört :)

Men det såg jäkligt smaskigt ut.

Jao, får hoppas på fina analysvärden!

Så roligt att D tycker det är smaskens! Det är alltid roligt när "smala" hästar vräker i sig mat. Det värmer liksom i hjärtat :D

Håller tummarna för bra analysvärden!

Nu får ni verkligen hålla tummarna, för nu avbokade jag resten av HH och bokade det här, det blöta. Och tyckte glatt 'jag kan analysera själv'. Ni fattar hur begeistrad jag är, jag som 'inte köper oanalyserat' foder egentligen. Oups.. Dock till mitt försvar vill jag framhålla att jag i många år tidigare handlar av bonden och han aldrig misslyckats förr. Han KAN ju gjort det i år, men hoppas inte. Och att om fbl äter såhär får det ha nästan vilka värden det vill, det går att ordna. Och i värsta fall får jag separera dem del av dag så får ponnyn äta av HorseHaget lite mer.

Planen är att ge fbl av bara det nya, ponnyn av det nya ute och av det betydligt 'osmakligare' high fiber-hösilaget inne på natten. Enbart för att det är just så enormt mkt mindre gott, och då kommer räcka längre. Resten av horsehaget spar jag till att ge i sommar.

Nu ska jag bara råna banken. Nya silaget är - även när jag räknat in straffavgiften för att avboka i priset - drygt 1 kr/kg billigare. Men jag ska å andra sidan betala även 'sommarens silage' nu, så i verkligheten blir det inte ett dugg billigare de här 'uppstallningsmånaderna' fram tills sista maj. Dock ska jag inte behöva få foderkostnader i sommar (om inte HH:t blir dåligt eller nåt..)

Det fanns nog med blött för att täcka hela mitt behov. Den sanslöst snälla bonden (iofs r han inte bonde eg, men för att särskilja. Han producerar för att sälja punkt) gick ut med mig i telefonen och räknade balar. Dessutom när jag sa att jag analyserar själv tyckte han att 'ja fast det blir ju en extrakostnad, men om du får de två balar du har, gratis, så är det ju en bit påväg för analyskostnaden?' :love:

*knapplån*

Först slet vi våra hår med hö och silage med kvoter runt eller strax under 4.
Igår kom nästa partis analys från bonden:

MJ: 4,7
Smrp: 50
Ca: 8,7
P: 2,4
Mg: 2,7
Ts: 51%

Minimum: 9,8 kg foder (för rätt ts-mängd)

Smrp/MJ: 10,63829787
Ca/P: 3,6
Ca/Mg: 3,2

Det här ska våra ston på lösdrift äta fri tillgång av.
Är det okej med såna här överskott?

kl

Nu har vår analys kommit...

TS: 65,3 %

Energi: 6,7 MJ
Smältbart råprotein: 42,2 g/kg foder
Ca: 1,6
P: 2,0
Mg: 0,8
K: 13,6
Svavel: 1,1

Kvot på 6,3

/Qbaby

Senast ändrad:

KL

analys:

TS 81%
Energi: 8,0 MJ / kg foder
Smältbart råprotein: 63 g/kg foder
Ca: 4,0g /kg ts
P: 2,0 g /kg ts
Mg: 1,2 g /kg ts

fattar själv inte så mkt, har aldrig lärt mig det här med foder riktigt.. hjälp mig?

Liknande trådar

Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 214
Foder & Strö Vad tycker ni om analysen för höstens hösilage? :) MJ 5,7 Smrp 27 Kalcium 1,9 Fosfor 1,3 Magnesium 0,6 TS 52% :crazy: Kvoten...
Svar
4
· Visningar
870
Foder & Strö Har kompisens dräktiga fjording uppstallad hos mej då min häst behövde sällskap. Hon är i 8mån.Hon får i dags läget inget krafftfoder...
Svar
4
· Visningar
944
Senast: ameo
·
Foder & Strö Fick analysen av mitt hösilage nu i veckan och har börjat räkna så smått. När jag ger ca 1,2kg ts/100kg kroppsvikt så får jag redan...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka