Sv: Kotledsinflammation på Islandshäst!
En häst som är SNED kan du massera bäst du vill den blir inte rakare för det..
Första frågan jag får upp.. VARFÖR är hästen sned?? missbildning? har den ramlat omkull och slagit i och fått en förskjutning? Eller har man ridit den så pass fel att den belastat fel?
Oavsett vilka orsaker som gjort hästen sned skall det inte ridas en sekund tills den är återställd och rak i sin kropp.
Jag förutsätter alltid att en häst är FRISK när man ger massagen eller rider den.. Massera på inflammerade muskler är riktigt farligt och kan skada en häst så den inte är ridbar på 1 år!
Samma sak gäller människor.. går aldrig och få massage om du har inflamerade muskler!!!
Och det låter pådig att man kan massera upp en häst i muskler vilket så klart inte stämmer... Massage är inte muskeluppbyggande i såg utan muskelavslappnande och en muskel som är avslappnad och mjuk/smidig kan därefot jobbas bättre sedan vid träning vilket i sin tur ger större muskler..
Det är en kedja allt hänger ihop går en sak bort faller allt!=)
När jag höll på med stor häst så mot slutet av den tiden så började mer och mer hästar bli halta och de kröp ner i åldrarna
Men precis som många säger så lägger man så otroligt stor vikt på var hästen har sitt huvud och hals att man oftast glömmer bort resten av kroppen..
En häst kan gå riktigt fint i form men har inte huvud på den sk "påtygel" positionen.
Sedan tror jag mkt på underlaget och variation är A och O i hållbarheten.
Att harva runt i allt för tungt underlag dag ut och dag in är aldrig bra för en häst och man kommer få problem förr eller senare.
Att man rider med sund förnuft har man en paddock som är för tung och har behandlat 5 hästar för inflammationer i benen så gör något åt saken..Byt underlag i paddocken eller rid inte i den!
alltförmånga(oftast i hbl världen) sprutar sina hästar i knäna eller kotorna när dom börjar visa inflammationer..Låter man sedan hästen vila 1 vecka kan man sedan hoppa upp och fortsätta harva runt i samma tunga paddock och så där håller det på!
Sedan kliar man sig i huvudet och frågar sig varför hästen går sönder helt innan den är 8 år
Tack och lov är detta inte lika vanligt inom islandshästar vad jag sett ialalfall
men jag vet många som skor sina isisar med allt för raka kotor för att då får hästen ett mkt snyggare lyft vid tävling.
Som man förstår så kommer hästen förr eller sneare gå sönder om den får gå så här en längre period.
Blir ett oerhört stumt tryck rakt på kotorna och inge svikt alls!
Fulknep finns nog inom varje ras/gren!
Man behöver inte rida sin häst i form för att den skall hålla.. kolla bara på alla hobbyhästar som går rakt fram och i stortett allltid går på bogarna och blir både 30 och 40år!
Sedan tror jag det är genetiskt.. att vissa hästar kan gå som påse skit hela livet utan att gå sönder och andra går sönder så fort man typ tittar på dom!
Sedan är det ju som så att tävlar man ökar ju risken för skadro.. man belastar ju betydligt mer och påfrestar kroppen.
Så är det ju mer idrottare med.. kolla bara på Anja Persson så mkt skador hon haft.. tror inte hon hade haft samma skador om hon bara åkt skidor för skojs skull på jul och sportlov!=)
Så ju mer man tränar och tävlar dessto viktigare är arbetet mellan ridningaarn och förebyggande arbete/behandlingar på hästen!
En maskin jag varmt kan rekomendera är Lift Maskinen som scannar kropparna ner på cellnivå och man kan upptäcka inflammationer på extremt tidigt stadium.
Man kan även upptäcka andra skador osv.
Den har hjälpt mig mkt både på Jorunnoch påmig själv