Grönt kort svårt??

Haflinger02

Trådstartare
Hej!
Jag ska börja grönt kort-kursen om några veckor. Jag undrar bara vilka prov man gör. Alltså hur många prov och vad för prov. Har hört att det kan vara olika, och i så fall hur var era prov? Var det svårt?

Jag tror det är i stort sett lika som när jag tog det. Då går man först igenom massa regler på kursen, och lär sig hur man hittar saker i TR. När vi sedan skrev provet fick vi både slå i TR och prata med varandra. Poängen är ju inte att man ska kunna alla TR utantill, utan att man ska ha koll på grundläggande grejer och veta hur man hittar mer detaljerad info.

Tror det även var lite frågor om lastning, säkerhet och hästhantering generellt, men har man bara lite kunskap och normalt hästvett är det inga problem!

Praktiska prov var det förr, jag vet inte om det är så fortfarande? För mig räckte det iallafall att min ridlärare intygade att jag kunde visa häst för hand och rida i alla gångarter, eller vad det var för krav.

Jag beställde hem grönt kort boken och bokade in mig på en provskrivning. Man ska visa ridkunskap också men om man väljer att bara skriva provet räcker det med att en licensierad tränare skriver på att man kan utföra vissa moment.
Själva provet var inte så svårt. Hade inte tillgång till tr men vissa saker var uppe på diskussion i rummet. Det är ju inte som nationella proven i skolan direkt :p

Jag tog grönt kort i början av 2000-talet. Då hade vi ett skriftligt prov, där man fick ha TR med sig, och så hade vi två lektioner där vi fick träna på att lasta och en där vi skulle visa häst vid handen. Min ridlärare intygade att vi "kunde" rida, så jag/de som tog samtidigt behövde aldrig göra något ridprov.

Jag tyckte inte provet var svårt, men jag har alltid haft lätt för skolan. Pappa tog samtidigt, han är ingen hästmänniska egentligen, men han klarade det också.

Lånar tråden lite.

Jag tog grönt kort på 90-talet, på den tiden fick vi ett litet inplastat kort. Detta kort har försvunnit i många flyttar osv nu... Och jag trodde aldrig jag skulle tävla igen när jag tog ett uppehåll från hästar för några år sedan. Men man ska aldrig säga aldrig, för detta året ska jag tävlingsdebutera igen :) Min fråga är då behöver jag ta nytt grönt kort för att jag har tappat bort mitt?

Lånar tråden lite.

Jag tog grönt kort på 90-talet, på den tiden fick vi ett litet inplastat kort. Detta kort har försvunnit i många flyttar osv nu... Och jag trodde aldrig jag skulle tävla igen när jag tog ett uppehåll från hästar för några år sedan. Men man ska aldrig säga aldrig, för detta året ska jag tävlingsdebutera igen :) Min fråga är då behöver jag ta nytt grönt kort för att jag har tappat bort mitt?

Nej, det behöver du inte. Det ska finnas registrerat att du har tagit grönt kort.

Lånar tråden lite.

Jag vill minnas att du ska ta kontakt med klubben du tog kortet hos så kan de föra in det i TDB.

Kan man bara skriva provet eller måste man gå en kurs också? Och sen få en licensierad tränare att intyga att man kan rida tillräckligt bra naturligtvis. Jag har aldrig lastat en häst men det kan jag nog får nån att lära mig. Måste man bevisa det också genom praktiskt prov? Jag hittar ingen kurs nu i närheten som passar mig.

Som ovanstående sagt, antingen får man kontakta klubben man tog det hos, eller som jag (för att jag tydligen är 7 miljoner år gammal) kontakta distriktet så löser de det.

Kan man bara skriva provet eller måste man gå en kurs också? Och sen få en licensierad tränare att intyga att man kan rida tillräckligt bra naturligtvis. Jag har aldrig lastat en häst men det kan jag nog får nån att lära mig. Måste man bevisa det också genom praktiskt prov? Jag hittar ingen kurs nu i närheten som passar mig.

HÄR står massa bra info om grönt kort :)

Jag är förvirrad! Överallt jag kollat på nätet står det att man får ha med TR vid provet. Men hon som håller kursen säger att det är inte nödvändigt och vi har inte fått TR heller att titta i någon gång under kursen. Hon tyckte att det kan man ju se i sin mobil. Men också att mobilen fick man inte ha med sig under provet. Enligt henne var TR helt onödigt att ha med under provet. Snälla, förklara för mig!

Jag är förvirrad! Överallt jag kollat på nätet står det att man får ha med TR vid provet. Men hon som håller kursen säger att det är inte nödvändigt och vi har inte fått TR heller att titta i någon gång under kursen. Hon tyckte att det kan man ju se i sin mobil. Men också att mobilen fick man inte ha med sig under provet. Enligt henne var TR helt onödigt att ha med under provet. Snälla, förklara för mig!

Skriv ut TR så har du det med dig :)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
839
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 289
Senast: Badger
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 223
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
596
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV