Sv: Grnendll?

Kan vara lite roligt ibland när "folk" som kan talar om vad det är för hundar man har. Själv har jag 4 gordonsetter, och har fått berättat att mina rottisar är undernärda, och frågan finns det långhåriga rottisar?

*KL*

Det är riktigt roligt att höra vad folk tror att man har för ras men ibland blir man less.

Hund nr. 1
Folk har gissat på St. bernhard, Berner sennen, New foundland, Pyreneér m. fl. Det är bara en handfull människor som har gissat rätt (Leonberger).

Hund nr. 2
Han har varit bland annat DSG, Jack russell och Parson men han är en renrasig Släthårig foxterrier ;)

Haha, jag vill också få höra att jag har en groenendael.

Oftast frågar folk:
"Oj, vad fin den är, hur många raser är det i den där?"
"Eum, en sist jag kollade. Det är en Belgisk vallhund/groenendael."
"En vadå? Nejdu, det där är en blandras!"

Jag får frågan om jag har en Collie och en Saluki.

Dom är inskaffades som Borzio och Silken Windhound, men vad vet jag, dom har kanske konverterat?

*KL*
Jag känner igen mig i många inlägg när jag träffar någon och har hunden med. Jag har en svart-och-silverfärgad Löwchen som är kortklippt, och trots de långa gasellbenen och djupa bröstet och den lätt uppdragna buken så är han tydligen en dvärgschnauzer :crazy:

"Min hunds pappa är schnauzer"
_Eh jaha, kul men min hunds pappa är en Löwchen precis som min hund

"Men sån där svans skall de ju inte ha??"
-Jo, det är bara svanstofsen kvar av originalfrisyren.

"Oh vad söt, min kompis har också en Lahsa apso"
- Jaha....det har inte jag

Kan vara lite roligt ibland när "folk" som kan talar om vad det är för hundar man har. Själv har jag 4 gordonsetter, och har fått berättat att mina rottisar är undernärda, och frågan finns det långhåriga rottisar?

Jag har faktiskt hört talas om en som fick höra att hennes rottis var en gordonsetter:D.

Långhåriga rottisar finns, men det är ett fel.

Haha va kul!

Sj har jag fått en så udda fråga som om det är en labrador!? (har faraohundar).
Och sen har jag fått skäll av en dagisfröken:
"kupering är minsann förbjudet här i sverige" (syftade på öronen) :/

Den känner jag igen...Min terv hane var allt från den klassiska schäfer/collie till varghybrid."Vet inte du flicka lilla att den blandningen är förbjuden"

Sen var han den snyggaste schäfer en gubbe hade sett också,det var mest kul eftersom kompisen stod bredvid med sin schäfer som faktiskt var en av de snyggaste i Sverige...

Sen finns det såna som jag som har svårt att låta bli att skoja, speciellt om det inte är ngn tvekan om vilken ras det är. Kanske bäst att hålla tyst i fortsättningen så man inte blir idiotförklarad......

*kl*

När jag var liten hade vi en svart tibetansk terrier, hane. Vi bodde då i Öjebyn utanför Piteå och där fanns (finns?) det ett vårdhem där människor med diverse psykiska diagnoser huserar. Många av dessa kunde ha roliga saker för sig när man mötte dem på gatorna.:p En man/gubbe böjde sig alltid fram o liksom tryckte ner ögonbrynen (svårt att beskriva;)) och frågade "ar de en poodl?" Första gången förstod inte mamma riktigt så hon fick fråga några gånger. Till slut trillade poletten ner! "Nej, det är ingen pudel!" Denna man frågade samma sak varje gång de möttes, men nu visste hon ju vad han menade i alla fall, så hon kunde tala om att det faktiskt inte var någon pudel (eller "poodl ;)). :D

Nuvarande hunden får höra allt från jack russel (när hon var valp) till norrbottenspets och huskey. Men så är hon ju blandras oxå, så det är ju inte så konsigt att folk inte alltid kan gissa rätt. :)

Senast ändrad av en moderator:

Haha, det är lite kul när folk ska förklara ens ras för en... Som om man inte vet något om den sedan innan?
Jag får ofta frågan om min schäferhane verkligen är en renrasig schäfer. När jag försäkrar att jo, han är verkligen en renrasig schäfer och en rätt snygg sådan så brukar jag få till svar att "ja, långhåriga schäfrar är ju mycket finare".. Brukar hålla med om att långhåren kan vara fina ja, men att min hund inte är långhårig, då får jag en dumförklarande blick och svaret att "jo, det är han ju"... Speciellt om jag även har tiken med, som är väldigt korthårig och inte är lika rödbrun.
Att folk undrar om tiken är en yngre hund är väl rätt lätt att förstå, dels så har hon så grymt mycket energi och är mindre och spädare (så klart).

"schäferhöfter" är något annat uttryck jag får höra ibland, att de flesta schäfrar har dåliga höfter, gärna med lite lätt upprört tonfall.. Brukar tålmodigt förklara lite om HD tills jag ser en lätt glasartad blick som svar :angel:

Fast frågan om det är unghundar jag har tycker jag är lite kul, bägge är 9 år men är lekfulla med mycket bus i tassarna :D

haha det är konstigt vad många raskännare vi har i landet, det är iaf schysst utav dem att berätta för oss stackars vilsna hundägare vad det är för sort på hunden i kopplet.:bow::D

Min lilla vovve har fått dessa gisningar hittils gissningar
kvinna- ah, det är en sån där som springer i cirklar va?
jag-Menar du en Grey Hound?
kvinna-Precis! En sån är det, men han ser lite konstig ut ska dem ha så läng päls!!??:confused:
jag - nää inte om han vore en Grey Hound

kille -Det är en collie va??:laugh: (flertalet som gissat detta nu)

kvinna- ah så du har vinthund, dem är så vackra
jag- Ja visst är dem!
kvinna- det är en jättefin liten whippet du har
jag - :confused:

Men mestadels lyder samtalet såhär
-VAD ÄR DET DÄÄÄR??:eek:
jag- en Borzoi..
-va!!?? Aldrig hört talas om nåt sånt finns inte!!
jag-:crazy:

/Frida som nöjer sig med att säga att det är en vargdödare hon håller i kopplet, den förklaringen är lättare för folk att smälta.

Igår när Grima och hennes pojkvän Scooby (jämthund) är ute och leker kommer det förbi en kvinna.

-Åhh, vad är det för ras på den där?
-Schäfer!
-............................okej...........

Jag har hittils bara blivit trodd av två personer som frågat. Resten är mycket säkra på att hon är en korsning! :D

Jag får frågan om jag har en Collie och en Saluki.

Dom är inskaffades som Borzio och Silken Windhound, men vad vet jag, dom har kanske konverterat?

Var glad för att dina människor i alla fall vet att det finns saluki ;)

"Åh, vilken tjusig afghan!" har jag hört en hel del gånger.
"Men kolla vilken liten golden retriver!"
"En DALMATINER!"
"Åh, en sådan där greyhound."
"Fyfan för undernärda blandraser... varför får ägarna ha kvar dem?!"

jag har bara haft cremefärgade salukis hemma.

.... Hund nr. 2
Han har varit bland annat DSG, Jack russell och Parson men han är en renrasig Släthårig foxterrier ;)

Min DSG blir alltid till en Jack Russel. Eller, i bästa fall, får man höra: " ...eeeh ... e det en sån där ... eeh skånsk ... vaddetnuheter ..."

För många år sedan hade jag en strävhårig foxterrier o bodde då mitt inne i Malmö, i närheten av Värnhemstorget. På Värnhemstorget brukade det alltid sitta ett gäng alkisar när man kom gående förbi med vovven. En av dem var "foxterrierkännare" .... Han visste med bestämdhet att det fanns a) stor foxterrier, b) mellanfoxterrier och c) dvärgfoxterrier. Och min var definitivt en mellanfoxterrier. Jag försökte förklara att det fanns bara en variant av foxterrier, men han var påstridig (o påverkad :crazy:) så min hund blev i fortsättningen en mellanfoxterrier.

*kl*

Kamrat Anna har en tvättäkta gatukorsning av okänt ursprung.
När folk frågar vad det är för ras brukar hon klämma i med: "Det är en Portugisisk Agrotta"

Då nickar vissa lite instämmande. "Jasså, jaha visste inte att de kom i en korthårig variant..."

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 712
Senast: Dandylinn
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 827
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 752
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023