Kotledsinflammation på Islandshäst!

Sv: Kotledsinflammation på Islandshäst!

Förresten, intressant att artikeln sa att hjorthalsformen visade den största viktförflyttningen bakåt. Trodde att "på tygel-formen" med nacken som högsta punkt skulle göra det..

Men.. det är väl fortfarande bra att vikten förflyttas bakåt? Det är ju liksom det som det strävas efter överallt. Nu blev jag förvirrad :confused:

/Anna

Det var ju just det som var grejen, att man blir förvirrad...
vad är egentligen rätt och vad är fel???

Jag sköter också mina hästar ungefär som dig...
En är fullt frisk, okej nacken spökar emellan åt men det är av en gammal skada från när han bodde på island.
Den andra har haft alla skador man kan tänka sig(bla kotledsinfl) och jag tror inte det är så att jag rider henne sämmre än den andra hästen så det skadar henne? Jag rider såklart på varierande underlag...
Kan det ha med något annat att göra än dålig ridning och hästhållning?
För i den här tråden låter det som att allt är ryttarens/ägarens fel...
men det kan jag ju ha uppfattat fel också:)

Ja men det kan ju givetvis ha att göra med hur hästen är uppfödd...gener, foder, mycket spring i benen som stärker osv.

Men sern är det ju så att vissa människor tenderar att rida på ett sånt sätt att hästarna går sönder, jag kan inte riktigt säga vad de gör för fel men man har ju hört om folk som avverkat hästar på löpande band(har dock ej hört talas om islandshästar i detta fallet utan då har det varit halvblod)
och den största orsaken har nog varit allt harvande i ridhus, för snabb igångsättning efter skada.

men sen är det kanske sämre virke i de raserna med, de föds ju inte upp på stora marker lika ofta som islandshästar och de tillbringar sina liv i små boxar utan tillgång till att sträcka ut i galopper osv(ute i små paddockhagar).

de rids ofta i fel form..

jag tror ärligt talat att det sliter mindre på en häst att gå med långa tyglar och hitta sin egen balans än när ryttaren sitter och får till en falsk form där enbart nacken/huvudet är böjt och hästen springer med mulen i marken typ(så framtung)
eller vad tror ni?

det är då sällan jag ser "vanligt" halvblods folk rida sina hästar i bra form...

nu sågar jag halvblod...vad tror ni har det något med raserna att göra???

kan det ha något med skillnaden i ridstilar att göra?

är det verkligen så att vi "upptäckt" att islandshästarna varit halta hela tiden NU eller är det så att de börjat bli halta(kotledsinflammationer) när vi börjar rida mer och mer som halvblodsridningen dvs i paddock, på böjt spår osv.

förut var ju islandshästridningen mer, ut i skogen rakt fram typ.

jag tänkte på det, en anledning till att jag troligen anser att halvbloden oftare har kotledsinflammation är att jag har många många fler fall av denna sjukdom på halvblod än på islandshäst TROTS att jag rider islandshäst och egentligen är det bara den rasen jag bryr mig om.

har detta då med att göra att vi med islandshästar inte kan någonting eller rider bättre kanske.
eller att halvblodsmänniskorna är så nippriga och kollar upp minsta lilla, eller så rider de sämre?

behöver ju inte enbart vara hur de rider men som sagt även uppväxt hantering osv med...

Jag börjar tro att den formen vi eftersträvar (med vikten på baken, välvd hals och nacken som högsta punkt, nosen ungefär i lodplan) faktiskt inte är den som skonar hästens mest.

Jag menar, en häst går ju knappast så i hagen.. Och i hagen rör den sig väl så som en häst "naturligt" rör sig, alltså så som det är bekvämast.
Men det är klart, vi människor går ju inte alltid i en naturlig hållning som skonar våra kroppar, så det naturliga kanske inte heller är det rätta?

Men OM nu kotledsinflammation beror på att vi rider sönder hästarna, så kanske det kan ha och göra med att vi eftersträvar "fel" form..?

Jag har verkligen ingen aning, det är bara en teori.

/Anna

Alltså Lovisa, du får ju inte tro att du skulle vara en dålig ryttare/hästmänniska bara för att din häst har kotledsinflammation. Det behöver inte bero på din ridning/hantering (det kan göra det, men jag säger inte att det måste vara så), och som jag skrev tidigare, det kan hända precis vem som helst.
Vi får hoppas att pållan kryar på sig helt enkelt!

/Anna

Fast i hagen har de ju ingenting på ryggen, ridhästformen eftersträvas ju framförallt för att hästen ska bära ryttaren med musklerna och inte skelettet, vilket man inte behöver bekymmra sig om då den springer omkring som den vill.

En annan sak man kan tänka på är att hästen väljer det som är lättast för stunden och inte det som är bäst i längden ungefär som att man oftast lyfter grejer genom att böja ryggen eftersom det är lättast för stunden. De flesta människor VET att man ska böja på knäna istället men få gör det i vardagssituationer (halvtunga lyft). En häst som inte ens kan tänka på det sättet väljer helt säkert det som kräver minst ansträngning även om det inte är uppbyggande.

För övrigt tror jag att aveln som strävar mot högre och högre benlyft har sin del i förklaringen varför det verkar vara mer frambenshältor och besvär nu än tidigare.

Ja, det är klart. Det tänkte jag inte ens på :angel: Att de inte bär på någon i hagen..

Sen ang att de gör rörelser som är bekvämast för stunden var lite det jag menade med att människor inte alltid rör sig i en bra hållning, så det är ju också någon som säger emot min teori.

Avla fram högre frambenslyft? Har vi inte redan höga frambenslyft..? :crazy: Personligen tycker jag, ang traven, att man ska eftersträva mer gung och mjukhet. När jag kollar på klipp från Landsmót tex, så har hästarna ett jäkla lyft, och egentligen ett högt sväv, men de gör allt så superdupersnabbt, så det enda man ser är ett virrvarr av ben som slår i marken, och i mina ögon ser det väldigt stötigt ut.
Vem vill ha en stötig trav när man kan få en mjuk trav? Jag tycker att man ska eftersträva lite mer häng i luften, just i traven.
(Men nu är det kanske ingen avelstråd.. :angel: )

/Anna

Det är ju korrekt, att vi vill ha hästen med sträckt överlinje har mer med ryggen att göra för i annat fall sitter ryttaren rakt på skelettet. Sänker hästen ryggen så pressas också tornutskotten ihop, och en sådan konstant form ökar risken för kissing spines.

En sak som jag tror medverkar i detta, eller to m den största andelen. Många ryttare märker inte att deras hästar har problem. För min del känner jag till 4 hästar genom åren som har självläkta kotledsinflammationer och även hovled med artroser i området som följd, just för att ryttaren inte märkt att hästen har ont.

I det fria belastar sig hästen till 70 % på framdelen, de klarar dom. Däremot är det värre när det kommer på en ryttare, här gäller då att ryttaren hjälper hästen efter dennes fysiska möjligheter att bära ryttaren. För hästen är en ryttare bland de mest onaturliga som finns, de har egentligen inte kropp att bära oss och därför ska vi leta efter en ergonomisk form som skonar hästen så långt det är möjligt.

Delvis kl

När en rutinerad vet som jobbat många år med hästar titta på min häst så prata vi just om att islänningarna har ökat i antal hos klinikerna. De vanligaste var tävlingshästar och unga som tränades för visning och just ledinflamationer fram var mkt vanligt. Men det är svårt att säga hur stor procent som det är en sekundärt symtom.

Hon ansåg att många var pga ridningen som var en stor bov i dramat. Att de ställdes för stora krav och påfrestningar innan hästarna var redo eller mer än de klarar av.

Självklart så tror jag mkt stämmer i det men undrar som Boj skrev hur många som rider och inte märker att hästen har ont.

Jag tror att det kan bero på lite olika saker kanske i kombination med varandra.Överbelastning pga för hård ridning,övervikt,för tidig inridning.Sedan så har ju hästens kroppsbyggnad oxå en stor del i de hela.Vet inte om en del hästar har lättare att få tex inflammationer än vad andra har.Men min teori är överansträngning plus överbelastning.

Men vill bara påpeka här att om hästen är sne, vilket kan vara svårt att upptäcka, så blir det ju värre att massera upp musklerna och göra dem starkare. Då får man bara ett större problem att handskas med i slutändan. Kan vara bra att ha i baktanke. En kiropraktor som är eftertraktad i hela europa med över 20 års erfarenhet och med en man som har samma yrke sa detta till mig. Känns som om orden är tillförlitliga. Känns också väldigt logiskt. Personligen brukar jag stretcha min häst på ett sätt efter ridning som hon sa var bra och dessutom räckte.

Jag vet inte om någon tillagt detta, men HUR hästen rids är ju såklart viktigt, och då menar jag med fram och avskrittning som inte bara blir i två minuter. Det är nog rätt avgörande tror jag :) Men definitivt även underlaget. Man får väl se vad som är naturligt för hästar eller inte. Att springa runt samlad på volt efter volt osv är ju inte direkt vad de sysslar med i hagen :rofl:

*kl*
Om alla istället tänkte balans istället för form skulle hästarna vinna mycket på det. Det är så många som stirrar sig blinda på hur hästar håller hals och huvud. Ju krummare desto bättre verkar det som.

*kl*
Om alla istället tänkte balans istället för form skulle hästarna vinna mycket på det. Det är så många som stirrar sig blinda på hur hästar håller hals och huvud. Ju krummare desto bättre verkar det som.

Mycket bra inlägg.

Hästarna går ofta på bogarna och det är mycket slitsamt.

En häst som är SNED kan du massera bäst du vill den blir inte rakare för det..
Första frågan jag får upp.. VARFÖR är hästen sned?? missbildning? har den ramlat omkull och slagit i och fått en förskjutning? Eller har man ridit den så pass fel att den belastat fel?

Oavsett vilka orsaker som gjort hästen sned skall det inte ridas en sekund tills den är återställd och rak i sin kropp.

Jag förutsätter alltid att en häst är FRISK när man ger massagen eller rider den.. Massera på inflammerade muskler är riktigt farligt och kan skada en häst så den inte är ridbar på 1 år!
Samma sak gäller människor.. går aldrig och få massage om du har inflamerade muskler!!!

Och det låter pådig att man kan massera upp en häst i muskler vilket så klart inte stämmer... Massage är inte muskeluppbyggande i såg utan muskelavslappnande och en muskel som är avslappnad och mjuk/smidig kan därefot jobbas bättre sedan vid träning vilket i sin tur ger större muskler..

Det är en kedja allt hänger ihop går en sak bort faller allt!=)

När jag höll på med stor häst så mot slutet av den tiden så började mer och mer hästar bli halta och de kröp ner i åldrarna:crazy:

Men precis som många säger så lägger man så otroligt stor vikt på var hästen har sitt huvud och hals att man oftast glömmer bort resten av kroppen..

En häst kan gå riktigt fint i form men har inte huvud på den sk "påtygel" positionen.

Sedan tror jag mkt på underlaget och variation är A och O i hållbarheten.
Att harva runt i allt för tungt underlag dag ut och dag in är aldrig bra för en häst och man kommer få problem förr eller senare.

Att man rider med sund förnuft har man en paddock som är för tung och har behandlat 5 hästar för inflammationer i benen så gör något åt saken..Byt underlag i paddocken eller rid inte i den!

alltförmånga(oftast i hbl världen) sprutar sina hästar i knäna eller kotorna när dom börjar visa inflammationer..Låter man sedan hästen vila 1 vecka kan man sedan hoppa upp och fortsätta harva runt i samma tunga paddock och så där håller det på!

Sedan kliar man sig i huvudet och frågar sig varför hästen går sönder helt innan den är 8 år:crazy:

Tack och lov är detta inte lika vanligt inom islandshästar vad jag sett ialalfall
men jag vet många som skor sina isisar med allt för raka kotor för att då får hästen ett mkt snyggare lyft vid tävling.
Som man förstår så kommer hästen förr eller sneare gå sönder om den får gå så här en längre period.
Blir ett oerhört stumt tryck rakt på kotorna och inge svikt alls!

Fulknep finns nog inom varje ras/gren!

Man behöver inte rida sin häst i form för att den skall hålla.. kolla bara på alla hobbyhästar som går rakt fram och i stortett allltid går på bogarna och blir både 30 och 40år!

Sedan tror jag det är genetiskt.. att vissa hästar kan gå som påse skit hela livet utan att gå sönder och andra går sönder så fort man typ tittar på dom!

Sedan är det ju som så att tävlar man ökar ju risken för skadro.. man belastar ju betydligt mer och påfrestar kroppen.
Så är det ju mer idrottare med.. kolla bara på Anja Persson så mkt skador hon haft.. tror inte hon hade haft samma skador om hon bara åkt skidor för skojs skull på jul och sportlov!=)

Så ju mer man tränar och tävlar dessto viktigare är arbetet mellan ridningaarn och förebyggande arbete/behandlingar på hästen!

En maskin jag varmt kan rekomendera är Lift Maskinen som scannar kropparna ner på cellnivå och man kan upptäcka inflammationer på extremt tidigt stadium.
Man kan även upptäcka andra skador osv.
Den har hjälpt mig mkt både på Jorunnoch påmig själv :love:

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 747
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 444
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka