Grisepass?

Sv: Grisepass?

Att träna traven stärker aldrig tölten.
Det jag menar när jag säger att trav kan stärka tölt, är att när du jobbar i trav, så blir hästen väldigt lösgjord! Och på så sätt kan en otränad häst, stärka musklerna och få till takten sakta men säkert ! Det är vad jag har hört iallafall :P

Om du hittar lösgjordheten i trav ja, inte många med starka femgångshästar med mkt passtakt som klarar av det.

Då är det bättre att rida igenom tölten så man hittar en ren takt, lösgjordhet och avslappning där. Då har man bra tölt OCH trav på köpet !

Det kan det visst göra. Men det handlar om resterande gångarter, om hästen är passtaktig i tölten kan det även bero på att den inte är tillräckligt välmusklad, eller ojämt musklad.

grisepassar han eller är han passtaktig?
DU skriver att han har lätt för resterande gångarter..
men då är det inte så troligt att det är grisepass?
men om du säger det.

grisepassaren har ett starkt lateralt rörelsemönster och bromsar sig själv i steget , vilket gör att den blir stel i muskulaturen.
en ryttare gör det ännu mer obekvämare..
så ett tips är att börja markarbeta dv s tömkörning m,m.
löshoppning. Om häästen hittar balansen från marken så ska den kunna tölta iallafall i kort tempo från ryggen sen. ( om man arbetar rätt såklart !)
om hästen gärna travar eller galopperar använd den som vilogångart i lungt tempo.
Sen när du fortsätter från ryggen är det bra att träna tölt i ex öppna, över kavaletti. Och på volt! HALVHALTER(!)

Ha hela tiden kontroll på överlinjen. hästen får inte "tappa" ryggen.
tölt innebär: bärighet,mjukhet och böljande rörelse genom kroppen.

hare braaaaa med alla era fina islänningar =)

min seimur var passaktig i alla gångarter när han kom till mig men efter mycket volt arbete såkunde han tölt helt rent och fint Vi fick longera många gånger innan:D

Lycka till med tölten

Fanny o seimur:bump:

Hej!

Det finns inget mer irriterande än att ha en häst som vill grisepassa...
Det som du först och främst måste fråga dig själv är om det är värt besväret? Är din häst skapt för att tölta? Vissa häst kan av exteriöra skäl inte tölta ordentligt. Ibland är det bättre att acceptera hästen som den är och ha en "skogsmulle" häst som har en tendens att grisepassa. Varför plåga hästen med en massa övningar om den inte har förutsättning att göra det som den beds om?(Jag påstår inte att det är så i ditt fall...)

Vägen till rätt hållning och en bra tölt går genom avslappning. Så fort en häst spänner sig i sidorna så blir den lateral=passig.
Därav rekomenderas ofta sidvärtsrörelser, då kan inte hästen spänna sidorna och inte passa.
Det vanligaste felet med grisepassare är att de spänner sig och använder ryggen fel, ïstället för att räta upp sig och gå under sig med bakdelen så hänger de på framdelen.

Vad gör man åt det?

Skritt har samma takt och fotförflyttning som tölt så ett tips är att jobba skritten mycket.(skillnaden är att tölt är en springande gångart och att hästen i varannat steg vilar all tyngd på ett ben) På samma sätt som man töltsätter en fyrgångare kan man göra underverk med en grisepassare.
Kort och länga skritten, hitta rätt skritttakt. Jobba med takten, ta korta snabba långa steg, ta snabba korta steg, ta långa långsamma steg eller ta korta långsamma steg.

Halvhalter för säte och att få hästen att lyssna på rytteren enbart med sätet är nyckeln till detta.
På så sätt kan du påverka både takt och fart utan att ta i tyglarna. Om hästen stannar för sätet eller gör en halvhalt för sätet så stannar den med bakdelen först och inte med framdelen som den gör om den stannar för tyglarna. Då kommer hästen automatiskt i rätt form.

När din häst kan detta och lyssnar till säten kan du bara sitta där och klämma lite och öka klämma lite och minska klämma lite till vänter och häster tar ett steg och vänster och korrigerar tölten....
På så sätt håller du också din häst uppmärksam under ridturen och han kan då inte tänka mycket på annat som han möjligtvis kan bli rädd för...

Mvh,Kristin

Kloka ord fårn en som har ett mkt vackert namn:d

/Kristin=)=)

Som alla troligen vet så har jag en 5 gångs valack, 6 år nu :) Han har otroligt mycket pass i sig och därför blir tölten grymt passtaktig UTE! I ridhus är takten fortfarande passtakt men absolut inte lika mycket.
Jag tränar mycket lösgörande innan töltarbete men ändå så går han med huvudet uppe i himlen & grisepassar, vad kan vara fel?
Kiropraktorn var på besök förra veckan så det har inte något med någon låsning eller liknande.
Grund gångarterna är fina, taktfasta & bra.
Men tölten:eek:, Hur kan man träna bort passtakt?
Min häst blir väldigt tittig i skogen, kan det bero på det?
Jag undrar också hur ni aktiverar bakbenen på bästa sätt? Så hästen inte är framtung.

Tack för svar!

Hej!
Har liknande problem med några hästar på ridskolan jag jobbar på.
Som Sagt träna träna träna mycket lösgörande, Mycket skänkel vikningar i tölten, flytta bakdelen i hörnen, eller ute.
Gör sluta och öppna på honom också, då måste bakdelen jobba.

Sen är de nog bara att ha tålamdo, Har hästen nästan gått så här kanske jämt, Är de svårt att öpnna den delen som får honom tillslut att tölta.

Men kämpa bara vidare:)

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Novisis
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 298
Senast: Lella
·
Islandshäst Hej! :) Nu är det dax för mej att skaffa islandshäst! Jag har ridit i över 10 år, men d var först i oktober -09 som jag började rida...
Svar
14
· Visningar
3 654
Islandshäst Fick lite inspiration från "Håll oss uppdaterade" tråden, var någon där som nämnde att detta blivit vanligare och vanligare på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 892
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025