Sv: Grnendll?

Jag har fått höra att jag har en pudel av en gammal tant....
Försökte förklara att det är en lagotto och drar till med "en sån där tryffelhund" - då brukar folk nämligen säga "jaha! då vet jag".
Men inte tanten inte.
Hon blev förnärmad och kläckte ur sig "jaha, fint ska det vara minsann" och verkade tro att jag ljög.

Det värsta med "min" ras tycker jag har varit när folk som har den själv har sagt att de har en Langotto hemma.

Fyfasiken vad ballt :D
Är et såna där komodovaraner?

Japp!! 3 meter långa och äter människor:d

Folk har väldigt svårt för namnet, säger helst weimaran, utan -er, vet inte om i-et eller e-et ska stå som andra bokstav osv...

Också då det klassiska med Varan, händer ganska ofta faktiskt:crazy:

Brukar försöka med att de kommer från Weimar, då nickar folk förstående, men tror inte de fattar mer för det:D

kl

-Riktigt snygg dvärgschnauzer du har.

Fick snällt tala om att det faktiskt är en borderterrier...

Bidrar med mina "konstiga djur"... Kommentarer överflödiga!

Enligt hundkännare är detta en kortbent engelsk setter och en rastypisk gråhund.
picture.aspx

En tant sa bestämt ifrån att parning av terverens och collie blir nervösa. Ni har väl inte barn också?
- Jo, det har vi - den här SCHÄFER-TIKEN älskar barn!
picture.aspx

Idag fick jag höra följande om min nya foderhund:
-Åh, vilken söt liten chowchow! Synd att den har fel färg, det hade varit trevligt med gulliga valpar annars!!! Hon verkar ju väldigt snäll också.
- Trist att du säger det för vi planerar att ta en valpkull och i papprena står det att hon är en finsk lapphund.
-Då har du nog blivit blåst, lilla vän! jag känner väl igen en chowchow när jag ser en!
picture.aspx

Får ofta höra:
"ÅÅh! Vilken söt hund! Jag känner en som har en lika dan, fasts svart... (Syftar på Labbe)

Hm... konstgt... Så vitt jag vet, så har jag köpt henne hos en etablerad Goldenuppfödare och det stå även Golden i papprerna.

Inte visste jag att det finns svarta Golden? Men det gör det tydligen. Inte visste jag att det finns långhåriga Labbar heller!
Men jag kanske har missat något?:confused:

Jag brukar köra med att hon är en utklädd Pittbull! Men då skrattar folk åt mig... förstår inte det... Fast jag skrämde en väldigt närgången unge med det, en gång!

Men jösses :crazy: alla tre skulle nog behöva uppsöka en optiker om dom ser så illa ;)

Allmänt
Man kanske skulle ta med sig en uppslagsbok med hundraser, fickmodell, för att påvisa hur den och den rasen ser ut ;):angel:

Igår när Grima och hennes pojkvän Scooby (jämthund) är ute och leker kommer det förbi en kvinna.

-Åhh, vad är det för ras på den där?
-Schäfer!
-............................okej...........

Jag har hittils bara blivit trodd av två personer som frågat. Resten är mycket säkra på att hon är en korsning! :D

Hon är skitsnygg! Jag älskar den färgen!

Men jösses :crazy: alla tre skulle nog behöva uppsöka en optiker om dom ser så illa ;)

Allmänt
Man kanske skulle ta med sig en uppslagsbok med hundraser, fickmodell, för att påvisa hur den och den rasen ser ut ;):angel:

Jo, definitivt! Inte lönt att argumentera med vissa... Idén med en pocketupplaga om hundraser var inte dum :laugh: Fast då kanske jag upptäcker att min "gråhund" (bild ovan) är för stor för rasstandarden eller nåt... Han är 67 cm i manken :angel:

Jo, definitivt! Inte lönt att argumentera med vissa... Idén med en pocketupplaga om hundraser var inte dum :laugh: Fast då kanske jag upptäcker att min "gråhund" (bild ovan) är för stor för rasstandarden eller nåt... Han är 67 cm i manken :angel:

Äsch, petitesser ;):D
Om mitt lejon hade varit en Njuffe som många tror så hade han varit i största laget då idealet ligger på 71 cm där. Hade han varit Berner sennen som en annan trodde så hade han varit på tok för stor och om det var en St. bernhard som jag höll i kopplet (som i princip alla gissar på eller säger med självsäker röst att han är ;)) så hade han varit inom gränsen men varit bland dom mindre hundarna i rasen :D
Han är 78 cm i mkh, normal storlek (men åt det lite större hållet) inom rasen. Visst i början är det väl lite roligt att höra folks gissningar men efter 20:e gången börjar man ledsna ;)

Har faktiskt träffat hundägare som inte vet vad de har för hundar själva! Då blir man lite fundersam.

Har faktiskt träffat hundägare som inte vet vad de har för hundar själva! Då blir man lite fundersam.

Oh ja! Ett klockrent exempel:

(Hund springer fram till oss efter OK att dom får hälsa..det är en unghund..kanske 8 mån?)

Jag: Åh är det en labrador?
Ägare: Nja, det är en retriever.
Jag: Ja, en labrador retriever?
Ägare: Nej, en retriever.
Jag: okej...

Det har jag varit med om också.
"Det är en dansksvensk gårdshund."
"Öh, men den är ju 60 cm hög?"
"Jorå, men så är det enligt förra ägaren."
"Jaha, men fick du stamtavla och så då?"
"Nä, just den här hunden hade ingen."

Undrar varför?

hahaha, grannens är bara hälften så höga. Men han kanske hade betalat överpris för den :D???

picture.aspx

Och vadå, inte vet vad man själv har för ras? Att kalla min fina jämte för gråhund :eek::mad: (Just a joke, just a joke :p. Fast på bilden i mitt första inlägg sitter han ju JÄMTE springern :rofl::rofl:)

Minns en av dem som påstod att hans hund var av rasen X. Det var den helt uppenbarligen inte. Personen hade visserligen inte alla hästar i stallet och hän var fullt övertygad om att hän hade rätt. Det var bara att nicka och hålla god min.

*KL*

Tja.. min kille var när han var yngre en väldigt lustig labrador med upprättstående öron - åtminstone om man ska lyssna till folk på stan..

Vet ni vad dom baserade detta uttalande på?

Jo.. det Finns ju inga SVARTA schäfrar.. så alltså var han labbe, alt. labbekorsning.. :angel:

Fast iofs så blev ju Llewellyns förra rottis utnämnd till boxer av en herre som "Minsann hade haft boxrar förut!"

:rofl:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 712
Senast: Dandylinn
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 827
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 752
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023