Grisfrågor

Alexandra_W

Trådstartare
Vi hade gris/ar (som husdjur) när jag var liten, och nu har mamma börjat mumla om att det vore ju trevligt att ha gris. Och jag klurar på att ge henne en gris när hon fyller år i slutet på april.

Men jag minns för lite 'detaljer' från när vi hade gris när jag var liten. Mamma kan ju det där men börjar jag fråga en massa så kommer hon ju fatta.

Men hur varmt måste grisar ha?

Vad talar för att ha grisen boendes i stallet? Jag har kallstall dock, men det är ju inga problem att göra ett hus åt grisen fyllt med t ex halm där den kan gå in, men måste de ha en massa plusgrader? Det finns ju grisar som bor ute året om så då borde de ju klara kyla omd e har skydd (de grisar som bor ute här har 'plåthus' att gå in i)

Kan man ha grisar på spån eller ska de ha halm?

När det gäller gå ute och böka, har grisar speciella önskemål på VAD de ska böka i? Eller är det glada bra ade kan böka? Vi har ju rätt mycket mark, men marken som skulle funka bäst att ge åt grisen sluttar t ex, spelar det roll? Går det att ha dem på lite stenigare mark eller förstör det för dem att böka? Bryr de sig om det är rötter och så? Och så kuggfrågan - vad skulle en gris tycka om att få böka på t ex gödselstacken? (hehe, jag ser här hur man kan öka förbränningen i gödselstacken radikalt *s*)

Hur rymningsbenägna är grisar?

Något annat jag ska tänka på?

Vad gäller mat så är det inga problem,d et var mitt jobb som liten att mata griseländet så maten har jag full koll på.

Sv: Grisfrågor

Rymning är väl en fråga om hur tam grisen blir. Annars är ju problemet att de bökar och kan ta sig under stänget. De flesta jag känner har elstängsel till dem.
Har ni tänkt skaffa en "julskinke"gris eller ska den bara vara till sällskap. Minigrisar är väldigt trevliga djur, som kan gå ute som vanliga grisar.
De bökar allt som går att böka så det gör inget om det är lite stenigt och har de bara hyddor med halm som de kan gå in i om vintern så klarar de sig bra.

Stoppard skrev:
Rymning är väl en fråga om hur tam grisen blir. Annars är ju problemet att de bökar och kan ta sig under stänget. De flesta jag känner har elstängsel till dem.
Har ni tänkt skaffa en "julskinke"gris eller ska den bara vara till sällskap. Minigrisar är väldigt trevliga djur, som kan gå ute som vanliga grisar.
De bökar allt som går att böka så det gör inget om det är lite stenigt och har de bara hyddor med halm som de kan gå in i om vintern så klarar de sig bra.

JAG vill ha minigris, men mamma vill ha 'riktig' gris, så det lär väl bli en vanlig, stor gris.

Jo, vet de flesta har elstängsel och det är ju enklast med, hästarna går ju på el. Tänkte om de dock tog varje chans att rymma eller höll sig inom elen?

Det ska vara sällskapsgris, inte julskinkegris. Fast av 'sorten' julskinkegris alltså (dvs ingen minigris)

En till fråga, kan grisar gå 'planka'? Typ som man har till höns, en bräda med vågräta ribbor på. Om man gör en bred variant av det, kan en gris gå på det för att klara en höjdskillnad? (klurar på att göra lösdrift från stallet till grisen men det är nivåskillnad då halva stallet är sutterräng, så den måste ha någon form av spång att gå på i så fall)

Grisar bökar upp din hage, du kan alltså inte ha dem tillsammans i samma hage. Du kan inte ha de lösa heller, då har ni ingen gräsmatta kvar :) Visserligen har ni inga pingborrar i gräsmattan heller :)
Tråden ska vara låg, 20 cm över marken, eventuellt en högre oxå.

Grisar gillar halm, de tuggar den och bökar ett bo av den. De kan ha torv eller spån oxå, men vill gärna ha halm de kan tugga och flytta på i deras sovvrå. Ev går hö bra oxå.

Grisar kan gå på plankor, de har inte så bra grepp så gör ribbor på.
Grisar hoppar bra oxå, och behöver höga väggar i boxen. :)

Grisar gillar utmaningar så massor med rötter, stenar är jättekul för dem, o nyttigt för deras muskelsättning. Försök få en vattenpöl oxå, så har du grisheaven!

Du kan ha 2 suggor tillsammans, eller kastrerad hane med hona. hanarna blir mycket mycket större så du vet. Morfars Gorbatjov vägde 600 kilo! suggorna kanske 300-400.
Grisar dör inte av att vara ensamma, men det gör ju inte hästar heller..förstår du :)

Grisar behöver inte ha varmstall, men de behöver ha ett hus isåfall med lågt i tak och halm så de kan värma upp det med deras kroppstemperatur.

Vad ska ni utfodra den med? Hushållsprodukter, eller betmassa och spannmål?
Min älskade vitt bröd, kokt potatis och hundtorrfoder samt grisfor (växfor) Det kanske inte är att rekommendera om ni inte vill få feta grisar, då det är ett tillväxtfoder.

Roliga sysselsättningar för grisar är att leta efter saker, gräv ner godsaker i marken ex.

Glöm inte att ni måste ansöka om SE nummer hos jordbruksverket. Grisar tillhör kategorin livsmedel nämligen.. men ni behöver inte göra hål i öronen vad jag vet.

Min talangfullaste gris kunde sitt, back, tass (klöv) hämta saker, och gå fot. Och sitt namn såklart.

En bild på min mamma och Tora när vi var på en invigning av en foderaffär.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har 2 grisar, mini/hängbuk som går på lösdrift. Har haft dem i 5 år nu.
Dem har spån och halm, gillar att borra nersig så de ej syns.
HAr el med bara en tråd.Det räcker med 1 stöt sen håller de sig inne. Men mina grisar har stor hage, det finns hästar som inte har närheten av utrymme, och det gör att de ej är så rymningsbenägna.

På vintern jan - mars bor de dock i stallet hos hästarna mer av praktiska skäl. DE går ändå inte ut i snön och jag orkar inte skotta enda bort till dem.
Då får de gå lösa i stallet på dan, så de får motion,+ att jag gör en liten hage strax utanför dörren så de kan rasta sig ute.

Grisarna är rumsrena och gillar inte att behöva kissa/bajsa i sin bostad.

De är underbara och jag är mycket förtjust idem.

en gång hade jag stallplats hos ett par som hade avelsgrisar. Men dom blir ju ta mig tusan större än en shettlandsponny :D . Men i allafall när hästarna var på sommarbete så fick grisarna husera i vinterhagen..snacka om jordförbättringsmaskiner...helt otroliga är dom att markbereda. Finns ju de som har hagar i skogen åt sina grisar för att förbättra marken i skogen. Nu hade vi visserligen trästaket i hagen, men de hade satt en eltråd långt ned på insidan så de inte skulle spränga staketet...det funkade fint det, dom lärde sig på 2 röda sekunder att det var el i tråden. Dom grisarna bodde i stallet i egen box, vi hade spån som underlag och stallet var gjort av sten så det blev ganska kallt därinne. Men dom frös aldrig. Det fina med en gris är att dom är så otroligt renlig..bajsa och kissa bara i ett hörn...

Att ha grisar i stallet bör inte vara några problem, bara dom har möjlighet att värma upp sin boplats (grisar brukar vilja ha ca. 15grader)

Bäst är att ha halm till grisarna så att dom kan 'inreda' själva. dessutom är det lättare för dom att bädda ner sej och hålla värmen bättre. (du har väll hört talas om gottegrisar ;) )

Vad grisar vill böka i, det vet jag inte. Har dom däremot inte möjlighet att böka blir det lätt att dom biter i tex väggarna å så.

Att marken sluttar har nog ingen större betydelse, men stenig mark är nog inte så possitivt ur grisens synvikel då det inte går att böka ordentligt (även om dom kommer att försöka) Rötter ses oftast som en delikatess hos grisar och äts ganska snart upp.

Att låta grisar böka i gödselstacken är ju inte speciellt schysst. Grisar är renliga djur. I en gödselstack finns dessutom inte så mycket att utvinna för en gris.

Hur rymningsbenägna dom är, är individuellt. Men dom brukar vara ganska hemkära så även om dom rymmer brukar dom inte gå så långt

Tänk på att grisar är flockdjur, precis som hästen. Även om man kan ha bara en gris, så är det schysstare att ha 2

grisarna väljer själva att böka i gödselstacken, och de gillar att ligga där o vila för det är ju varmt nu. Men att bara ha dem där är ju att tvinga dit dem förståss, men det tror jag inte alexandra har tänkt sig *s*

Grisar bökar upp din hage, du kan alltså inte ha dem tillsammans i samma hage. Du kan inte ha de lösa heller, då har ni ingen gräsmatta kvar :) Visserligen har ni inga pingborrar i gräsmattan heller :)
Tråden ska vara låg, 20 cm över marken, eventuellt en högre oxå.

Nej, samma hage hade jag inte tänkt. Just för jag inte vill ha den sönderbökad (sen litar jag inte riktigt på hästarna heller, jag tror inte en gris ksulle uppskatta ett 'kom igen, vi ska leka' från en häst riktigt..). Utan tänkt grisen skulle få egen hage, det finns delar av hästhagen som jag gärna 'offrar' till grisbökeri, men gemensamt för all den marken är att den är sluttande i mer eller mindre grad och har varierande stenighet och rötter. Största delen som jag gärna offrar är runt gdeslstacken, så de skulle få gödselstacken i sin hage, dvs de skulle inte ha gödselstacken som hage.

HUR mycket bökar de sönder, om man t ex skulle släppa två grisar i en stor hage (t ex då hästarnas vinterhage) på sommaren, hur mycket har de sönder?

Grisar gillar halm, de tuggar den och bökar ett bo av den. De kan ha torv eller spån oxå, men vill gärna ha halm de kan tugga och flytta på i deras sovvrå. Ev går hö bra oxå.

Okej, får skaffa halm åt dem då, jag har ju hösilage och spån och antar hösilage inte duger åt dem? Eller kanske om de får torkat hösilage?

Grisar kan gå på plankor, de har inte så bra grepp så gör ribbor på.
Grisar hoppar bra oxå, och behöver höga väggar i boxen. :)

I stallet har jag ju en extrabox som inte använd, Väggarna är 1.20 höga, räcker det? Alt är att grisen får bo i ett annat utrymme än stallet, där det är väggar upp till taket sas, men det känns bättre för grisen/arna om den de får bo i stallet så det händer lite mer liksom.

Du kan ha 2 suggor tillsammans, eller kastrerad hane med hona. hanarna blir mycket mycket större så du vet. Morfars Gorbatjov vägde 600 kilo! suggorna kanske 300-400.
Grisar dör inte av att vara ensamma, men det gör ju inte hästar heller..förstår du :)

Gah, feta djur ;). Hmm. hur höga blir de eg? Grisen vi hade mindes jag inte som så jättehög och har svårt att tänka mig hon vägde 300 kg, men kanske?

Ang ha gris ensam, så jag har fattat. Och jag anser att man INTE ska ha häst själv (även om jag haft individer som trivts utmärkt själv), så det får bli två grisar! Men är det bäst att ha två suggor sm är lika gamla och ur samma kull, eller ska det vara två obesläktade, samma ålder eller olika? Dvs vad är störst chans fungerar ihop utan bråk? Läst lite om grisar på nätet och tydligen lever de gärna i familjeflockar, men det stod medst om mor och avkomma, inte så mycket om syskon?

Vad ska ni utfodra den med? Hushållsprodukter, eller betmassa och spannmål?
Min älskade vitt bröd, kokt potatis och hundtorrfoder samt grisfor (växfor) Det kanske inte är att rekommendera om ni inte vill få feta grisar, då det är ett tillväxtfoder.

'Grismat' (typ grisfor, men det finns ju det som inte är just tillväxtfoder utan mer som underhållsfoder) och hushållsavfall.

Glöm inte att ni måste ansöka om SE nummer hos jordbruksverket. Grisar tillhör kategorin livsmedel nämligen.. men ni behöver inte göra hål i öronen vad jag vet.

Ah, det hade jag ingena ning om. Vad är SE-nummer och vad innebär det etc?

En bild på min mamma och Tora när vi var på en invigning av en foderaffär.

:love:

Senast ändrad av en moderator:

Boxväggen på 1,20 tror jag räcker..men jag lovar inget.

ang storlek så är det nog lite olika, men morfars galt var lite mer än meter över ryggen och dubbelt så lång, en bjässe. Han fick de tyävrr avliva för han var förs stor för att betäcka suggorna.. :( Vanliga slaktsvin blir nog inte så stora, han var en renrasig hampshire.

En gris bökar mycket, våran lilla gris (se bild) bökade upp 6-7 kvadratmeter i timmen på vår gräsmatta. Hon fick gå där i ett rep ibland, men till slut sa morsan stopp!
Tänk på att ha mycket skugga till grisarna, för de bränner lätt sig bakom öronen.. :)

Jag vet faktiskt inte om grisar bryr sig så mycket om de bor med sin syster eller sin moster, jag anatar att ni kommer hämta från samma bonde och då är de oftast lite släkt med varann ändå :) Jag tror ju att syskon är mera tilltalande, men jag vet inte. Morfar brukade byta boxar ibland och de skrek lite åt varann, men kom väldigt snabbt överrens. Har du bara två så blir det ju inte någon hackkyckling som det kan bli i en flock på 10.

Det låter som om dina blivande nassar kommer få ett mycket bättre liv än de var förutbestämda till!

SE numret vet jag inte mer om, det är en märkning för att bonden ska få betalt för rätt gris, och för att djurskyddet ska ha koll på hur många han har...du kanske kan ringa till kommunen o fråga??

kom på en grej till, klövarna behöver nog verkas nån gång då o då..kanske ska börja förbereda hovslagaren :)
/jenny

snigelfarmor skrev:
Boxväggen på 1,20 tror jag räcker..men jag lovar inget.

ang storlek så är det nog lite olika, men morfars galt var lite mer än meter över ryggen och dubbelt så lång, en bjässe. Han fick de tyävrr avliva för han var förs stor för att betäcka suggorna.. :( Vanliga slaktsvin blir nog inte så stora, han var en renrasig hampshire.

En gris bökar mycket, våran lilla gris (se bild) bökade upp 6-7 kvadratmeter i timmen på vår gräsmatta. Hon fick gå där i ett rep ibland, men till slut sa morsan stopp!
Tänk på att ha mycket skugga till grisarna, för de bränner lätt sig bakom öronen.. :)

Jag vet faktiskt inte om grisar bryr sig så mycket om de bor med sin syster eller sin moster, jag anatar att ni kommer hämta från samma bonde och då är de oftast lite släkt med varann ändå :) Jag tror ju att syskon är mera tilltalande, men jag vet inte. Morfar brukade byta boxar ibland och de skrek lite åt varann, men kom väldigt snabbt överrens. Har du bara två så blir det ju inte någon hackkyckling som det kan bli i en flock på 10.

Det låter som om dina blivande nassar kommer få ett mycket bättre liv än de var förutbestämda till!

SE numret vet jag inte mer om, det är en märkning för att bonden ska få betalt för rätt gris, och för att djurskyddet ska ha koll på hur många han har...du kanske kan ringa till kommunen o fråga??

kom på en grej till, klövarna behöver nog verkas nån gång då o då..kanske ska börja förbereda hovslagaren :)
/jenny

Tack så jättemycket för alla svar! Men det här med raser, om man inte vill ha en minigris, men inte en så himla stor gris heller, dvs en 'liten stor gris', finns det någon specifik ras man ska kika på då? Jag skulle gärna ha en fläckig (dvs inte vanlig grisrosa) om man får drömma med ;) Någon bjässe på 400 kg som blir en meter i mankhöjd skulle ju isf JAG bli glad att slippa, hästarna får gärna stå för de stora djuren här ;)

Hmm, kanske ska prova lura på mamam en minigris istället.. 'Men oj, blev de inte större, men uppfödaren loovade att det skulle bli stora grisar, jag förstår ingenting??' :devil:

Läst lite om SE-nummer och det är tydligen ett produktionsplatsnummer och gratis att ansöka om och verkar inte vara krångligheter alls kring det utan bara en pappersexcersis.

Hmm, förbereda hovslagaren, haha, han har hotat att säga upp sig om jag citat 'kommer dragande med en enda till B-ponny' slutcitat (jag har haft lite småponnyer här nu och då). Men det är klart, han sa inget om grisar :devil:

du har gjort mig gristokig, mina 20 senaste sökord innehåller alla "gris" *crazy*

http://www.britishpigs.org.uk/rjc/index.htm hittade denna sidan...det finns massvis med raser, små o stora håriga, röda svarta prickiga och svarta, en krullig oxå :)

i sverige finns det nog bara 4-5 olika raser.. Jag tänkte på Linderödssvinet, det är mindre, snyggare och dessutom en lantras.
Annars får ni ta en "Pelle-gris" hos bonden, de brukar vilja bli av med dem. Mina båda har varit Pellegrisar, de brukar dö om man inte tar hand om dem. Kullens svagaste och minsta individer.
Man kan nappmata en gris, då tror de att de är människor!

/jenny

Jag har haft Linderödssvin och det är en helt underbar ras. Lagom stora och underbart kött (om det nu skulle bli kultingar) . ;)
De bodde ute i en stor hage med ett hus med massor av halm.
Eltrådar tre stycken. Hade dem lösa ibland när jag var hemma och ute och det var inga problem, de gick till gödselstacken eller ut i hagen och åt hästskit.
(Efter de hade ätir upp alla bärbuskar och rabarber ) :D
Annars fick de allt vad hushållet hade att erbjuda (förutom kött) Piggfor (finns olika för olika behov).
Äter allt från kanelbullar till pasta.

De älskar att släpa runt på pinnar och småträd och halm, böka i allt gärna i nån skog.
Underbara djur som jag saknar men hade tyvärr inte tid med allt så jag fick sälja av dem.

Ti_Ti

Detta med märkning är ett krav från jordbruksverket att alla grisar som säljs ska vara märkta med produktionsplatsnummer.
Dvs ni behöver inte ha ett SE-nummer om ni inte tänker bedriva avel men däremot är ni skyldiga att anmäla grisinnehav :D till jordbruksverket och markera på en karta exakt var de befinner sig.

Detta är bara för att förhindra en eventuell smittspridning hos olika besättningar.
Kostar inget mer än ett telsamtal samt porto när anmälan skickas.

Ti_Ti

snigelfarmor skrev:
du har gjort mig gristokig, mina 20 senaste sökord innehåller alla "gris" *crazy*

http://www.britishpigs.org.uk/rjc/index.htm hittade denna sidan...det finns massvis med raser, små o stora håriga, röda svarta prickiga och svarta, en krullig oxå :)

i sverige finns det nog bara 4-5 olika raser.. Jag tänkte på Linderödssvinet, det är mindre, snyggare och dessutom en lantras.
Annars får ni ta en "Pelle-gris" hos bonden, de brukar vilja bli av med dem. Mina båda har varit Pellegrisar, de brukar dö om man inte tar hand om dem. Kullens svagaste och minsta individer.
Man kan nappmata en gris, då tror de att de är människor!

/jenny

Haha, jag har fått grisar på hjärnan själv, och det skyller jag på dig, så rätt åt dig ;)

Linderödssvin, är det de som har typ..ehh..huggtänder.. *s* Nä men betar? Äh, får göra en (till) googlesökning!

'Pellegrisar' låter ju förvisso bra, men det är nog lite svårt att hitta tiden att nappa upp dem. Att få det att funka med jobb och sådant? Annars är jag sjukt svag för just de dä rklena individerna och gav mig f*n på att rädaa ALLA grannens svaga flasklamm. Nu dog ett ändå, men hade jag inte farit där som en tätting och vägrat ge upp så hade bonden förlorat betydligt fler. Ironiskt nog så den som dog (som jag döpt till Rambo btw och som var ursöt och tvåfärgad) som bondens bestämt sig för att jag skulle få - det var han som dog *mutter*

Ti_Ti skrev:
Detta med märkning är ett krav från jordbruksverket att alla grisar som säljs ska vara märkta med produktionsplatsnummer.
Dvs ni behöver inte ha ett SE-nummer om ni inte tänker bedriva avel men däremot är ni skyldiga att anmäla grisinnehav :D till jordbruksverket och markera på en karta exakt var de befinner sig.

Detta är bara för att förhindra en eventuell smittspridning hos olika besättningar.
Kostar inget mer än ett telsamtal samt porto när anmälan skickas.

Ti_Ti

Enligt den info jag hittade ska ALLA som har klövbärande djur ha SE-nummer. Dvs även om du har minigris i lägenhet?

Haha, anmäl grisinnehav, u fick jag en vrickad version av det här med skärpt TV_avgftskontrollreklamen.. :devil:

Nåja, oavsett hur det är med SE-numret (dvs som du säger, du är onekligen mer insatt än mig, eller infot jag surfat fram) så verkar det ju bara vara en formalitet i frågan, dvs inga konstigheter eller krångligheter.

Nä, när jag skaffade mina grisar för fem år sedan så behövdes inget SE-nummer mer än om jag skulle sälja, det räckte med det SE-nummret de hade då från uppfödaren, jag trodde det var samma regler nu.
Att få ett SE-nummer är bara ett papper att skicka in och man ska nog aldrig säga aldrig beträffande kultingar. :D :love:
(Det var så jag skaffade ett nummer)

Ti_Ti

De har nog ändrat nu (säkert någon EU-grej), eller så är infot jag fick fel. Men som sagt, verkar bara vara en formalitet.

Hmm, kollat på Linderödssvin nu ju. Och kan bara säga VILL HA! :love: Frågan är väl hur svårt..och dyrt.. det är att få köpa sådana för att 'bara ha som sällskap'? Med tanke på att de är utrotningshotade?

Dock hittar jag ingenstans storlek på dem, blir de sådär gigantiskt stora de med?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 638
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 289
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar