Grisepass på unghästen..

E

ellipelli

Hej!
Jag köpte en islänning på 5 år som var sutten på men inte alls riden. Han var lugn med ryttare, men kunde inga hjälper. Allt har gått bra och jag rider nu 3 dagar i veckan. Mitt problem är att han bara går i grisepass när jag ökar tempot. Jag har ridit honom i ca 6 veckor nu och vet inte riktigt hur jag ska göra för att komma vidare. Har inte sett någon tendens till trav eller tölt. Ut i naturen har han bra framåtbjudning, men på volten blir han väldigt slö. Jätteglad för tips!

Sv: Grisepass på unghästen..

En häst jag har ridit in påminner lite om han du beskriver. Han grisepassade mest i början och hade svårt för traven. Jag red honom mycket i skogen/kuperad terräng då han fick öva på att ha koll på var han hade fötterna och allt eftersom kom traven fram. Jag red i princip ingenting på volten i början, självklart när jag satt upp första gångerna, men efter det gjorde jag samma jobb ute när jag red som jag skulle ha gjort i paddocken. Han hade svårt för tölten i början, och grisepassade hela tiden. Jag tog hjälp av min tränare, och nu töltar han klockrent. Vägen dit var lång, då han är 5 gångare med mycket pass, men med lösgörande övningar och mycket hjälp löste det sig för oss.

Så prova att rid mycket ute och utan större krav på honom så ska du se att det löser sig.

Rid ut mkt i terrängen och när du rider på ridbanan så använd bommar om du har och låt honom jobba över dessa.

Tillslut så kommer han hitta traven mer och mer.

Vad skönt att höra att det är normalt, och att din häst töltar klockrent nu. Tack för tipsen!

Det ska jag göra. Provade med bommar igår och då försökte han med både galopp och att sakta av till skritt.. men tillslut sprang han över dem och det måste väl ha varit trav för de kan väl inte passa över bommar. Tack!

Tränande en gång två ston samtidigt som var på samma stadie av inridningen som din häst verkar vara, och med samma problem med grissepassen. Jag red ut med dem, korta turer (15-20 min) i riktigt kuperad terräng, gav lång tygel och hade som enda krav på dem att de skulle gå fram i hyfsat tempo. Red dem såhär ca 4 ggr/vecka. Den ena hitta traven ganska snabbt och efter några veckor kunde hon trava på vägen också. Efter ytterligare några veckor med diverse arbete i trav så börja hon spontant att tölta. Hon är nu bedömd i 1a klass:)
Det andra stoet tog det lite längre tid för, efter en månad hade hon fortfarande lätt att falla i grisepass, men med en del träning blev hon en trevlig ridhäst.
Detta är två exempel på att det går att få trevliga ridhästar ur unghästar som bara grisepassar!

Tja, de KAN ta sig över bommar i grisepass, men det är varken bekvämt, vackert eller ändamåsenligt.
Travar han i hagen? Travar han lös på volten?
travar han över bommar lös på volten.

Om han bra grisepassar, även utan ryttare, skulle jag först och främst be en kiropraktor elelr Equiterapeut (ET) kolla honom.
Det kan ju iofs vara bra oavsett.
Annars håller jag med Michis.

/Malin

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 332
Senast: lirco11
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 588
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka