Kotledsinflammation på Islandshäst!

Sv: Kotledsinflammation på Islandshäst!

Jo visst kan det vara så :)
Men den här hästen hade även problem när hon bodde hos sin förra ägare.(Förra ägaren är en otroligt duktig ryttare som nog inte har inverkat fel på hästen iaf...)Hästen har väldigt smala ben..Tror ni att det är så att vissa häsatr bara är känsligare än andra?Eller trorr ni att det finns ett grundproblem som vi inte har upptäckt än??

Vi åkte in till veterinären i Oktober för hälta bak men veterinären hittade ingenting trotts att va bad henne kolla flera gånger.Såklart blev diagnosen kotledsifl på båda fram eftersom att hästen i fråga hade haft det förr:cool:.Så jag började rida igång henne.Sen efter ett tag halkade hon i hagen och fick en gaffelbands infl..Den gången hade vi en annan veterinär som vi bad kolla bak och han hittade en infl i hasen!
Eftersom hon då hade ont i hasen så antar jag att hon belastade fel vilket lädde till att hon blev halt även fram i oktober. vad tror ni??

//Lovisa

Jag kan som sagt väldigt lite om det här, men det borde ju rimligtvis vara så att hästar med sämre benkvalité borde ha lite lättare för att få kotledsinflammation än de med bättre ben?

/Anna

Jo precis det är det jag också tror...Det låter ju gansk logiskt?;)

Om man säger så här, det spelar ingen roll om hästen har tandpetare till ben då de ändå inte blir starkare än vad man gör dem. Alltså, jag skrev tidigare att utrustning etc spelade stor roll i dessa sammanhang och det för även verkning och skoning. Verkas och skos hästen fysiologiskt korrekt, och här kommer det för er alla som har varit vaken på lektionerna.;) Alltså en fysiologiskt korrekt verkning /skoning gör att belastningen tas upp i benets styvaste riktning.

Det är här man ser att den minsta belastningen finns på hästen när det gäller just hovvården, om detta uppfylls sen har man ju tyvärr många andra saker som måste funka också.

Jo visst kan det vara så :)
Men den här hästen hade även problem när hon bodde hos sin förra ägare.(Förra ägaren är en otroligt duktig ryttare som nog inte har inverkat fel på hästen iaf...)Hästen har väldigt smala ben..Tror ni att det är så att vissa häsatr bara är känsligare än andra?Eller trorr ni att det finns ett grundproblem som vi inte har upptäckt än??

Vi åkte in till veterinären i Oktober för hälta bak men veterinären hittade ingenting trotts att va bad henne kolla flera gånger.Såklart blev diagnosen kotledsifl på båda fram eftersom att hästen i fråga hade haft det förr:cool:.Så jag började rida igång henne.Sen efter ett tag halkade hon i hagen och fick en gaffelbands infl..Den gången hade vi en annan veterinär som vi bad kolla bak och han hittade en infl i hasen!
Eftersom hon då hade ont i hasen så antar jag att hon belastade fel vilket lädde till att hon blev halt även fram i oktober. vad tror ni??

//Lovisa

Låter rimligt.
Däremot tycker jag att det låter konstigt att den blev behandlad för klf bägge fram om det inte var säkert att det var det. Brukar ju kunna se om ledvätskan är inflamerad? iaf om det är illa. La vet en blockad? Utesluter man alla andra leder, bedövar den misstänkta så brukar en duktig vet kunna hitta rätt. Däremot är det ju viktigt att utreda lika väl på bakbenen eller ev rygg.

Var på klinik igår med en kompis häst. Kotledsinfl ena fram. vet misstänker att han busat, skadat sig lite bak, överbelastat fram. Röntgenplåtar togs på bägge bakben, böjprov runt om osv. Denna vet är superduktig på ben. Kollade även ridningen för att se om det kunde bero på något sådant.
Ridprov, böjprov, blockad, röntgen.
Allt detta för en liiiten ojämnhet som kunde blivit mkt värre.

Under ca 5 timmar hos veterinären kom det in ca 4-5 hästar med kot/hovledsifl. Allt från islänning, varmblod, 2 halvblod, en ponny....

Vad kan man säga, det är vanligt....

Och nu måste jag i rimlighetens namn skriva, eftersom jag känner igen hästen och vet vilken tidigare ägare den hade. Denna häst har inte haft kotledsinflammation innan, däremot förelåg andra problem som jag inte tänker gå in på eftersom gamla ägaren inte finns här.

Vår vet är väldigt nöjd med vår hovslagare, (jag med) han är alltid noggrann med att utgå från hästens vinklar, storlek osv. Han varmskor vilket är den första jag kännt som gör. Inser att det är rätt vanligt, spec i Skåne?

Det sköna är att om man någon gång vill mixtra med rundning av tår osv kan kan han säga nej om det inte "passar". Han kan hovar och hästben, vilket gör det skönt att kunna slappna av och låta honom göra sitt jobb! Jag har verkligen tur!! Ett tag trodde vi att han var på väg till Canada, Hej och hå va glada vi vart när han inte flyttade!!!!

Och nu måste jag i rimlighetens namn skriva, eftersom jag känner igen hästen och vet vilken tidigare ägare den hade. Denna häst har inte haft kotledsinflammation innan, däremot förelåg andra problem som jag inte tänker gå in på eftersom gamla ägaren inte finns här.

Hmm vet inte hur jag ska tolka detta inlägg....? jag tyckte iaf att det lät rimligt att kotledsinflammationen berodde på problem i hasen..... Jag var kanske inte så tydlig...?

Jag svarade på ett tidigare inlägg, då det antyddes att hästen haft problem med tidigare kotledsinflammation men så är alltså inte fallet.

OM du syftar på min häst så kan jag tala om att hon har haft kotledsinfl när hon ägdes av förra ägaren!Och Hovarna beror det nog inte på då vi har proffs från strömsholm som komemr och skor....

Oj utryckte mig lite konstigt såg jag nu:p
Jodå, hon hade kotledsinfl på båda fram...Det kollades upp..Men vi åkte ju in för hälta bak som vet. inte hittade ..så antagligen hade väl hästen överbelastat fram så det blev infl...
Veterinären vi hade då var inte så bra..Kan ju ha vart därför hon inte hittade det i hasen som den andra veterinären gjorde.

Du som nu känner min häst,vad tror du att problemet beror på på just denna häst? med tanke på att varken Alex elr jag skulle kunna rida sönder henne?
Utrustningen sitter också bra...

Varför skulle inte du kunna rida sönder hästen?

Ja, det var min tanke också.
Det kan i princip vilken ryttare som helst göra.

/Anna

Okej visst kan jag göra det men jag tror inte jag gör det inte med tanke på att den andra hästen är helt frisk och det aldrig har vart fel på.

Senast ändrad:

jag kan inte spec mkt om kotledsinflamtaion och sånt. men inget e toppurs fel iaf om vissa tror det. och visst om man inte känner personen ifrågan så e det ju lätt att tro den vanligaste andledningen

men jag har inprincip sett och varit med om allt om toppurs häst och problemet ligger inte hoss lovisa eller någon utrustning.

jag ställer mig inte på lovisas sida bara för att vi e kommpisar utan för att lägga den disskutionen åt sidan...
hon har varit så extremt försiktig med sin häst. tagit de jätte lugnt och gjort bara det hästen klarar. hon har också fått hjälp av mkt kunniga människor.
:laugh:

Jag föreslår också att vi lägger diskutionen hur vida jag rider sönder min häst eller inteåtsidan.. då det är så många här som vet både vem jag och hästen är.
Men det har vart jätteskoj att få höra vad ni tror att det beror på:)

Min tjej har ju kotledsinflammation som jag inte vet vad det beror på. Så himla trist. hal aldrig haft en häst som fått det. Den här köpte jag i januari, och nu är det problem. har tagit det mkt lungt, mkt skritt, tömkörning och så. Dock mkt lång tygel, det kanske inte är bra för hästar att skritta på lång tygel? Kan bero på miljoner saker, hopplöst att ta reda på varför känns det som!!

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 747
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 444
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka