Grisepass?

B

Bellaan

Som alla troligen vet så har jag en 5 gångs valack, 6 år nu :) Han har otroligt mycket pass i sig och därför blir tölten grymt passtaktig UTE! I ridhus är takten fortfarande passtakt men absolut inte lika mycket.
Jag tränar mycket lösgörande innan töltarbete men ändå så går han med huvudet uppe i himlen & grisepassar, vad kan vara fel?
Kiropraktorn var på besök förra veckan så det har inte något med någon låsning eller liknande.
Grund gångarterna är fina, taktfasta & bra.
Men tölten:eek:, Hur kan man träna bort passtakt?
Min häst blir väldigt tittig i skogen, kan det bero på det?
Jag undrar också hur ni aktiverar bakbenen på bästa sätt? Så hästen inte är framtung.

Tack för svar!

Sv: Grisepass?

Låter som en beskrivning av min plutt :angel:

Min Draumur är likadan, på bana är tölten helt okej men ute så är det tjosan passtakt!
På honom så är det för att ute blir han mer på, lite "tyngre", ibland lite stressad och okoncentrerad.
Det jag då måste göra är först och främst är att få han att bli lättare i handen och bestämma tempot, bara för atrt man rider ute kan man inte fräsa på fullt hela tiden.
När jag kan kontrollera tempot och han lyssnar försöker jag få honom mjuk, flyttar honom åt sidorna, rider serpentiner, tempoväxlingar och gångartsbyten.

Byten mellan skritt-tölt-skritt är jättebra, och jag brukar belöna honom om han töltat fint i lugnare tempo att få sträcka ut i trav, av denna övningen så kommer han ibland lite åt travtakt vilket min tränare har sagt bara är positivt på en så "passglad" häst.

Ngt som också är viktigt på honom är att ge han lite frihet och att han skall jobba rätt med ryggen, sänka huvudet och slappna av, då brukar han pinna på riktigt trevligt ibland.

Hoppas det kanske hjälper ngt iaf :)

Tack för ditt svar..
På över gångarna tar du skritt-kort/långsam tölt - skritt eller skritt-arbets tempo tölt - skritt?
Vi försöker klättra, lyfta på benen m.m. mycket men har är sååå graciös :cool:

De måste finnas tomtar i våran skog för så spännande är de xD

Hur funkar galoppen? På min gammelman funkade en bra galopp som "upprensare" av takten.

Vår första och enda tävling i höstas fick vi 5.0 på galoppen och då går han inte i en stabil form än så jag tror den är bra :p

Som alla troligen vet så har jag en 5 gångs valack, 6 år nu :) Han har otroligt mycket pass i sig och därför blir tölten grymt passtaktig UTE! I ridhus är takten fortfarande passtakt men absolut inte lika mycket.
Jag tränar mycket lösgörande innan töltarbete men ändå så går han med huvudet uppe i himlen & grisepassar, vad kan vara fel?
Kiropraktorn var på besök förra veckan så det har inte något med någon låsning eller liknande.
Grund gångarterna är fina, taktfasta & bra.
Men tölten:eek:, Hur kan man träna bort passtakt?
Min häst blir väldigt tittig i skogen, kan det bero på det?
Jag undrar också hur ni aktiverar bakbenen på bästa sätt? Så hästen inte är framtung.

Tack för svar!

Jag var medryttare på en häst som är VÄLDIGT passaktig i tölten! Jag slutade rida på honom, för jag kände att det var för m´kt jobb, men här är några tips som jag fick!

Jobba mycket med traven! Det kan stärka tölten! Och som några andra har sagt, träna skritt-tölt-skritt-tölt! En anledning till att han är passaktig är att han är lite stel, så mycket volter och lösgörande övningar är bra att göra :D

Här är en tråd som nog kan hjälpa mig.
Min häst var enormt förtjust i grispass när jag började rida honom, det har blivit mycket bättre men går lite i perioder. Ibland är de inget alls, ibland lite mer.

Men, nu tycker jag att jag börjar få ordning på tölten lite mer (jag är nybörjare på det här med gångarter) och kan "fatta" tölt, och det går för det mesta bra. Jag kan behålla den kortare sträckor. Men när jag ska bryta av så blir det inte tölt-skritt, utan det blir tölt-grispass-skritt.
Jag har försökt att driva in i skritten, men det funkar helt enkelt inte.

Har ni några tips på hur man får bort grispassen i övergång till skritt? Detta händer ibland i övergång trav-skritt, men alltid i tölten.

Att träna traven stärker aldrig tölten.

Det stämmer nog, att traven i sig inte stärker tölten. Men jag upplever att många hästar grisepassar för att de är spända (fysiskt eller mentalt) och inte tillräckligt lösgjorda. Om traven kan ridas på ett sätt så hästen blir mer lösgjord så kan det i sin tur vara en fördel för töltens renhet.

Har ni några tips på hur man får bort grispassen i övergång till skritt? Detta händer ibland i övergång trav-skritt, men alltid i tölten.

Troligtvis så trampar hästen inte ordentligt under sig och jobbar i övergången utan blir framtung och "trillar på näsan" in i skritten. Jag tror det löser sig om du är noggran med att verkligen RIDA övergången. Ett tips är att börja med att rida övergången som att antal halvhalter där du ber hästen trampa under sig och minska tempot lite i varje halvhalt.

Att jobba med traven och de andra andra gångarterna tränar ju muskler och balans. Och som man har skrivit innan kan det verka lösgörande. Mosi ät mr Grissepass. På honom har det varit svårt att rida skritt-tölt-skritt-tölt, eftersom det har gjort honom mer spänd. Det som funkar på honom är att jobba mycket avslappnande, sidförande i skritt, stärka skritten. Att samla och länga skritten utan att gå över i tölt har fått honom att inte spänna sig i samlad skritt. Men det lättaste sättet att lura av honom tölt, är att jobba med galoppen att han får ta ut sig och samla galoppen för att sen gå över i tölt. Så om inte skritt-tölt-skritt-tölt funkar kan trav-galopp-tölt-trav-galopp-tölt, funka, men för att det ska funka skall hästen vara lösgjord. Men alla hästar är ju olika så man måste ju hitta sitt sätt. Lycka till!!!

Det är precis så det är och det är så jag gör. I övrigt tar han halvhalter bra, men just i tölten så måste hålla tillbaka honom så mycket, han vill gärna sticka iväg och då blir det grispass typ, eller ibland galopp.
Så för att behålla takten så måste jag hålla tillbaka mer än jag driver på, men måste ju driva in bakbenen annars blir de ju ingen tölt alls.

Men problemet är sen att behålla samlingen, har testat allt möjligt. Men om jag driver för mycket blir han spänd och går över i grispass, och om jag driver för lite så ramlar han fram som du säger.

Det går bara inte att hitta mellantinget, har försökt med allt möjligt. Iband blir de lite bättre, bara lite passtaktigt nåt steg och sen skritt.

Jag vet ju att det är det som är problemet, men behöver verkligen hjälp med hur man hittar rätt. För nu har jag verkligen försökt med allt.

kl

Att en häst är passtaktig har allt som oftast med stelhet i sidorna att göra. Det är alltså gymnastik, lösgörande övningar och smidighet som först och främst behöver tränas. Jag rider alltid hästen lite ställd och böjd (obs, lite) så att jag har en insida och en utsida att arbeta med, på så sätt kan man även påverka bakdelen på ett helt annat sätt och kräva mer bärighet. Öppna och sluta är suveräna övningar, både för att mjuka upp hästen i sidorna och för att föra över mer vikt bak.

Hur är hästen i formen i övriga gångarter? Det gäller att hästen är mjuk och smidig innan man ber om tölt, annars är utgångsläget rätt kasst. Att ta tölten från ex en öppna brukar fungera bra, men det gäller att hästen inte spänner sig för då kommer passtakten som ett brev på posten. Galopp innan töltarbete kan, som någon tidigare skrev, fungera lösgörande. Massage och stretching är bra för att hjälpa hästen att bli mjukare och smidigare i kroppen.

//Julia

Hejsan! Jag antar att jag som islandshästmänniska inte är ensam om att vara när bekant med grisepassen! Jag har själv, på något konstigt sätt lyckats få bort passtakten nästan helt från mina hästar, tacka för det liksom!

Som många har sagt så är ju tölt-skritt-tölt en riktigt bra övning. Jag haren liknande som jag tyckerfungerar minst lika bra, den får också igång bakdelen på ett bra sätt.
Det innebär att från tölt göra en bra halt och sedan backa ett par steg. Det underlättar också om backningen sker någorlunda rakt bakåt, som inte är så lätt alla gånger. Denna övning får hästen lyhörd, speciellt om den lyssnar bra på halten, och somsagt lättar den lite från framdelen och på så sätt har passtakten tynat bort mer och mer. Så som sagt;
tölt-halt-backa-tölt-halt-backa-tölt.... osv osv.

En annan bra grej mot passtakten är ju sidförande. Så därför kan man u baka in lite sidförande i övningen ovan. Byt ut ett par bakåt-steg mot ett par steg i skänkelvikning eller framdelsvändning. Om man väljer framdelsvändning i detta fall är det "bara" att peta ut rumpan lite grann för att sedan peta tillbaka den.
Och om man väljer skänkelvikning så får man ju också där lite böjning, som också är bra emot passtakten. Perfekt om man rider på en väg. Så tölt-halt-skänkelvikning åt vänster-tölt med ställning åt höger-halt-skänkelvikning åt höger-tölt med ställning åt vänster... osv osv.

När jag har utfört övningarna ovan har jag valt att låta hästarna i stort sätt själv välja tempo, dvs det tempo de behärskar bäst.
Dessa övningar fungerar ju bra på både väg och bana. Och det där med att pållen var ofokuserad, se till att arbetet blir roligt och att han har något att göra hela tiden!
Att ta tölt från galoppen på en femgångare som väljer grisepass skulle jag nog inte satsa på, men jag vet inte, alla hästar är olika, och tur är väl det! ;)

Lycka till!

Tack så jättemycket, jag hade nästan glömt bort denna övergångsserien eller vad man ska kalla det.
Jobbade jättemycket med just hal och backa i tölten, men hade något skrittsteg imellan. Det var ju min favorit och gjorde under för tölten. Slutade med de när vi fick nya spännande övningar på träningen, men hur kunde jag glömma att ta upp de igen:eek::o

Ja jag glömde faktiskt också bort den för ett tag, och det är verkligen synd, då den funkar perfekt iaf för mig och mina hästar! :D

Har en liten dam som ger mig gråa hår för hon är så tittig och spänd när man rider ute, allt kan vara en potentiell varulv. Hon har blivit bättre, men det går långsamt.

Jag har hittat en väg där jag kan rida rätt fort och då spelar det ingen roll om det tölt galopp eller whatever det viktiga är att hon går framåt, rakt, utan att fjolla, om hon börja hispa sig så driver jag henne framåt. Tanken är att hon ska börja tänka mer framåt än ner i diket.

Sedan är det skritt på långa tyglar hem för att hon ska känna att hon kan slappna av utan att ha en massa stöd utav mig hela tiden. Det går rätt bra, ett ordentligt mantag så jag inte åker av när hon skyggar för fåglar i buskar osv. Men då är hon ju trött så då orkar hon inte snegla så mycket på soptunnor och brevlådor.

Om hästen spänner sig är det skitsvårt att få till bra tölt, så mitt jobb för tillfället är att lilla damen ska kunna gå avslappnat i skritt på vägen, och det går bra stundvis.

Hej!

Det finns inget mer irriterande än att ha en häst som vill grisepassa...
Det som du först och främst måste fråga dig själv är om det är värt besväret? Är din häst skapt för att tölta? Vissa häst kan av exteriöra skäl inte tölta ordentligt. Ibland är det bättre att acceptera hästen som den är och ha en "skogsmulle" häst som har en tendens att grisepassa. Varför plåga hästen med en massa övningar om den inte har förutsättning att göra det som den beds om?(Jag påstår inte att det är så i ditt fall...)

Vägen till rätt hållning och en bra tölt går genom avslappning. Så fort en häst spänner sig i sidorna så blir den lateral=passig.
Därav rekomenderas ofta sidvärtsrörelser, då kan inte hästen spänna sidorna och inte passa.
Det vanligaste felet med grisepassare är att de spänner sig och använder ryggen fel, ïstället för att räta upp sig och gå under sig med bakdelen så hänger de på framdelen.

Vad gör man åt det?

Skritt har samma takt och fotförflyttning som tölt så ett tips är att jobba skritten mycket.(skillnaden är att tölt är en springande gångart och att hästen i varannat steg vilar all tyngd på ett ben) På samma sätt som man töltsätter en fyrgångare kan man göra underverk med en grisepassare.
Kort och länga skritten, hitta rätt skritttakt. Jobba med takten, ta korta snabba långa steg, ta snabba korta steg, ta långa långsamma steg eller ta korta långsamma steg.

Halvhalter för säte och att få hästen att lyssna på rytteren enbart med sätet är nyckeln till detta.
På så sätt kan du påverka både takt och fart utan att ta i tyglarna. Om hästen stannar för sätet eller gör en halvhalt för sätet så stannar den med bakdelen först och inte med framdelen som den gör om den stannar för tyglarna. Då kommer hästen automatiskt i rätt form.

När din häst kan detta och lyssnar till säten kan du bara sitta där och klämma lite och öka klämma lite och minska klämma lite till vänter och häster tar ett steg och vänster och korrigerar tölten....
På så sätt håller du också din häst uppmärksam under ridturen och han kan då inte tänka mycket på annat som han möjligtvis kan bli rädd för...

Mvh,Kristin

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Novisis
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 298
Senast: Lella
·
Islandshäst Hej! :) Nu är det dax för mej att skaffa islandshäst! Jag har ridit i över 10 år, men d var först i oktober -09 som jag började rida...
Svar
14
· Visningar
3 654
Islandshäst Fick lite inspiration från "Håll oss uppdaterade" tråden, var någon där som nämnde att detta blivit vanligare och vanligare på...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 892
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025